Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Minimaster eller annan automatisk dosering  (läst 17209 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

DanielK

  • Gäst
DanielK
Minimaster eller annan automatisk dosering
« skrivet: maj 01, 2014, 20:31:12:12 »
Hallå

Ska i år dra igång poolen för första gången, har dragit in rör i garaget och kommer att installera "maskinparken" där. Står fortfarande i valet och kvalet gällande automatisk mätning av klor/PH och dosering. Har sökt mycket på nätet för att hitta folks upplevelser kring om nöjdhet och om det är motiverat pengarna. Verkar gå loss på runt 20,000:- med minimaster, slangpumpar osv. Skulle jag kunna få lite synpunkter från er med erfarenhet vore jag tacksam  :)

Även intressant att höra om vilka som är alternativen som kan fungera bra? Någon som kan berätta hur det fungerar med klorautomat? Trimmar man in en dosering analogt då och mäter sig fram till en lagom dosering av klor? Hur reglerar ni som kör en sådan lösning PH?

Som ni märker är det kanske lite osorterat och ospecifikt men jag kan ingenting om dessa saker ännu. Ställ gärna följdfrågor om det är svårt att ge svar på allt för generella frågor från min sida. Måste bli bra på detta nu så att jag får till en bra installation i garaget.  O0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Minimaster eller annan automatisk dosering
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2014, 20:52:20:20 »
Finns en hel del Minimaster-pladder i min byggtråd - läs där.

På det hela taget är jag sketnöjd med investeringen i autodosering. Det har verkligen skött sig själv hela förra säsongen. Klippstabila värden. Låga klornivåer (kalibrerade till 0,4 eller 0,5ppm). Uppstart iår handlade om att chockklorera vid uppstart, därefter slog jag på Minimastern som mindes sin kalibrering från förra året.

Något jag saknar är möjlighet att logga mätvärden. Det kan inte Minimastern. Från Pahlens får man då kliva upp på Autodosprylarna som är mycket dyrare. Kanske finns det andra saker på marknaden som fixar detta till rimligt pris. Min lösning på problemet blir en separat redox-probe + loggning av detta...nångång.

Man ska också vara medveten om att dosering med flytande klor och saltsyra inte är gratis. Jag har fortfarande inte hittat någon som säljer en dunk billigare än 7-800spänn i Stockholm och klor förbrukar man ett par dunkar av per säsong. Saltsyran räcker längre, säkert två säsonger.

Men, oavsett vilken produkt du väljer, gör investeringen, det är värt varenda krona att alltid ha perfekt vatten utan att jobba för det.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Minimaster eller annan automatisk dosering
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2014, 01:23:27:27 »
Vi har en autodoseranläggning av äldre typ, med en mätcentral och med två doserpumpar,en för klor resp. syra. Vi är väldigt nöjda med automatiken. Det är inte bara väsentligt mindre jobb med att sköta poolen, man får dessutom värden som ligger konstant och inte hoppar upp och ned, vilket gör att vattnet alltid är fräscht.

Erfarenheterna har väl i stort sett endast varit positiva. Det har bara varit två problem: dels med kemislangar som gått av (man bör ha slangar av god kvalitet och även byta dem efter några år, särsklit den som är för kloret, den för syran håller mycket bättre). dels att vi vid ett tillfälle fick fel på en doserpump som fick repareras.

Vi kör alltså med natriumhypoklorit och saltsyra, och det gör väl de flesta som kör med kemiautomatik. Det går åt kanske 3 dunkar klor per år, en syradunk räcker ett par år. Nu har ju vi inomhuspool, så poolsäsongen är året runt. Som tur är är kemikalierna inte lika dyra där vi bor som i Stockholm - brukar väl ge hälften av det som angavs som Stockholmspris.

Någon gång emellanåt kontrollmäter vi med tabletter + färgskala för att se att värdena ligger korrekt. Det har de alltid gjort hittills. Sedan får man förstås hålla koll på när dunkarna tar slut och fylla på. Modernare system har ofta larm för när slutet på dunken närmar sig, men tyvärr finns inte detta på vårt system.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Minimaster eller annan automatisk dosering
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2014, 09:54:24:24 »
Har läst om andra som har klorautomat, och en del har haft problem med ojämnt klor beroende på hu många klorpuckar de har haft i behållaren. Jag har precis installerat en själv, drog igång pumpen förra helgen så än så länge har jag inte haft i några klorpuckar än. Så tyvärr kan jag inte komma med någon recension.

Vi har superstabilt vatten vad gäller pH, jag har provat att ha i pH minus, men efter ett par dagar är det 7,6 igen. Och där ligger det stabilt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Minimaster eller annan automatisk dosering
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2014, 13:04:52:52 »
Astral, Hayward och Zodiac har ju egna lösningar precis som Pahlens - men vad mer hittar ni där ute? Det finns mycket skoj om man googlar.

Här tex: http://www.blueitechnologies.com/html/Products.html
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Clint

SV: Minimaster eller annan automatisk dosering
« Svar #5 skrivet: maj 02, 2014, 13:51:37:37 »
Tack för era bra svar/synpunkter. (jag är danielk, hittade mitt riktiga inlogg  :)) Jag är helt klart sugen, det som skrämmer lite (förutom priset som verkar landa på 25-30') är om jag klarar av att installera och kalibrera. Har läst din byggtråd MathiasS och det är imponerade. Du verkar mycket kunnig och insatt. Jag har dragit fram el så att jag ska kunna försölja pump, poolvärmepump och allt annat jag ev. vill ha. Jag ser bilder på alla reläer, motorskydd, tidstyrning osv osv blir jag kallsvettig  :o
Nar jag har all utrustning framför mig på garagegolvet kommer jag att behöva ha ut en elektriker men jag tror tyvärr att denne kommer att behöva mer ingående jobbspec. Jag måste börja skaffa mig detaljkunskap på dessa bitar nu för att ha koll på läget.

OT: En helt annan sak jag vill fråga er som verkar vara kunniga på "poolområdet" är det normalt att betala 50% förskott på ett poolöverdrag?? Jag fick en offert från svensk poolservice där det vill ha det upplägget. Det gäller en som är 4,5*10 (ska över trappa) men även om det inte anses vara standard så är 50% i förväg enligt mig för mycket. Vad säger ni?
...har ni dessutom uppfattning om huruvida 500g/m2 är ok med cc på 120cm på 50mm alurör är en tillräckligt kraftig konstruktion? Specad att klara en person på 50kg vilket jag spontant tycker känns på tok för lite. Har sett bilder på RibCover varianter där det står en hel grupp människor. Kanske därför de kan  prissätta på 17,900:-  ;)  Har ni tips på andra som är bra men också har ett bra pris är jag glad för tips. (Skulle naturligtvis kunna göra en egen tråd om detta men tyckte att jag hade uppmärksamhet av flera rutinerade personer i denna tråd och att det säkert räcker).

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Minimaster eller annan automatisk dosering
« Svar #6 skrivet: maj 02, 2014, 14:09:33:33 »
Jag (om jag räknas som kunnig) föredrar om man splittar trådarna med olika frågor. Tror inte att du ska få brist på intresse av de som kan resp. fråga.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rico

SV: Minimaster eller annan automatisk dosering
« Svar #7 skrivet: maj 03, 2014, 09:49:34:34 »
Jag har fördjupat mig en del i det hela för att saltklorinatorn i min pool gör att PH stiger hela tiden.
Det  jag har tittat på och jämfört är pris, om det går att styra en saltklorinator till klorering, pris på nya elektroder då det är en förbrukningsvara och läst bruksanvisningarna i vilka jag har hittat stora skillnader på anläggningarna. Efter mycket surfande var det slutligen tre olika modeller jag kollade på. Jag börjar med den som föll mig mest i smaken och vidare.

1. Zodiac TRi 18 Pro
Pris ligger runt 20000. Just nu har poolkungen erbjudande på 12550.
Det här är en saltklorinator och PH reducering i ett, mycket smidigt enligt min mening. (Jag skulle få byta klorinator vilket är lite dumt men till det priset kan det vara värt.)
Nya elektroder har jag inte hittat pris på i sverige (har inte letat så noga) men det går att få tag på i Australien för runt 1000kr plus frakt.
Den verkar vara mycket enkel att installera och inga konstiga överraskningar i manualen. 

2. Pentair IntelliChem
Går tyvärr inte att köpa den här i Europa. I USA kan man hitta den för runt 10000 beroende vilket utförande.
När man köper den väljer man om man  vill ha den utan slangpump, med en slangpump eller med två slangpumpar. Så man kan alltså styra klor med antingen saltklorinator eller flytande klor vilket är ett plus.
Nya elektroder till denna är svindyrt runt 2000-2500 styck plus frakt. Inte bra.
I manualen så hittar man att man kan programmera den men vattenvärden poolstorlek hur mycket salklorinatorn producerar och en hel del till saker, det bådar för extremt stabila värden i poolen. Även denna verkar vara enkel att installera.

3. Pahlen Minimaster
Pris Runt 16000
Kan styra pahlens egna saltklorinator vilket är ett minus för den som vill bygga ut och redan har en klorinator av annat märke. (Det borde gå att styra en klorinator via utgången för slangpumpen men det nämns inte i manualen så det kanske inte är en bra ide.)
Nya elektroder kostar runt 2600 för båda.
Även denna verkar vara enkel att installera. (Dock står det att om man har en salt pool ska man rengöra elektroderna två gånger i veckan vilket bara känns extremt jobbigt för man vill ju ha så lite underhåll som möjligt.)

Så om man ska ha en salt pool skulle jag köpa Zodiac och man ska ha en vanlig klorpool skulle jag köpa en Minimaster.
 Hoppas det kan vara till någon hjälp.       
PP-Pool från Poolnet 6x3,5 med invändig hörntrappa och runda hörn. Pooltak LQ Klassik A pluss.
Värmepump: HydroPro 7. SMC20 saltklorinator. Pump: Vagner 0,75kw, Pentair sandfilter 105 kg sand.

Utloggad Erica

SV: Minimaster eller annan automatisk dosering
« Svar #8 skrivet: maj 03, 2014, 10:15:08:08 »
Beträffande elektroder så tycks de vid privatpoolsdrift hålla klart mycket längre än angivet. Leverantörerna rekommenderar byte varje år, men det gäller nog offentliga pooler. Vi har haft våra i 10 år nu och de fungerar fortfarande korrekt. VI har inte kunnat se någon avvikelse jämfört med de kontrollmätningar med tablett + färgskala som vi gör någon gång. Det går ju också att vi behov kalibrera om systemet. Viktigt är dock att elektroderna inte får vara torra,  vid ev. service/driftstopp måste man se till att de förvaras i vatten för att inte bli förstörda. Våra elektroder (utan hållarna, för drygt 10 år sedan) kostade runt 1200:-/st.

Om man väljer mellan salt och sötvattendrift får man ju inte glömma bort att det inte är alla pooler som tål saltvatten. Man bör ha byggt för detta från början, valt bort alla metalldelar osv.

Utloggad swanthe

SV: Minimaster eller annan automatisk dosering
« Svar #9 skrivet: maj 04, 2014, 14:02:32:32 »
Jag har Zodiac TRi 18 Pro som jag varmt kan rekommendera. När vi byggde poolen var en av grundtankarna att vi ville bada, inte hålla på och mäta, dosera och städa poolen (därför valde vi även ett pooltak och städrobot). En saltklorinator tar bort behovet av att mäta och dosera klor. Zodiacens pro-modul, som ju är ett tillval, sköter dessutom ph-balanseringen på ett enkelt sätt. För mej som fyller poolen med kommunalt vatten går det inte åt särskilt mycket syra. Jag startar upp fjärde säsongen nu med samma 25litersdunk ph-minus.
Om du väljer saltvatten kan det få viss påverkan på övriga tillval och utrustning kring din pool eftersom allt måste vara rostfritt.
4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag