CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Biverkningar?  (läst 2456 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Södergren

Biverkningar?
« skrivet: juni 23, 2010, 08:44:18:18 »
Hej på er!

Vänder mig i vanlig ordning hit för lärdom... :)
Igårkväll kopplade jag upp pump och sandfilter samt chockklorerade. Såklart är klornivån hög nu, men också ph.
Hoppas och tror att ph sjunker efterhand som klorhalten lättar.
Hur som helst började jag leta runt lite i forumet efter vilka "biverkningar" högt/lågt klor och ph-värde har för människor och poolutrustning? Hittar inte någon samlad tråd kring detta. Som ni förstår är jag novis på området och har en fråga till  :)

När jag körde igång sandfilter och pump for det ut en liten skvätt sand som spred sig "jämnt och fint" utmed botten på poolen(inget ovanligt har jag förstått). (cirkulationen verkar det inte vara fel på...grymt tryck!) Hur som helst var första tanken att koppla upp medföljande dammsugare och städa av botten...MEN!..
Finns det inte risk att pumpen tar skada när man dammsuger upp sådana partiklar, eller sitter det något annat filter mellan? <hmm>

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Biverkningar?
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2010, 09:44:29:29 »
Pumpen tar inte skada av att suga upp sand, det hamnar i sandfiltret. När man första gången fyllt på sand i sandfiltret så backspolar man ut den värsta skiten, vattnet blir rätt smutsigt o lite sand följer med. Detta vill man ju inte ha i poolen.

På poolpumpen så sitter det ett genomskinligt lock o där finns det ytterliggare en filterkorg. Den är till för att ta större smuts etc för att hindra att pumpen blockeras av något.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag