CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fettrand i skimmern  (läst 6048 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
Fettrand i skimmern
« skrivet: maj 29, 2017, 09:05:11:11 »
Hej alla kloka ;-)

Har precis startat upp vår nya pool. Har justerat in PH och klor. Allt ser perfekt ut.

1. Men vad är det för kletig svart rand som alltid verkar fastna på vattenlinjen inne i skimmern och på klorpuckshållaren? Det är bäst beskrivet som brunt fett. Måste använda T-sprit för att få bort det. Det återkommer hela tiden. Eftersom polen fortfarande är ganska kall så har vi inte badat mycket = vattnet borde vara helt rent. Vad kommer detta från?

2. Sen verkar klorpuckshållaren vara riktigt osmart utformad. Om det skvalpar för mycket så sugs den ner och täpper till vid silen inne i skimmern. Har jag missförstått hur det ska funka? Just nu har jag en bit isolering liggande som distans för att den inte ska suga fast.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad eriksberger

SV: Fettrand i skimmern
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2017, 21:15:19:19 »
Hej!
Har exakt samma problem, men hos mig är det mer en svartgrå färg. En rand runt den termometer jag hade liggandes i breddavloppet. Kliar mig rätt ordentligt i huvudet över vad det kan vara.
Dessutom, så har jag fått missfärgningar längs kanterna på botten i poolen som sitter som berget. Undrar om det finns ett samband där. Har någon svag teori om att det kunde vara metallutfällningar, med tanke på hur hårt det sitter. Tycker också att det luktar metalliskt om "geggan". Någon som har några tips. Har läst om Metal Magic eller Askorboinsyra...
« Senast ändrad: maj 29, 2017, 21:26:42:42 av eriksberger »

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Fettrand i skimmern
« Svar #2 skrivet: maj 30, 2017, 08:30:18:18 »
Igår torkade jag bort lika mycket igen! I ett förövrigt kristallklart vatten. Ditt ser kanske svartare och mera fast ut än mitt klet? Men det kan ju vara samma orsak i alla fall. Jag skulle inte gissa på metallutfällningar i mitt fall. Smörjfett blandat med skräp kanske. Men var i h-vete skulle det komma från. Pumpen? näää Filtret? näää. Resten är bara nya rena slangar och rör som jag själv limmat ihop. Poolen är en PP-balja. Finns det någon som känner igen detta? Eller någon som har en teori om vad det kan bero på?
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Dimitris76

SV: Fettrand i skimmern
« Svar #3 skrivet: maj 30, 2017, 11:53:08:08 »
Hej alla kloka ;-)

Har precis startat upp vår nya pool. Har justerat in PH och klor. Allt ser perfekt ut.

1. Men vad är det för kletig svart rand som alltid verkar fastna på vattenlinjen inne i skimmern och på klorpuckshållaren? Det är bäst beskrivet som brunt fett. Måste använda T-sprit för att få bort det. Det återkommer hela tiden. Eftersom polen fortfarande är ganska kall så har vi inte badat mycket = vattnet borde vara helt rent. Vad kommer detta från?

2. Sen verkar klorpuckshållaren vara riktigt osmart utformad. Om det skvalpar för mycket så sugs den ner och täpper till vid silen inne i skimmern. Har jag missförstått hur det ska funka? Just nu har jag en bit isolering liggande som distans för att den inte ska suga fast.

Har du växter nära poolen? Kan de vara sav eller pollen som klumpar ihop?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Fettrand i skimmern
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2017, 13:31:33:33 »
Inga växter nära + pooltak. Men taket sluter inte helt tätt ännu eftersom däcket runt omkring inte är klart. Så, ja, pollen finns det ju massor nu. Kanske blåser det in under taket och hamnar i skimmern. Men att det blir till en fet/oljig massa känns ändå märkligt. Men det är den enda långsökta förklaringen jag kan komma på just nu.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad pawe06

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fettrand i skimmern
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2017, 14:28:16:16 »
Det ser exakt ut som det jag brukar få ut efter kört en pipecleaner i vårt spa. Brukar torka bort det med en sådan där "Magicsponge" som de säljer på Folkpool.
6*4 Durapool, Gaveltrappa, HeatForce Inverter Plus 95, Lamellöverdrag Moon Sol, Poolrobot Vortex 3.2, UV rening Quantum Photocatalytic, Wonderfall, Nordic Hot Tubs Comfort XL, platssvetsad Renolit Persia Blue

Utloggad Plums

SV: Fettrand i skimmern
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2017, 18:53:05:05 »
Hudkräm + lort? Nån som badar utan att duscha först?

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Fettrand i skimmern
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2017, 09:01:56:56 »
Tja... vi har inte badat mycket (fortfarande kallt). Ungarna har hoppat i oduschade, vi andra har duschat innan. Igår när det regnade var det faktiskt mycket mindre klet. Kanske är det pollen + typ solkräm (fast orimligt mycket ändå). Vi får se om det upphör om ingen badar på ett par dagar.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Poffas

SV: Fettrand i skimmern
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2017, 13:40:32:32 »
Vi hade samma problem när vår pool var ny. men har inte upplevt det efter det.
Jag tror inte på pollen baserat på att det var rejält med pollen förra året utan att vi fick detta fenomen,

Min teori var att det möjligen kunde vara olje/Dieseldimma från grävmaskinen som grävde poolen som lagt sig på ytan. Poolen vattenfylldes ju i omgångar varvat med att grävmaskinen var dit och fyllde på utsidan av poolen vartefter poolen fylldes upp...
Jag vet inte om detta är förklaringen men det är det enda jag kan tänka mig eftersom beläggningen som du säger är väldigt oljig.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Fettrand i skimmern
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2017, 08:30:38:38 »
Nu är det nästan inget alls att torka bort. Tror att det var något med uppstarten och att alla saker var nya. Kanske fanns det fett i pump, ventiler, rör och slangar. En hel del skräp fanns också på botten vid uppstarten. Vi får se. Tack för alla tankar och förslag på vad det kan bero på ;-)

För övrigt är det ju en hel del att lära sig, och mäta, och balansera med kem, innan man har ett bra badvatten "i balans". Tror att man måste göra detta rätt för att undvika "konstiga saker" framöver. En helt suverän sida är http://www.pahlen.se/poolguiden/ph-klor/ och alla andra underrubriker som beskriver övriga parametrar.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag