Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur få tempvisning på panel från Logger  (läst 2440 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hur få tempvisning på panel från Logger
« skrivet: juni 26, 2014, 00:26:30:30 »
Jag har haft temp-mätaren från Kejll&Co. För ett tag sedan upptäckte vi att det var vatten i displayen, och den fungerade inte. Visade sig att ett av fästhålen för en skruv spruckit så att locket satt inte fast. Har funderat ett bra tag nu på att köpa en Logger i stället för att köpa en liknande den gamla.

Men jag vill ju ha en panel liknande inomhusdelen för den gamla så att man lätt ser inne hur varmt det är i vattnet. Hur kan man lösa det?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hur få tempvisning på panel från Logger
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2014, 07:55:38:38 »
De flesta kompletta loggarna ser ut som skräp i mina ögon och har troligen väldigt begränsad livslängd.

Jag kör loggning av utomhustemperatur och diverse temperaturer i värmesystem samt styr en shunt i en ackumulatortank med ett par olika linux-servrar och Dallas/Maxim 1-wire temperaturgivare via usb-1-wire adaptrar. Med ett simpelt cron-script och rrdtool levereras automatiskt snygga grafer som kan läsas i webläsaren på vilken dator som helst i nätverket. För exempel, titta på grafen hos temperatur.nu, det står rrdtool i högra kanten på grafen.

Det är prylar som är billiga och enkelt utbytbara. All programvara är open-source och väldigt stabil. Alla givare ansluts via kabel inte radio vilket gör att man slipper batterier och problem med dålig mottagning. Visst är det jobbigt att dra kabel men det är en engångsinsats. Det är det som är anledningen att poolen fortfarande väntar på anslutning.

Orkar man inte sätta upp allt själv så säljer Rickard en färdig lösning, går ju att köpa den eller bara vissa delar såsom de kapslade givarna.

Junket från Kjell får man nog räkna med att byta ut relativt ofta.

Min lösning följer MathiasS principer om att bara använda generellt tillgängliga standardkomponenter.

En sak till, vi borde även logga vissa temperaturer inne i våra VP för att upptäcka om de börjar att fungera sämre med tiden. Jämför de som nu har problem med två olika Brilix. Det händer väl förr eller senare med alla VP, bara frågan om när.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur få tempvisning på panel från Logger
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2014, 11:02:47:47 »
Ja, jag var otydlig när jag ställde frågan. Det är Rickards Logger 2020 eller vad den nu heter, han har ju lite olika modeller. Det jag vill ha till den är en display liknande en sån här:



Sedan är ju tanken att samla in data och få grafer på temp och energiförbrukning (har elmätare enbart för poolen) så att man har lite koll.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Hur få tempvisning på panel från Logger
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2014, 12:04:39:39 »
Du tänker för enkelt nu Erik. Det du egentligen vill ha är en Ipad infälld i väggen där alla grafer presenteras snyggt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur få tempvisning på panel från Logger
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2014, 12:18:00:00 »
På det svarar jag som i Mer-reklamen: NEJ...

iShit kommer inte innanför väggarna här. Men principiellt har du kanske rätt, en surfplatta (av annat fabrikat). Men samtidigt känner jag att det är kapitalförstöring att sätta en sån på väggen och bara användas till en sak.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag