VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elvärmare Folkpool 12Kw  (läst 4369 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlINykvarn

Elvärmare Folkpool 12Kw
« skrivet: augusti 06, 2012, 14:12:30:30 »
Hejsan,

Har en Elvärmare, 12Kw som ligger och dammar nu när jag fick igång min värmepump.
Den är i gott skick, aldrig använt den själv men förra ägaren hade den inkopplad.

Säljes i befintligt skick, 3500:- bvsa (såklart)

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Poolgiganten

Milla

  • Gäst
Milla
SV: Elvärmare Folkpool 12Kw
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2012, 16:28:35:35 »
 :-X jag som är novis på detta...

Hur funkar en sån? Hur stor/liten pool är den anpassad för? Bor i närheten av dig så vore smidigt om det passar för oss...

Utloggad KarlINykvarn

SV: Elvärmare Folkpool 12Kw
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2012, 16:52:57:57 »
Milla:
    Ring mig på 0768800629 eller maila på karl.josefsson@gmail.com

Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad Erica

SV: Elvärmare Folkpool 12Kw
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2012, 09:06:04:04 »
En elvärmare är ett enkelt, smidigt och driftsäkert sätt att värma poolvattnet med, MEN driftskostnaden i längden blir ju klart högre än med en värmepump - den förbrukar helt enkelt mera el. Sedan måste man ju ha tillräckligt kraftiga säkringar. För en 12 kW värmare krävs 20 A säkringar. Det fungerar alltså inte om man har 16 A eller 20 A som huvudsäkringar -  man måste ju ha ström till annat i huset också.

Vi har en elvärmare på 15 kW som tillsats/komplementvärme men vi behöver sällan köra den så driftkostnaden är inte något problem och vi har kraftiga säkringar till huset ( 63 A huvudsäkringar). Vår värmare är klart överdimensionerad, speciellt som det är en inomhuspool, men våra ursprungliga planer var en större pool utomhus.

En 12 kW värmare klarar att värma en ganska stor pool. Precis hur stor beror på läge, isolering, om poolen täcks över när den inte används m.m.

Utloggad KarlINykvarn

SV: Elvärmare Folkpool 12Kw
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2012, 10:26:43:43 »
Den här värmaren har 2 element så i teorin kan du köra båda vid uppstarten och sen stänga av den ena och bara låta den andra gå. Isf ligger de på 6kw (enkel matte).
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad MathiasS

SV: Elvärmare Folkpool 12Kw
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2012, 11:37:44:44 »
En elvärmare är ett enkelt, smidigt och driftsäkert sätt att värma poolvattnet med, MEN driftskostnaden i längden blir ju klart högre än med en värmepump - den förbrukar helt enkelt mera el. Sedan måste man ju ha tillräckligt kraftiga säkringar. För en 12 kW värmare krävs 20 A säkringar. Det fungerar alltså inte om man har 16 A eller 20 A som huvudsäkringar -  man måste ju ha ström till annat i huset också.

Vi har en elvärmare på 15 kW som tillsats/komplementvärme men vi behöver sällan köra den så driftkostnaden är inte något problem och vi har kraftiga säkringar till huset ( 63 A huvudsäkringar). Vår värmare är klart överdimensionerad, speciellt som det är en inomhuspool, men våra ursprungliga planer var en större pool utomhus.

En 12 kW värmare klarar att värma en ganska stor pool. Precis hur stor beror på läge, isolering, om poolen täcks över när den inte används m.m.

Erica, det är inte utan att man blir lite nyfiken på vad det är för monsterhus du bor i som kräver 63a säkring? Det är ytterst få privatkunder som har en sådan anläggning idag. Fruktansvärt dyrt är det ju också eftersom nätavgiften drar i taket.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Elvärmare Folkpool 12Kw
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2012, 13:58:11:11 »
Har haft precis samma funderingar...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag