VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vittrande packningar  (läst 3306 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hezzler

  • Gäst
Hezzler
Vittrande packningar
« skrivet: augusti 08, 2012, 15:35:09:09 »
Hej forum!

Köpte hus med pool för något år sedan. Poolen var kass och behövde renoveras totalt vilket jag gjorde förra sommaren.
Jag monterade i nya lampor från Poolstore på höstkanten och fyllde med kommunalt vatten.
Värmde inte upp poolen men jag hade ingång pump/rening ett par veckor för att kolla så att allt såg bra ut innan jag
vinterstängde, hade i Algdräpare också som tydligen skulle vara bra.

I våras gjorde jag chockklorering och hade även i ett par hinkar med PH-höjande då det låg för lågt enlig mätstickorna.
Har för mig att jag hade i en dos för att justera alkaliniteten något också, upp eller ner minns jag inte.
Hela sommaren har jag haft fina värden på stickorna, det som varierat är klorhalten men hela tiden inom rimliga och
badvänliga värden.
Nu har jag upptäckt att packningarna till båda strålkastarna samt båda utloppen vid beröring avger svart "rök" under
vattnet samt färgar fingrar och liner kolsvarta.

Dessa detaljer har svarta gummipackningar.
Det nya bräddavloppet har en vit packing som känns mer som silikon, inget problem där.

Ringde Poolstore och förklarade att packningarna inte tål vatten, de hade aldrig sett liknande problem tidigare utan
radade upp möjliga orsaker:

1: Du har dåligt vatten i poolen, klorhalt, Alk, PH etc.
Mitt svar: Nej, har haft bra värden sen jag drog igång poolen i vårast. Endast klor har varierat av naturliga orsaker men
hela tiden inom rimliga/badvänliga värden. Om PH-värdet inte är helt perfekt så kan det inte vara mycket som är fel, jag
är inte helt färgblind om man säger så.

2: Mätstickorna kan vara dåliga/gamla, "såna är inte tillförlitliga". (vattnet är ändå dåligt).
Mitt svar: Vafan, de är nya och ni säljer sådana, vad ska man annars ha? Apparaten gav samma resultat sa ni.

3:Kanske vattnet var så dåligt under vintern att packningarna tagit stryk?
Mitt svar: Hur kan det ha blivit så dåligt? Såg normalt ut i vårast, behövde chockkloreras och ett par doser PH-höj.
Är det onormalt på något sätt? Har följt instruktioner för både vinterstängning och igångsättning.

Jag försökte få fram vilka extrema värden som skulle kunna skada packningarna men fick inget svar på detta.
Kan vattnet bli så ruttet att packningarna ska börja vittra om de är gjorda för att ha i en pool? Så små marginaler kan
det väl inte hänga på!?
Varför vittrar inte packningen till breddavloppet?

Finns det någon som har varit med om något liknande eller har någon ytterligare teori om varför de nya packningarna ser ut att vittra sönder?

Vänligen,
Hezzler

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Vittrande packningar
« Svar #1 skrivet: augusti 08, 2012, 17:22:49:49 »
Vilka lampor har du köpt?

Är det inte bara att byta ut packningarna så är saken ur världen, kan ju inte kosta många kronor oavsett vem som betalar?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Vittrande packningar
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2012, 00:06:26:26 »
Vi har märkt att gummikablarna till våra poollampor smetar av sig rätt rejält efter en tid i vattnet. Kanske det inte är så ovanligt med att gummi smetar ? Men det verkar bara vara ytskiktet, det har absolutinte gått så djupt att vi t.ex. måste byta kablarna.

Utloggad Hezz

SV: Vittrande packningar
« Svar #3 skrivet: augusti 10, 2012, 09:48:12:12 »
Hmm, ser att jag lyckats skriva inlägget som gäst.....

Jag har köpt två sådan här:
http://poolstore.se/produkter/belysning/losa-belysningsdelar/belysning-abs-plast-300w-12v-trastomme-flexi/

samt två
http://poolstore.se/produkter/braddavlopp-och-inlopp/plastdetaljer/inloppsmunstycke-i-abs-plast-for-pool-med-duk/

Bara att byta ut...tyvärr så ser inte jag så lätt på saken, förumom jobbet så finns det mer att fundera över!
Nej, det är inte viktigast vem som betalar, de har dessutom erbjudit mig nya packningar gratis.
Vad som är viktigt är att komma fram till varför detta problem har uppstått.
Jag vill ogärna sätta dit samma typ avpackningar igen, jag är då rädd för att problemet återkommer om jag inte vet vad som gått snett.
Uppenbarligen håller i alla fall de jag fått en mycket låg kvalite, låt oss kalla dem överkänsliga. Finns inget annat tecken på missförhållande i poolen så varför har packningarna reagerat?



Utloggad MathiasS

SV: Vittrande packningar
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2012, 11:46:39:39 »
Om utgångspunkten är att vattnet varit ok eller normalt så är ju den enda kvarvarande slutsatsen att packningarna du först fått håller för dålig kvalitet helt enkelt?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag