VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?  (läst 49276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #50 skrivet: juli 28, 2009, 22:44:10:10 »
Hm, intressant läsning. Då var jag inte helt ute och cyklade när jag antog att man skulle kunna sätta i en liner om sisådär 15-20 år ifall plasten blir ful.
[...]
Majja

Yes, lägga liner i torde ju gå fint. Även om det blir en platssvetsad, men inte tokdyrt förstås.

[...]
Jag funderar nog inte så mycket på ifall poolen skulle hålla i 40-50 år, då är jag en bit över 80 eller borta från denna världen och har troligtvis sålt huset för länge sedan....

Majja

Jorå, jag är nog uppe i samma ålder även jag då :-)

Mina tankar har ju mest svävat kring när värdet på investeringen kommer ner till 0 kr. Så säg att du, liksom jag vill sälja huset om 35 år eller nåt, ... då torde huset vara mer värdefullt om det finns en fräsch fullt funktionell pool som höjer priset en del (kanske rent av hela kakan på 200' - 300'), ... istället för en pool som nått slutet av sin livslängd. Så vi är nog alla överens att vi gärna ser att vår investering räcker läääänge. (det är därför jag så stönigt frågar massa frågor till mina potentiella poolleverantörer...)  <sol>
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Poolgiganten

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #51 skrivet: juli 28, 2009, 22:48:38:38 »
Min kommentar efter att ha kört med min PVC-linerpool i åtta år med en temp på över 30 grader, de senaste tre på ca 32 grader, är att den fortfarande känns mjuk och fin, som det nu känns kan den hålla i många år till.

[...]

Låter ju bra med så härligt hög temperatur <sol>!

Har du efter åtta år märkt att den blekts nåt, eller att den känns sprödare än när den var i nyskick? Har för mig att du har enfärgad liner, blekning kanske inte syns lika väl där?
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #52 skrivet: juli 28, 2009, 22:51:34:34 »
 
Citera
Jorå, jag är nog uppe i samma ålder även jag då :-)

Mina tankar har ju mest svävat kring när värdet på investeringen kommer ner till 0 kr. Så säg att du, liksom jag vill sälja huset om 35 år eller nåt, ... då torde huset vara mer värdefullt om det finns en fräsch fullt funktionell pool som höjer priset en del (kanske rent av hela kakan på 200' - 300'), ... istället för en pool som nått slutet av sin livslängd. Så vi är nog alla överens att vi gärna ser att vår investering räcker läääänge. (det är därför jag så stönigt frågar massa frågor till mina potentiella poolleverantörer...)  <sol>



Om man nu säljer huset så brukar det löna sig att göra en renovering av polen vid behov. Kanske betala 15-20' för att få en fräsch mosaikliner eller dyl som avsevärt höjer utseendet från en 15 år gammal adriatic blue liner.

Fixade till citatet
Fia
« Senast ändrad: juli 28, 2009, 22:52:45:45 av Fia »

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #53 skrivet: juli 28, 2009, 23:00:42:42 »
[...]
En annan sak att tillföra debatten: Man får, i denna tråd, lätt intrycket om att det bara är Centralplast som tillverkar PP-pooler, men det finns totalt 6-7 tillverkare i Tjeckien, enligt en pool-leverantör i södra Sverige jag varit i kontakt med i offertförfarandet. Denna svenska leverantör hade handlat av ett antal olika och valde leverantör lite beroende på deras aktuella leveransförmåga samt p.g.a. att vissa leverantörer kunde göra specialkonstruktioner etc. Denna svenska leverantör handlade emellertid inte med Centralplast för tillfället (jag har ingen aning om varför) vilket gjorde att han inte kunde leverera en pool större än 4*8 meter. Centralplast verkar med andra ord vara ensamma om att leverera 4*9.

Intressant att alla pool-plastsvetsare tycks ha samlats i Tjeckien!  :o :)

närå, ... men, jag har inte hittat någon annan som tillverkar Polypropylen-baserade pooler som sedan säljs i sverige. Ska man dra det hårt så kan dom inte säljas under "PP-Poolen" varumärket då det är skyddat enligt PRV (http://www.prv.se/E-tjanster/Varumarke/)

Registreringsnummer:   0400519
Ansökningsnummer:   200806879
Lydelse:   PP-Poolen
Klasser:   11
Figurmärke:   N

Men dom kan mycket väl sälja den under annat namn, ... eller också är det samma importör vi pratar om. Oavsett, väldigt intressant att det verkar finnas så många i just Tjeckien som tillverkar dessa...  gissar att dom flesta köper plasten av annat företag, så som jag beskrev tidigare (via tex tyska plasttillverkaren Simona).
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #54 skrivet: juli 28, 2009, 23:16:44:44 »

Om man nu säljer huset så brukar det löna sig att göra en renovering av polen vid behov. Kanske betala 15-20' för att få en fräsch mosaikliner eller dyl som avsevärt höjer utseendet från en 15 år gammal adriatic blue liner.


Exakt!  8)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad PelleSthlm

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #55 skrivet: juli 28, 2009, 23:28:37:37 »
Kan man få en PP-pool mönstrad eller finns dem endast i enfärgat?

Lite tråkigt med en enfärgad pool tycker jag personligen. Man ser smuts och skavanker mycket tydligare. Hade en blå liner tidigare, men tycker det ger mycket mer liv i poolen nu när jag har mosaik liner. Ser exklusivare ut än tidigare helt klart.

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #56 skrivet: juli 28, 2009, 23:53:48:48 »
Kan man få en PP-pool mönstrad eller finns dem endast i enfärgat?

Lite tråkigt med en enfärgad pool tycker jag personligen. Man ser smuts och skavanker mycket tydligare. Hade en blå liner tidigare, men tycker det ger mycket mer liv i poolen nu när jag har mosaik liner. Ser exklusivare ut än tidigare helt klart.

Enfärgat, beroende på att det är genomfärgat.

från hemsidan:

"Plasten genomfärgas i en av följande 3 färger:

    * Turkos
    * Blå
    * Vit"
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #57 skrivet: juli 29, 2009, 08:04:06:06 »
Min kommentar efter att ha kört med min PVC-linerpool i åtta år med en temp på över 30 grader, de senaste tre på ca 32 grader, är att den fortfarande känns mjuk och fin, som det nu känns kan den hålla i många år till.

[...]

Låter ju bra med så härligt hög temperatur <sol>!

Har du efter åtta år märkt att den blekts nåt, eller att den känns sprödare än när den var i nyskick? Har för mig att du har enfärgad liner, blekning kanske inte syns lika väl där?

Den är ljusare under vattenlinjen, men hur mycket av det som beror på att den är våt, och hur mycket som beror på att den är blekt är svårt att säga.
Jag upplever att det mest har med vattennivån att göra, alltså när jag fyller poolen till max ser jag ingen blekt linje "under" vattenlinjen, där den normala nivån ligger.
Den ljusare färgen som ligger under vattenlinjen följer alltså med när vattennivån sjunker eller stiger.
Nu kör jag med Baquasil istället för klor (sedan i våras) och Baquasil uppges inte ha samma blekande effekt som klor.

På de pooler här i byn, där linern byttes efter 25-30 år så var linern naturligvis inte lika blå som när de byggdes, så visst såg man skillnaden när den nya kom på plats.
Är man rädd för blekningen skall man kanske välja en mönstrad liner, där syns det inte alls lika tydligt, varken blekning, veck eller smuts.

Det enda problem vi haft med vår poolduk är att den veckat sig på väggarna, främst (eller förmodligen enbart) p.g.a. att ungarna har hängt på poolsargen och trampat ned mot väggen med sina fötter.
Vi satte en mjuk "skummgummi" på väggarna för att få en lite lyxigare känsla i poolen, och gjorde misstaget att bara limma denna i överkant och nederkant, detta har i sin tur gjort att barnens trampande mot poolväggen har "kavlat" linern nedåt.

Vi beslutade oss rätt fort för att ha vaarmt i poolen, även om det uppges förkorta livslängden, vår plan är att vi när det är dags att byta liner även sätter in en trapp, vilket är lätt gjort i en pool från Svenska Poolfabriken då man bara bultar loss två väggsektioner och ersätter dessa med en trapp.
En snyggare liner står också på önskelistan.

Som det nu känns bör dock linern hålla i minst 7-8 år till, jag upplver inte att den är "hårdare" eller sprödare än den var efter 2-3 år, största förändringen i plasten bedömer jag kom de första åren.
När jag rengör poolväggen (del ovan vattenlinjen) så är linern väldigt mjuk och flexibel, och den del som ligger under vatten den "flyttas" ju aldrig på då den ligger klämd mot väggen av vattentrycket.
Det enda jag ångrar är "skumgummit" på väggen, utan det hade linern säkert inte glidit nedåt och bildat de veck vi har, linern skulle säkert ha greppat bra mot den rostfria poolväggen och legat helt pall.
Nu är ju detta främst ett skönhetsfel, och inget som varken vi eller våra badgäster har något problem med.
« Senast ändrad: juli 29, 2009, 08:09:29:29 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad rsjowa

SV: Liner-pool vs Polypropylen-pool - hur tänkte ni?
« Svar #58 skrivet: augusti 17, 2009, 22:38:07:07 »
Tänkte bara avsluta denna tråd och meddela att jag till slut valde linerpoolen från folkpool pga:
  • bevisad lång historik att konstruktionen fungerar i vårt klimat
  • jag har en folkpool-återförsäljare nära där jag bor i vilket underlättar service, garanti, osv.
  • jag får intrycket att det går att fräscha upp en gammal linerpool med förhållandevis små ekonomiska medel.

Stort tack dock till Brilix som på ett föredömligt sätt besvarar alla upptänkliga frågor jag haft angående pp-poolar.

Visar progress på poolbygget här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4819.0
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag