VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopoolbygge  (läst 39533 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Thermopoolbygge
« Svar #40 skrivet: oktober 01, 2013, 21:58:56:56 »
Dra ett pm till mig med din mailadr....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #41 skrivet: mars 19, 2014, 21:30:53:53 »
Jaha, då har våren kommit till Blekinge och det börjar spritta i poolbyggartarmen igen. Teknikhuset och tillika förrådet har fått sig lite till livs under de senaste veckorna. Nu har tiden kommit för att planera och sätta igång med trallbygget. Offertförfrågan på reglar och trallvirke är inlämnad och jag hoppas på svar inom några dagar.

Nu till en fråga som jag har lurat på under vintern och det är hur jag skall få till kantstenen snyggt på poolkanten. Snäpp-in listen för linern sticker ju upp ca 10 mm och skall jag då lägga på kantstenen så kommer ju den att vila på linerlisten och inte dikt an mot poolkanten. Se bifogad bild så förstår ni hur jag menar. Altenativet är ju att fräsa ett spår under kantstenen men det är ju ett eländes jobb. Man vill ju gärna att kantstenen skall ligga med lite häng över poolkanten.

Utloggad Per Thermopool

SV: Thermopoolbygge
« Svar #42 skrivet: mars 19, 2014, 21:57:53:53 »
Jaha, då har våren kommit till Blekinge och det börjar spritta i poolbyggartarmen igen. Teknikhuset och tillika förrådet har fått sig lite till livs under de senaste veckorna. Nu har tiden kommit för att planera och sätta igång med trallbygget. Offertförfrågan på reglar och trallvirke är inlämnad och jag hoppas på svar inom några dagar.

Nu till en fråga som jag har lurat på under vintern och det är hur jag skall få till kantstenen snyggt på poolkanten. Snäpp-in listen för linern sticker ju upp ca 10 mm och skall jag då lägga på kantstenen så kommer ju den att vila på linerlisten och inte dikt an mot poolkanten. Se bifogad bild så förstår ni hur jag menar. Altenativet är ju att fräsa ett spår under kantstenen men det är ju ett eländes jobb. Man vill ju gärna att kantstenen skall ligga med lite häng över poolkanten.

Nu verkar jag ha en helt annan modell av snap in list. Trycktes fast över blocken och sedan gjutes fast i blocken. Skickar med en bild så du kan se. När jag satt stenarna med fixet såg jag till att få ett litet fall från pool mot trallen. Nu kanske du bara ritat upp din skiss "slarvigt" men listen skall väl ha en klack nedåt för att låta duken vila i?

Utloggad Per Thermopool

SV: Thermopoolbygge
« Svar #43 skrivet: mars 19, 2014, 22:06:43:43 »
Jaha, då har våren kommit till Blekinge och det börjar spritta i poolbyggartarmen igen. Teknikhuset och tillika förrådet har fått sig lite till livs under de senaste veckorna. Nu har tiden kommit för att planera och sätta igång med trallbygget. Offertförfrågan på reglar och trallvirke är inlämnad och jag hoppas på svar inom några dagar.

Nu till en fråga som jag har lurat på under vintern och det är hur jag skall få till kantstenen snyggt på poolkanten. Snäpp-in listen för linern sticker ju upp ca 10 mm och skall jag då lägga på kantstenen så kommer ju den att vila på linerlisten och inte dikt an mot poolkanten. Se bifogad bild så förstår ni hur jag menar. Altenativet är ju att fräsa ett spår under kantstenen men det är ju ett eländes jobb. Man vill ju gärna att kantstenen skall ligga med lite häng över poolkanten.

Var inne på en butikssida och tittade på en sådan list som jag tror du har. Borde man inte kunna såga bort klackarna på den delen av blocket  där snap in listen skall fästas och sedan behålla de bakre klackarna. När man gjuter bör man kunna jämna av mot listen och få en bra och yta att sätta fixet stenen i.

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #44 skrivet: mars 20, 2014, 08:25:12:12 »
Poolen är redan gjuten och tanken är att linerlisten skall fästas i betongen med pikplugg.

Utloggad Per Thermopool

SV: Thermopoolbygge
« Svar #45 skrivet: mars 20, 2014, 13:48:34:34 »
Poolen är redan gjuten och tanken är att linerlisten skall fästas i betongen med pikplugg.

Borde räcka med att dra upp med fixet direkt. Annars med bruk först och sen fixet. Man vill inte att den vila mot platsen, den är inte helt stum.

Utloggad MathiasS

SV: Thermopoolbygge
« Svar #46 skrivet: mars 20, 2014, 18:48:04:04 »
Finjas Handspackel Grov upp till nivån för linerlisten + limma stenen med lämplig Sikaprodukt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #47 skrivet: mars 21, 2014, 07:46:54:54 »
Tack för svar! Jo, jag misstänkte att det krävs nog att "bygga upp" i nivån till listen på något sätt. Spackla på linerlistens ovansida, i plast. Tveksam om det håller. Hmmmm, jag får lura på detta och återkomma med hur det slutligen blev.

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #48 skrivet: april 27, 2014, 21:42:08:08 »
Har nu klarat av momentet däckbygge. Jag fäste 45x145 i poolväggen med fasadplugg 10x160 där jag sedan skruvade fast balkskorna. Bärlinor 45x195 med CC ca 2 m (plintavstånd ca 2,5m). Reglarna (45x145) la jag med cc 60. Trallvirket 28x120, tog mig 33 timmar att skruva...men, nu är det gjort!

Utloggad BjörnH

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopoolbygge
« Svar #49 skrivet: april 27, 2014, 21:44:22:22 »
Rättning i ledet!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag