CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur tina upp och starta bortglömt Spabad på vintern  (läst 10940 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tjabo

  • Gäst
Tjabo
Hur tina upp och starta bortglömt Spabad på vintern
« skrivet: februari 15, 2015, 13:51:43:43 »
Halloj,

Köpte en kåk med Spabad som bara "följde med på köpet" (Ett Dimension One c.a. 10 år gammalt) Vi har själva varken tid eller intresse för tillfället (spädbarn osv) så vi bad säljaren tömma badet innan vi tog över huset. Nu ett halvår senare mitt i vintern börjar jag läsa och ser att tömma ett spabad för vintern är varken enkelt eller rekommenderat. Jag inser ju nu att vi borde såklart fyllt badet igen på hösten, oavsett om vi tänkt använda det. Säljaren lär inte ha vintersäkrat det utan bara tömt det, med tanke på hur komplicerat det verkar att vintersäkra. Vi tänkte att det var säkert flera år innan någon skulle ha tid att använda det.

Så efter att inte ha ens tänkt på att vi haft karet där ute så gick jag ut i snön och tänkte kolla till baljan och ser till min förskräckelse att den inte alls är särskilt tom. Det står 15cm vatten med 1cm isskorpa i botten (vatten över ventiler och annat som är i botten). Antingen var det inte tömt eller också är det regn/kondens i botten. Oklart om det varit bottenfruset under vintern men mest troligt.
Jag tömde ut vattnet men tänkte att det är nog inte särskilt bra att det står med vatten kvar i ventiler mm under vårvintern heller (det är ju absolut inte torrt nånstans där inne uppenbarligen). Eftersom det inte verkar bra att det står tomt på vintern, och det uppenbart redan finns vatten och eventuellt is systemet, så jag tänkte försöka mig på att tina upp den och återuppliva den fastän temperaturen inte är optimal, och OM detta mot förmodan fungerar så håller jag det helt enkelt igång + varmt eftersom det är rekommendationen (får väl bjuda in släkt och grannar då om man inte har tid att bada själv).

Jag tänkte mig nåt sånt här:

  • Tömma ut det stående vattnet som fanns där med dränkpump.
  • Fylla med så varmt vatten som möjligt och låta stå för att värma upp.
  • Köra en 2kW byggfläkt ordentligt länge på alla synliga rör/pumpar bakom maskinluckan.
  • Kolla efter läckor/sprickor på rör och slangar i maskinrum.
  • Övervaka nivån så att det inte finns nåt som uppenbart läcker på nåt osynligt ställe.
  • Slå på strömmen (om säkring/jfb löser ut, tömma med dränkpump och lägga ner projektet alt. ringa reparatör).
  • Om allt verkar funka och inga felmeddelanden visas: stoppa, tömma, städa ordentligt, fylla & fixa kemikalier mm.
  • Om något inte verkar funka eller felmedd. visas: ringa en reparatör och få en översyn.

Har såklart massor med frågor kring detta:
Är det något jag glömt eller missförstått? Är det överhuvudtaget möjligt att "tina" rören i en balja på det här sättet med varmt vatten i, eller tar det alldeles för lång tid? Hur stor är risken att det frusit sönder om det nu frusit? Hur lång tid borde jag låta den stå med vatten 20-30 grader innan jag vågar prova att slå igång den? (temperaturen är c.a. 0 dygnet runt i luften). Ett annat alt. är att tömma och köra byggfläkten på botten med termolocket på för att hålla varm luft i den under något dygn.
Eller är det bättre att istället försöka tömma karet helt på synligt vatten och hoppas att det inte fryser/har frusit sönder, och sedan försöka igen vid varmare väder? Jag har ingen möjlighet att helt vintertömma det då det tydligen innebär att man måste luta det osv.

Om något frusit, hur visar det sig? Antar att läckor pga spruckna slangar kan synas, men bara i maskinrum? Finns det andra tecken som inte omedelbart visar sig som felkoder på displayen?

Tacksam för tips
/A

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Hur tina upp och starta bortglömt Spabad på vintern
« Svar #1 skrivet: februari 15, 2015, 17:28:37:37 »
Planen låter väl ganska vettig. Om det har frusit sönder något så lär du ju se det i form av läckage. Felkoder är nog mindre troligt, om inte det finns något elektriskt fel. Det som kan frysa sänder är ju sådant som pumphus, ventiler, rörledningar o.s.v. Vad det gäller rör och slangar så beror det på vad för material de har använt. Elastiska material som t.ex. slangar brukar inte frysa sönder, det gör bara hårda material. Pumphus kan ju vara en risk, filterbehållare, hårda plaströr m.m. Eftersom det står vatten i karet så lär ju inte själva karet ha frusit sönder - då skulle ju vattnet ha runnit ut. Ledningar och komponenter som ligger under vattennivån du såg lär nog ha klarat sig, samma sak där - hade de inte gjort det hade vattnet runnit ut - så vitt du inte har så kallt att allt är igenfruset förstås. Du lär märka skillnaden när du tinar upp det.

Sätt inte på någon ström förrän du är helt säker på att det inte kan finnas någon is i systemet och först efter att du kollat att det inte finns synliga större läckor. Di vill inte få igen en pump som har is i sig eller suger in is - pumpen lär bli förstörd. Likaså vill du inte sätta tryck på ett läckageställe så att det sprutar ut vatten över allt i närheten.

Tjabo

  • Gäst
Tjabo
SV: Hur tina upp och starta bortglömt Spabad på vintern
« Svar #2 skrivet: februari 15, 2015, 18:00:24:24 »
Tack för svar.

Efter att det stått ett tag med varmvatten började ju vattnet svalna så jag tänkte att det var dags att försöka starta innan det blev allt för kallt. Cirkulation och värmare gick igång utan bekymmer, och inga felmeddelanden om flöden etc. visades, så nu värmer det så sakteliga, c.a. 1 grad i timmen (är det normalt snabbt?). Tänker att jag låter det stå på värme nu under veckan innan jag testar köra jets. Verkar inte droppa något kring synliga rör/pump/slangar i alla fall, så det ser lovande ut.
Vattnet har ju en del flagor och annan skit nu som funnits i badet och rören, så minst ett vattebyte får det bli, men jag tror det får bli först till helgen så det kan göras i dagsljus. Är det dumt att lämna vattnet helt utan kemikalier och pH-koll i en vecka nu innan jag gör en rengöring? Bör jag dumpa i en klortablett eller två, eller oroa mig för pH när vattnet är precis fyllt (men skitigt) och ingen ska bada innan städning om en vecka?

Är såklart novis på rengöring också, men jag tänker att jag börjar med att ta ur filtret och lägga i filterrengöring i en hink, och samtidigt köra i sån där pipe clean och köra i det gamla vattnet en kvart eller så, innan jag tappar ur det och fyller med nytt. Spolning med slang i alla munstycken och borttag av alla plastdelar jag kan hitta kan man tänka sig också kanske. Även det vattnet lär ju behöva tömmas ut för att bli av med rengöringsmedlet, och sedan kan man kanske fylla på "på riktigt"? Har tyvärr ingen dagbrunn i närheten så allt vatten hamnar tyvärr på snön på gräsmattan. Vore bra om man kunde slippa en tömning och försöka få bort rengöringsmedlet på nåt annat sätt.

Sen när det väl är fyllt för sista gången är det väl bara följa instruktionerna för att först fixa pH och sedan tillsätta nån form av klor/motsv? Har jag glömt nåt?

Utloggad Erica

SV: Hur tina upp och starta bortglömt Spabad på vintern
« Svar #3 skrivet: februari 15, 2015, 18:31:08:08 »
Om det har frusit sönder så brukar det läcka REJÄLT. Så det verkar ganska lovande att du inte har sett några läckor ännu. Tydligen inga elfel heller, eftersom badet värmer sig ok.

En grad per timma låter lite sakta, men det beror ju på storleken på badet och på elvärmarens effekt, liksom på hur mycket värme som försvinner ut i omgivningen. Men elvärmare brukar inte bete sig så att de ger sämre effekt eller så, antingen fungerar de helt ok eller så lägger de av fullständigt, i vart fall så länge som det gäller enfasiga värmare. Så även på den fronten är det nog ganska lugnt.

Givetvis måste du behandla vattnet, näta pH och eventuellt justera det, tillsätta klor. Det bör du göra även om ni inte tänkt att bada den närmaste tiden.

Utloggad Telekiter

SV: Hur tina upp och starta bortglömt Spabad på vintern
« Svar #4 skrivet: februari 15, 2015, 21:49:46:46 »
Är det verkligen nödvändigt att gå "all in" på rengöringsgrejerna då vattnet bara ska vara fram till nästa helg och ingen ska bada i det (om jag tolkar Tjabos text rätt) då det ska tömmas och rengöras enligt konstens alla regler. En flytande doserare med en 2-3 klortabletter borde räcka för att det inte ska bli värre under veckan va?

/Urban.

Tjabo

  • Gäst
Tjabo
SV: Hur tina upp och starta bortglömt Spabad på vintern
« Svar #5 skrivet: februari 15, 2015, 22:34:35:35 »
Hej, jag var otydlig, jag har nu alltså bara räddat upp den akuta situationen med avstängd/frusen balja genom att tina upp och fylla den. Kommer fortsätta med projekt badbalja (städa ur, byta vatten) först nästa helg eftersom jag inte har tid i veckan.

Jag ska alltså inte vinterstänga utan jag kommer fylla och hålla igång den nu istället.
Till helgen slänger jag i pipe-cleaner, bubblar runt i 20min och sen pumpar jag ur poolen så gott det går, städar den och fyller nytt vatten (2ggr troligtvis), och sedan kör jag pH-koll och klor.

Min fråga var helt enkelt om det är ok att det cirkulerar varmt & lite skitigt (men nypåfyllt) vatten utan kemikalier i en knapp vecka, eller om man borde vara så rädd om grejerna att man börjar trixa med pH och klor redan nu, i det vatten som bara ska snurra fram till helgen (ingen ska bada innan dess såklart)?


Tjabo

  • Gäst
Tjabo
SV: Hur tina upp och starta bortglömt Spabad på vintern
« Svar #6 skrivet: februari 15, 2015, 22:37:31:31 »
Hah såg nu att du alls inte misstolkade mig om att stänga baded, du tycker alltså att jag ska dunka i ett par klortabletter nu för att det inte ska bli sämre under veckan. Uppfattat!

Jag får åka och fixa alla sakerna imorgon. Har inga vettiga ph-stickor så jag vill inte dunka i klor heller, får fixa alla grejerna imorgon och köra i lite klor även om det bara är fram till helgen

Tack för hjälpen

Utloggad p1457

SV: Hur tina upp och starta bortglömt Spabad på vintern
« Svar #7 skrivet: februari 15, 2015, 22:49:00:00 »
Ja antingen lite klor nu, men då borde du kolla pH så du vet att kloret gör någon effekt.
Eller så hoppar du kloret nu och får kanske lite mer att skrubba till helgen.

Det du tycker låter minst jobbigt. :)

Jag tror inte att pH kan va så illa att karet fräts sönder på en vecka. Och det låter ju som att det redan är rejält skitigt så du kommer skrubba det rejält ändå.

Om du ändå kommer tömma karet två gånger sen så kör pipe cleaner båda gångerna.  Desinfektionen kan ha svårt att ta sig igenom biofilmen som bildas i rören.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Hur tina upp och starta bortglömt Spabad på vintern
« Svar #8 skrivet: mars 29, 2015, 12:05:54:54 »
Att du inte har tid att bada pga spädbarn köper jag inte, kanske av andra saker dock! Har själv spädbarn och badar ofta. Barn sover ju mer än dom är vakna!
Sedan det här med frysning, om saker tar skada / klarar av att frysa lr ej, beror helt på vad det är för material, kvalitet på grejerna, glasfiber span / tunnor i sig klarar av att frysa, pex slangar o kopplingar klarar av att frysa, samt gummi, rostfritt klarar av att frysa, pumparna vet jag ej, troligtvis inte?
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag