CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: intex vs. bestway saltclorinator  (läst 13398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tjalle

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #20 skrivet: februari 03, 2013, 13:56:30:30 »
Erica

Jag har inte hört talas om någon pool i Sverige, som körs enbart med jonisering, UV eller ozon.

Har du?

Däremot vet jag att Baquacil/Nicosil (PHMB) - systemen fungerar - men dyrt och lite komplicerat.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #21 skrivet: februari 03, 2013, 16:01:56:56 »
Citera
Jag har inte hört talas om någon pool i Sverige, som körs enbart med jonisering, UV eller ozon.

Har du?

Däremot vet jag att Baquacil/Nicosil (PHMB) - systemen fungerar - men dyrt och lite komplicerat.


Nej systemen är både dyra och sällsynta i Sverige. Men jag har personligen stiftat bekantskap med pooler med jonisering resp. ozon utomlands och sett att det faktiskt KAN fungera. En person som är god vän till oss har en joiseringsrenad pool sedan flera år. Priset som han får betala är väl utöver kostnaden för systemet att han är extremt rädd om sitt vatten - alla MÅSTE duscha före bad, endast rena badkläder i poolen, inga barnlekar eller husdjur o.s.v. Om det kanske krävs för att man skall klara desinfektionen med ett sådant system eller om han bara är överbeskyddande vet jag inte.

En helt ozon-renad pool har jag badat i i Tyskland. Den verkade fungera bra. Ägaren sa att han absolut ville ha det helt klorfritt, att kostnaden var rejält högre men att han ändå tyckte det var värt det.

UV-rening har jag själv aldrig sett som ensam princip, utan bara som ett komplement till annat. Det finns de som påstår att det går men jag tvivlar starkt på detta.

Visst, Baquacil m.fl. fungerar och är klorfria men det verkar, som nämnts i flera diskussioner här på forumet, att många får problem med driften efter några år - varför tycks ingen riktigt veta. Men systemen är ju inget nytt påfund utan finns ju i massor av pooler världen över.

Utloggad Tjalle

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #22 skrivet: februari 03, 2013, 19:40:26:26 »
Jag har använt PHMB (Baquasil/ Nicosil) i sju år.
Problem bara när jag slarvat-behöver kompletteras med biocide.
Det finns inget som säger att "det" blir sämre med tiden.

Utloggad thesmurfen

SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #23 skrivet: februari 04, 2013, 10:51:16:16 »
Tack för alla svar hörrni  O0

Jag tror nog att vi slår till på en klorautomat till sommaren istället...vi har inga större problem med vattnet direkt mer än att det har varit lite svårt att hålla en jämn klorhalt...men iom att det blir lika mycket klor med klorinator och betydligt mer jobb med baquasil o annat så känns det nog som den vettigaste lösningen för vår familj...
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Jörgen Fritz

  • Gäst
Jörgen Fritz
SV: intex vs. bestway saltclorinator
« Svar #24 skrivet: februari 20, 2014, 11:41:04:04 »
Hej på er !
Kolla in här, jag har några Pristine system hemma till pool, som jag köpt direkt av tillverkaren. Köpte till några "kompisar" också, men de lurade mig,"ändrade planer"
Hur som helst, har själv installerat förra säsongen,helnöjd, lätta att ställa in!
Har kollat PH, så det ligger bra, sedan har jag köpt finsalt utan jod hos matgrossist.
Hällt i 4 kg per kubikmeter vatten, enheten säger till om det är fel koncentration.
Hör av er om ni vill ha tag i bra grejor till halva priset för motsvarande här i Sverige.
Gå in o kolla PRI 20

http://www.australianpoolequipment.com.au/

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag