CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)  (läst 22223 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magdalena

Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« skrivet: september 14, 2009, 21:15:17:17 »
Vi har i drygt en månad haft problem med alger till och från. När vi kom hem från 14 dagars semester då fanns det gula "fläckar" i hörnen samt i skarvarna mellan botten och vägg.
Vi har hällt i ca 20 liter shock (7 l åt gången) + 15 dl algacid (4 dl åt gången) under den tiden. Första gången blev vattnet relativt klart men algerna kom tillbaka efter några dagar. De senaste två ggr vi hällde uppstartdoser har vattnet fortsatt att vara oklart efter 72 tim. Vi har dammsugit och backspolat ett flertal gånger. Poolen är 4x8 + trappa och Ph värdet har varierat mellan 8 (ibörjan) till ca 7,6 (just nu). PHMB ca 60, dvs ngt förhöjt.
Senast hällde vi uppstartdoser av både shock och algacid förra lördagen. På ons hällde jag en veckodos av båda eftersom det inte blivit helt klart. Det såg ev ut att kunna gå åt rätt håll men jag vågade inte chansa och hällde i veckodos på lördagen igen. Idag har det skett en klar försämring, dvs vattnet har blivit grönare eller kanske gulare igen. Man ser det tydligt på trappan där grön beläggning samlas i de små fördjupningar på trappstegen. Fram tills igår såg man botten men vattnet har egentligen inte varit kristallklart sen i slutet på juli.
Jag vet inte vad vi ska ta oss till, inget verkar hjälpa!!!  :'(
Snälla är det ngn som har ngt tips...
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Poolgiganten

Utloggad pennan

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #1 skrivet: september 14, 2009, 21:47:40:40 »
Hej!

Har ni borstat poolen noggrannt efter (eller precis innan) ni hällt i Shock? Det är otroligt viktigt att få bort alla alger från alla ställen. Räcker att det blir lite alger kvar någonstans för att dem ska återkomma. Sitter det lite tjockt någonstans kommer inte Shocken åt. Jag brukar borsta både morgon och kväll i två dygn efter Shock. Sedan brukar vattnet vara grumligt/mjölkigt (döda alger). Då lägger jag i en flockrulle i skimmern för att snabba på klarningen. Ev. ytterligare en efter två dygn. Backspola en gång per dygn under hela processen. Det som inte fastnar i filtret brukar sjunka till botten, så det är bara att dammsuga upp.

Läs gärna mitt inlägg i den här tråden:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4803.msg36378#msg36378

Lycka till!
Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Janne

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #2 skrivet: september 15, 2009, 13:46:17:17 »
Du har för högt ph värde för Baqucilen.
Du måste ner till 7,4 innan du slår i Baqaucil kemi.

Tyvärr är det så att allt det du hällt i är borta och du får börja om igen med kemin eftersom du har för högt PH värde.

Sedan måste du borsta varje väggarna varje dag och hörnen, efter det dammsuga och backspola för att bli av med algerna.

Det kommer att ta minst två veckor innan du får ett bra reslutat om du är noga med ovan.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Magdalena

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #3 skrivet: september 15, 2009, 18:44:43:43 »
idag ser poolen ännu värre ut... helt gul :(
ÅF tycker att vi ska skicka prover tll Miami pool så det ska vi göra, men vi kan inte vänta tills vi får ngt svar känner jag.
Stort tack för tipsen!
Ska blanda PH-minus för att få ner PH värdet. Sen blir det bara att börja om.
Tråkigt att det kostar så grymt mycket med alla kemikalier, men vad göra?
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Utloggad Magdalena

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #4 skrivet: september 15, 2009, 21:54:11:11 »
Bara så att jag har fattat det rätt...
vi börjar med att sänka PH-värdet, sen häller vi i uppstartdoser Shock (7,5 liter) samt algacid (4 dl). Vi borstar och dammsuger varje dag. Ska vi backspola varje dag också?
Ska vi hälla i mer medel under de två veckorna som åtgärderna pågår?
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Utloggad pennan

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #5 skrivet: september 15, 2009, 22:17:51:51 »
Stämmer bra. Jag brukar backspola en gång per dygn, första gången ungefär ett dygn efter jag hällt i Shock.
Vid "normalt" algangrepp ska det räcka med denna mängd. Shock verkar i ungefär två dygn, sen ska algerna vara döda. Du ska inte behöva ha i mer om färgen försvinner, så att vattnet blir mer mjölkigt än gult/grönt. Sen hjälper det att ha i flockningsmedel, snabbar på klarningsprocessen. Jag använder Sun flock-rullar (Miamipool). Stoppar i en i skimmern efter två dygn. Är inte vattnet klart efter ytterligare två dygn, så stoppar jag i en till. Vattnet brukar bli fint igen på 5-6 dagar. Går även att stoppa i två rullar på en gång om vattnet är mycket grumligt (om det inte går att se nedersta trappsteget)

Bifogar en bild på hur våran pool såg ut i våras vid ett algangrepp. Var fin efter 5 dagar, men det var en hel del slit med borsten....

Mvh
Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Utloggad Janne

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #6 skrivet: september 16, 2009, 09:31:23:23 »
Magdalena,

Du är inte ensam om dessa problem, första gången är allt värst.

Samma gäller vid all kemi som klor, etc att PH värdet skall vara ok innan man häller i kemi vattnet.
Annars kan inte vattnet ta imot kemin.

Lycka till Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Magdalena

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #7 skrivet: september 19, 2009, 23:01:35:35 »
Nu påbörjar vi kampen...
Ringde till MiamiPool och fick ett jättetrevligt bemötande. Han berättade att mitt PH-värde låg på 8,16, alkanitet 169, PHMB 49.

Igår hällde vi i 2 gånger 1,2 kg PH minus (på var sin sida av poolen). Idag låg PH-värdet på ca 7,5. Toppen <sol>
Poolen blev borstad ordentligt och in med Shocken - 8 liter.
Undrar om det blir ngn skillnad tills imorgon... inte för att jag hoppas på för mycket, men i alla fall.

Bifogar två bilder, hur det ser ut idag >:( och hur det brukar se ut ;D
Miami Pool 4*8, Baquacil, Roman end trappa, Ideal Cover klasik C, solfilm. Byggt 2008.

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #8 skrivet: oktober 09, 2009, 21:13:07:07 »
Alkaliniteten bör inte ligga så vansinnigt högt. En bra nivå är 40-60, detta för att flockningen ska fungera bra. Om du lyckas hålla ett Ph på ca 7.4 så blir kloret mer verksamt (mindre kemförbrukning), och som bonus också flockningen. Jag skulle nog Ph-justera med saltsyra ett tag, som urholkar alkaliniteten till rätt nivå. Och hålla klornivån på en bra och jämn nivå, så att inte algerna får fäste. O0

Utloggad pennan

SV: Hjälp, alger! vad ska vi ta oss till??? (Baquacil)
« Svar #9 skrivet: oktober 09, 2009, 22:09:59:59 »
Håller inte riktigt med. Med en alkalinitet under 60 kan du inte få ett stabilt pH, vilket gör att man tappar kontrollen över vattnet.
Börja med att sänka pH-värdet till runt 7,3. Mät sedan alkaliniteten igen, den går lite hand i hand med pH't. Den bör ligga mellan 80-120. Sen kan ni ha i Shock, inte innan.
Klornivån får vi hoppas ni håller på 0, då det är en Baquacil-pool, annars blir vattnet svart.  ;)
Har själv tröttnat på Baquacil efter två somrar med mycket problem, så jag tänker ge mig in i poolreningsbranschen med en importerad produkt som utklassar allt annat, både i effektivitet och pris, så håll ut....  O0

Mvh Magnus
Miamipool 3,5x7 m med trappa byggd 2007, 18m² solpaneler med automatisk styrning, 0,8 hk pump, rening med Bioniser sedan 2009.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag