Har precis blivit klar med poolbygget, allt är inkopplat och klart. Jag drar igång pumpen, kör backwash för att tvätta ur nya sanden, rinse, osv. Sen drar jag igång den i filter-läge. Allt ser fint ut. Inga läckage, bra tryck ut till inloppen, osv. Skönt!
Men, efter jag kört igenom systemet ett tag och är nöjd med testkörning så stänger jag av pumpen en stund. Satte den tillfälligt i closed-läge då jag ville kontrollera lite saker.
Jag gör inga ändringar, bara går över systemet, alla rör, kopplingar, osv.
När jag sen ska dra igång pumpen igen i filter-läge så börjar det tränga ut vatten ur sandfiltret. Stänger direkt av pumpen, kontrollerar allt igen. Ser inga fel, gör nytt test och ber frugan kika om det kommer något vatten ur inloppen. Ingenting! Något har med andra ord hänt inför andra testkörningen.
Kör jag pumpen i recirculate så fungerar det hur bra som helst. Det är med andra ord fritt flöde genom alla kopplingar och slangar. Med andra ord måste något ha hänt i själv sandfiltret eller i ventilen.
Känns som att det har blivit totalstopp i själva sandfiltret, helt plötsligt, på en helt ny pump i en helt ny pool utan något som helst skräp i.
Försökte dela på lite kopplingar på pumpen men de satt som berget, får göra nytt försök i morgon.
Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt eller tips på hur det kan åtgärdas?
Det gäller Saphir 110 reningsverk.
Med vänlig hälsning,
N