Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag provade med allt möjligt när för att kapa sargstenarna, men det var mycket svårt att hitta något verktyg som klarade av detta på ett bra sett. Jag började med en stor kakelkap, då jag hoppades detta skulle bli bra, men inte. En betongsten er inte 100% rak, och vinkelanlägget på en kap er rett så litet, så det blev inte bra, tyvärr. Möjligt jag er petig, men jag tycker det är så fult när geringar och kapningar skiljer med 2,3,4mm. Möjligt mycket av detta blir borta när man får fogad, men jag la hellre några timmar extra för att få det bra. Jag ende upp med att göra en grovkapning med en stor vinkelslip, sen la jag stenarna på plats, och justerade det sista med en liten vinkelslip med en diamantklinga manuellt. Om man gör på detta viset er det viktigt att ta alla hörn först, sen lägga in mot mitten från båda håll, och till slut anpassa en sten i sista mellanrummet. Inte så svårt som det låter faktiskt att göra sista tillpassningen manuellt. Kom ihåg att om du skal foga er det inte nödvändigt att få exakt fogningsbrädd i hela stenens djup, det er jo bara mot toppen av stenen fogen kommer att synas, så det spelar ingen roll om det skiljer lite längre ned i fogen. Er man stadig på handen går det faktiskt att göra en sista justering efter stenarna er limmade, men då får man inte "slinka" på handen! Mycket pill, och lyftande av stenar upp och ner innan man er klar, men skal man först lägga en poolsarg som "krona på verket" måste det bli snyggt, eller hur?
Angående skillnad på långa vs korta 90-graders böjar så läste jag nyligen i något akvarieforum (kommer inte ihåg vad jag letade efter) om någon som hade beräkningsprogram för flöde. Enligt honom så var det inte så stor skillnad. Anledningen var att i en lång böj är vattnet i en krök i en längre sträcka. Det där skulle jag vilja prata med någon som kan och har möjligheter till beräkningar för att förstå.Men det kanske ska tas i en separat tråd.