CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga budget pool  (läst 18312 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tulle

Bygga budget pool
« skrivet: juni 03, 2011, 18:15:59:59 »
Hejsan alla glada. Har tittat lite på pooler från JF och tänkte bara höra hur mycket som tillkommer i kostnad när man bygger deras storpool? Grävjobbet fixar jag via en bekant. Är det krångligt att bygga ihop? Vet att kvalitén inte är att jämföra men med våran budget så är det den som gäller.

Tacksam för svar.
Glad sommar

Poolgiganten

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Bygga budget pool
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2011, 20:27:44:44 »
Hej,

Välkommen, det är massor av folk härinne som har byggt JF och vad jag har förstått så är de flesta väldigt nöjda. Jag tror att så länge man inser att alla detaljer inte är som i de dyrare poolerna så kommer man bli nöjd.

Man måste alltid räkna på en del på ett bygge men det behöver inte bli så mycket dyrare än inköpet. Säg 10.000 kanske

Lycka till!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Bygga budget pool
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2011, 21:07:19:19 »
Hej! Vi tänkte som du, bättre en lite billigare pool (än de där gedigna murade sakerna som man dreglat efter) än ingen pool alls. Och om man köper ett bra paket med funktionella grejer så är det verkligen inte mycket som tillkommer ovanpå priset för paketet.

I vårt fall kompletterade vi ju egentligen bara med det material som skulle ner i backen för att få till ett bra underlag, lite isolering under och runt om (men dess vara och vara är ju omdiskuterat) och sen den balkongmatta som vi har direkt under linern.

Sen är det ju alltid saker man KAN köpa till om man vill eller välja att avstå för plånbokens skull. Lampa tex, kostar ju lite extra men jag skulle inte vilja vara utan den. Värme är ett annat val att göra. Köpa direkt? Börja utan och köpa till senare? Vi valde att börja utan men håller nu på att ordna till det i efterhand. Upptäckte att vi är för avis på de som är igång tidigt på säsongen...

Något som också kostar en del är miljön runt om poolen. Trädäck kanske? Duschhörna?

Åh vad mycket roliga beslut ni har framför er! Och jag säger som de flesta andra här: Ni kommer aldrig ångra er pool. Jag är glad varje dag för vår lilla oas.
Lycka till!
Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad Tulle

SV: Bygga budget pool
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2011, 22:28:15:15 »
Ok. Men var det svårt att sätta ihop poolen. Hur djup pool har ni?

Mvh tulle

Citera
author=vionne link=topic=6742.msg49531#msg49531 date=1307128039]
Hej! Vi tänkte som du, bättre en lite billigare pool (än de där gedigna murade sakerna som man dreglat efter) än ingen pool alls. Och om man köper ett bra paket med funktionella grejer så är det verkligen inte mycket som tillkommer ovanpå priset för paketet.

I vårt fall kompletterade vi ju egentligen bara med det material som skulle ner i backen för att få till ett bra underlag, lite isolering under och runt om (men dess vara och vara är ju omdiskuterat) och sen den balkongmatta som vi har direkt under linern.

Sen är det ju alltid saker man KAN köpa till om man vill eller välja att avstå för plånbokens skull. Lampa tex, kostar ju lite extra men jag skulle inte vilja vara utan den. Värme är ett annat val att göra. Köpa direkt? Börja utan och köpa till senare? Vi valde att börja utan men håller nu på att ordna till det i efterhand. Upptäckte att vi är för avis på de som är igång tidigt på säsongen...

Något som också kostar en del är miljön runt om poolen. Trädäck kanske? Duschhörna?

Åh vad mycket roliga beslut ni har framför er! Och jag säger som de flesta andra här: Ni kommer aldrig ångra er pool. Jag är glad varje dag för vår lilla oas.
Lycka till!
« Senast ändrad: juni 05, 2011, 23:13:08:08 av Fia »

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Bygga budget pool
« Svar #4 skrivet: juni 05, 2011, 23:40:02:02 »
Ok. Men var det svårt att sätta ihop poolen. Hur djup pool har ni?

Mvh tulle


Vi tänkte budget precis som du men vi köpte inte JF utan valde en Opal så jag kan tyvärr inte säga något om hur just JF's pooler är att bygga ihop.
Jag vet ju heller inte hur stor pool du tänkt dig men vi byggde en rund 4-meters som är 1,5 m djup och den var relativt enkel att bygga ihop, vi tog premiärdoppet efter bara några dagar. Det är altan mm som tar mest tid.

Har du tittat på byggtrådar? Jag hade missat det innan vi byggde, jag såg bara de vanliga forumen och där finns ju inte själva byggena dokumenterade på samma sätt. Så mitt bästa råd - om du inte redan kollat där - är att du tittar runt i byggtrådarna och hittar någon som redan byggt precis den du själv vill ha. Lycka till!
Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad carjoh

SV: Bygga budget pool
« Svar #5 skrivet: juni 06, 2011, 09:45:05:05 »
Vi byggde en rund 5,5 m från Rubinpool 2009. Har grävt ner den och lagt tralldäck runt om. Att sätta ihop var inte svart, tittade faktiskt på JF´s video som jag tyckte gav bra instruktioner ::). Vår pool kostade 14 000 kr, grävjobbet fixade vi med bekant, isolering under + balkongmatta köptes på Hornbach men jag minns inte vad det kostade - inga större summor dock. Det är väl däcket runt om som är en stor kostnad, nästan lika dyrt som poolen.

Förra sommaren gjorde vi ett hemmabygge för värmningen, la ut 200 m pemslang ( i hagen - ej synligt från trädgården), och igår hade vi 26 gr  ;D!!

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Bygga budget pool
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2011, 11:09:06:06 »
Hej,

Jag är inne på min andra säsong med en J&F pool 7,3x3,6. Vi byggde den förra året och jag har väl i princip bara bra att säga om den. Som andra skrev är man ju medveten om att den är lite billigare och därmed får vad man betalar för. Det var inga direkta problem att bygga den vi grävde och byggde på en helg. Ett problem jag hade var att pumpen lade av efter ca en vecka men efter ett samtal till J&F skickade de en ny utan tjafs. Så supporten får man säga är bra då man även har hört/läst av andra att det aldrig är några problem med dem om det skulle strula.

När det gäller kostnaden så var poolen den lilla kostnaden. De kostnader vi hade utöver poolen var:

-Grävning + bortforsling av massor
-Nålfiltsmatta till botten
-Bottenlist från Teges istället för sandvallen man ska göra.
-Vi har tex pumpen i friggeboden så vi fick köpa slang, rör, kopplingar mm för detta.
-Trädäck med staket + glasparti
-Dragit ut el till Friggeboden.
-Dragit el ut till poolen för dräneringspumpen + uttag
-Poollampa
-Fontän till utloppet. Ganska trevligt både på dagen, som barnen tycker om och även på kvällen då den lyser upp ganska trevligt vid tex en poolfest.
-Upprullare till soltäcke
-Plåtar för vintertäckning inför kommande vintrar. Vintertäcket jag köpte till var ganska kasst då det hänger ner i poolen och fylls med massa nederbörd som man får pumpa bort efter hand
- Måla staket och trallgolv, vilket vi håller på med för tillfället

Jag har gjort allt själv förutom själva grävningen och jag tog hjälp av de som grävde till att sätta poolen också då de hade laser för att ta ut höjder + att man skulle padda inne i poolen efter sargbygget och för att ta ut paddan behövdes grävmaskinen för att lyfta ner och upp den. Trots att jag gjorde det mesta själv sprang det iväg ganska mycket. Men mycket av det jag har gjort och köpt är ju inget måste så det kunde ju ha blivit billigare.

Första säsongen skulle jag testa utan uppvärming för att se var man hamnade på för temp och förra året hade jag som mest 28°C men då var det ju också en bra sommar. När det blev sämre väder att par dagar sjönk ju tempen ganska snabbt och när sedan det blir bra väder igen vill man ju nyttja den direkt. Så min tanke är att skaffa en värmepump som vi alla fall kan ställa på ca 25°C som håller tempen i poolen när vädret blir sämre och också förlänga säsongen. Idag har jag ca 25°C utan uppvärming men då har det ju även varit bra väder ett tag. Jag motiverar ett kommande köp av värmepump med att har man nu valt att skaffa pool vill man ju kunna utnyttja den fullt ut under den korta sommaren vi har här på den norra delen av jordklotet.
 

Kolla min byggtråd där jag har dokumneterat mitt bygge.

Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad droppen

SV: Bygga budget pool
« Svar #7 skrivet: juni 19, 2011, 14:32:51:51 »
Håller med om att själva poolen lätt blir en mindre kostnad. Vi satsade på en budgetpool för några år sedan, med målet att inte lägga för mycket pengar samt att kunna montera ned den när vi inte vill ha pool längre. Främsta syftet är för barnen. Vi köpte droppen från JF-Fritid och denna sommar blir nu tredje sommaren med poolen. Vi är extremt nöjda med detta budgetbygge, men inte desto mindre är det lätt att slantarna rinner iväg. Poolen står ovanmark, vi grävde ut så att den står plant, byggde en trappa upp till poolen samt ett litet poolhus, mycket enkelt. Att sätta upp poolen var inte så svårt, svårast var nog linern. Vi skulle också ha grävt ut en större yta, jobbig att jobba när det är snålt om utrymme.

Detta är vad det kostat oss:

Pool droppen: 28.000
Markarbete: 20.000
Värmepump: 9.000
Rörmokare, elektriker: 3.000
Värmetäcke: 5.000
Städrobot: 9.000
Virke: 3.000
Trappa typ tårta: 5.000
----------------
Summa: 82.000

Vattenpumpen slutade fungerade precis före sommaren. JF skickade en ny utan några problem alls, trots att det minst sagt var på håret vad gäller 2 års garantin. Vi beställde poolen för > 2 år, men den levererades < 2 år. Jag upplever JF som mycket seriösa och kundorienterade.

Poolen är 1.35 djup, men pga skimmern blir det effektiva djupet betydligt mindre, 7-10 cm går åt till skimmern, något att tänka på då djupet faktiskt är viktigt. Skulle jag gjort om detta skulle jag emellertid valt JFs största ovala pool.

Skulle jag skaffa en mer stationär pool som byggs in skulle jag emellertid inte välja en budgetpool baserad på stål. De övriga kostnaderna är så stora att jag skulle då satsa på en mer robust kvalitetspool med ordentligt djup, minst 1.50 effektivt djup.

Lennart
« Senast ändrad: juni 19, 2011, 14:36:24:24 av droppen »

Utloggad vionne

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholms skärgård
  • Antal inlägg: 87
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Bygga budget pool
« Svar #8 skrivet: juni 19, 2011, 15:11:06:06 »
..//...Vi satsade på en budgetpool för några år sedan...// Detta är vad det kostat oss:
Pool droppen: 28.000
Markarbete: 20.000
Värmepump: 9.000
Rörmokare, elektriker: 3.000
Värmetäcke: 5.000
Städrobot: 9.000
Virke: 3.000
Trappa typ tårta: 5.000
----------------
Summa: 82.000
....//...
Lennart

Som du ser Tulle, det går lätt att göra av med pengar men det beror hela tiden på vilken nivå man vill lägga sig på. Om man tex ser droppens lista som en mall kan du ju direkt stryka grävning eftersom du kunde ordna det själv. Värme är inget måste (trevligt javisst men det finns budgetvarianter på det också om man kollar runt i byggtrådarna), trappa är härligt men en enkel stege är billigare och funkar ju bra. Städrobot är nog bekvämt men det funkar utmärkt att dammsuga och skrubba själv (=gratis) när man ändå är i och badar.
Så avskräcks inte av kostnader som man inte måste ta.
Som Lundberg sa tidigare i tråden: runt 10 000 extra kan nog vara bra att ha i bakfickan till "diverse". Men med det ska man kunna klara sig gott och kunna njuta en badbar pool.
« Senast ändrad: juni 19, 2011, 15:19:16:16 av vionne »
Så byggde vi vår runda 4m/1,5m pool:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.0

Utloggad droppen

SV: Bygga budget pool
« Svar #9 skrivet: juni 19, 2011, 16:23:42:42 »

.. trappa är härligt men en enkel stege är billigare och funkar ju bra. ..
Faktum är att trappan är nog det som uppskattats mest. Själv tycker jag att den är stor och mest i vägen och drar till sig en massa smuts, så jag föreslog i år att ta bort den. Stora protester från 10 åringen. Han och hans kompisar tycker trappan är suverän. För dem är det en bra viloplats att ta sig till då och då. Dessutom fungerar den bra när flera stycken samtidigt skall ned i poolen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag