VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Padda runt poolen???  (läst 7034 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad meee69

Padda runt poolen???
« skrivet: augusti 01, 2010, 22:32:05:05 »
Nu är det snart dags att lägga plattorna runt poolen
och då behövs det paddas någon som har erfarenhet av det
vilken storlek bör man ha på paddan och hur nära vågar man gå??
själv tycker jag det är lite olustigt att padda nära poolen
är det någon som har några bra tips så vore jag tacksam

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Padda runt poolen???
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2010, 00:03:09:09 »
varför måste du padda <dontkn>

Kan du undvika så är det bara bonus

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Padda runt poolen???
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2010, 00:52:57:57 »
Nu är det snart dags att lägga plattorna runt poolen
och då behövs det paddas någon som har erfarenhet av det
vilken storlek bör man ha på paddan och hur nära vågar man gå??
själv tycker jag det är lite olustigt att padda nära poolen
är det någon som har några bra tips så vore jag tacksam
Hade en rätt stor padda vid min byggnation (vill minnas det var en 125-kg.s?) och håller med om att det bar "respekt" med sig när man kom till paddning nära väggarna.
I mitt fall fyllde vi poolen efterhand och följde efter med fyllnadsgruset - vattnade fyllnadsgruset rejält före varje fyllnadslager för att få det så succesivt homogent som möjligt - paddan följde med och användes i varje lagerfyllning och kördes i omgångar - ända ut till väggarna.
Det som jag hade stenkoll på var när väggarna "rörde sig från laserlinjen" vid paddning, då fylldes det upp med mer vatten som ökade trycket på väggarna och återförde dem till "laserlinjen" - likadant var det vid vattenfyllningen om "laserlinjen" avvek tillfördes mer fyllnadsgrus.
Så fyllde vi upp till färdigt och gjöt därefter in "förankringsstag" runt om enl. min poolkonstruktions rek.
Poolen har varit nästintill tömd senare och har behållt sin form u.a. även då.

Ovanpå detta la jag sen all marksten och har inte på de 4 år jag nu haft anläggningen haft någon marksättningsavvikelse.
 
Dock självklart med reservation för vilken poolmodell det gäller - i mitt fall en s.k. "Vikingpool" med galvad plåt.

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad palfal

SV: Padda runt poolen???
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2010, 15:03:04:04 »
Vad fyller du med för material? Det är avgörande. Vid stensättning lägger man normalt ett bärlager och paddar det rejält. Ska man fylla mer än några decimeter är det stor padda som gäller. Jag använder alltid 500kg padda när det ska bankas ordentligt. Runt en pool kanske man ska tänka annorlunda och fylla med makadam dvs material med fraktion utan "noll" dvs mjöl. Makadam sätter sig inte värst mycket och dränerar bra. Detta är inget bärlager men fördelen är att det inte sätter sig. Fyll upp med makadam (gärna grov dimension typ 16-22 och padda försiktigt med en liten padda typ 175kg runt om när poolen är fylld. Vill du sedan finjustera kan du lägga en markduk och justera upp ytan med 0-18 och padda igen. Har du inte duken kommer nollmaterialet att rinna ner i makadamen med sättning som följd. Har på något ställe också blåst lecakulor och fyllt och sedan duk och grus på. Går snabbt som attan att fylla på ett antal kubik när det är otillgängligt. Prislappen kan tyckas hög men att köra in material när det är krångligt att komma åt kostar också pengar.


Utloggad rsjowa

SV: Padda runt poolen???
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2010, 22:57:30:30 »
Jag satte några reglar som jag skruva långsida mot långsida innan jag försiktigt körde med 50-kgs paddan runt om. Vart strålande fint nu när jag dagligen går på resultatet.  <antman>

Kolla här hur jag skruvade reglar i min byggtråd -> http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4819.40
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad mikaelhede

SV: Padda runt poolen???
« Svar #5 skrivet: september 01, 2010, 15:35:12:12 »
Har murad pool med leca och gjuten krans. Körde med en disel 350 kg utan problem 1 cm från poolen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag