CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ronson´s poolstyrning  (läst 27082 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Ronson´s poolstyrning
« skrivet: januari 11, 2009, 21:25:01:01 »
Skapar en tråd för byggandet av poolstyrningen till våran pool, dvs styrning av poolpump o värmepumpar.

Mina huvudkomponenter för poolstyrningen:
- poolpump
- 2st VP + 1st värmeväxlare
- PLC + OP panel
- Termostat + givare
- 2st tryckvakter
- Regnsensor
- Indikeringslampor
- Nätaggregat för 24VDC
- Transformator för 12VAC
- Effektreläer, huvudbrytare, plintar mm
- Elskåp

Allting manövreras via en OP-panel o alla funktionerna kommer finnas inprogrammerade i PLC´n.

Allting utom poolbelysningen kommer att styras av PLC´n, poolbelysningen ingår i styrningen av våran ytterbelysning.

Fortsättning följer...

Länk till mitt poolbygge http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

/ronson
« Senast ändrad: januari 11, 2009, 21:42:32:32 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2009, 21:29:53:53 »
PLC

Hjärnan i hela anläggningen kommer att vara en en bättre beg PLC "Mitsubishi MELSEC FXon-24MR-DS" + Operatörs panel  "MAC/MTA E200". Tackar MassaM för hans bidrag o även för hans lilla mini utbildning i programmering som gjordes över en å annan öl i gott sällskap :)

Fortsättning följer....

/ronson

 
« Senast ändrad: januari 12, 2009, 20:25:35:35 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2009, 21:40:58:58 »
Värmepumpar + Värmeväxlare

Den varma energin kommer från mina 2st värmepumpar som jag hade tur att få tag i början på sommaren 2008.

1st Fujitsu AOY12UGBC, värmeeffekt 4KW
1st Fujitsu AOY12USCC, värmeefeekt 3.95KW
1st Fortfarande odefinerad storlek/farbrikat på värmeväxlare (skall plocka av isoleringen i se ifall jag hittar märkskylten)

Jag är inte så oroad över att värmeväxlaren inte är i titan då jag kör med Baquacil, men skulle jag byta till klor så åker jag på att byta värmeväxlare.

Eftersom dessa värmepumpar tidigare var inkopplade till ett hus för att värma varmvatten, så fanns det en hel del extra styrning som jag har rensat ut för den behövs inte längre (se bild). Eftersom jag styr via PLC så ger den max värme o styrs bara med on/off. Har även sett till att fortsatt ha värmeslingan inkopplad till både kompressorn o tråget. Det gör att den fungerar även om det skulle bli kallt någon natt.

Fortsättning följer...

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2009, 22:02:38:38 »
Tryckvakt + regnsensor

Använder 2st tryckgivare av denna sort http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/mekanisk-tryckbrytare-250-v-foerzinkad-staal-0-2-t.html

Mekanisk tryckbrytare - 250 V - förzinkad stål - 0,2 till 400 bar - växlare
0,2...2,5 bar  25 bar 233,60 SEK 351729150023

Till detta så kommer jag även att koppla in en regnsensor från conrad för enbart tryckvakterna klarar inte av att detektera små läckage har jag konstaterat. Redigt hur jag skall få den att inte lösa ut i onödan tex vid rengöring av filterkorgen i pumpen, kommer att bli en utmaning o säkerligen många tester innan jag får det att fungera som jag vill.

Följande tryck har jag i mitt system beroende på hur jag ställer 6-vägs ventilen mm.

Normalt filtrering 11-12psi direkt efter backspolning
Waste 4-5psi
Backwash 7-8psi
Rinse 10-11 psi
Recirculation 9-10psi
Dammsugning 7-8psi

Kommer att ha tryckvakt låg inställd på 5psi o tryckvakt hög på 18psi till att börja med.

Fördelar med tryckvakt låg:
- skyddar pumpen från att gå torr vid läckage, igensatt skimmer, eller ifall vatten skulle saknas i filter huset (kan hända om pumpen är placerad ovanför skimmern)
- stänger även av pumpen ifall filtret skulle spricka (har ju även hänt mig med)
- stänger av pumpen vid läckage mellan filter o pump.
- stänger av pumpen ifall den ej skulle gå igång, dvs står o brummar (via tidrelä/plc)

Fördelar med tryckvakt hög:
- skyddar filtret från att spricka pga igensatt/smutsigt filter
- skyddar filtret från att spricka ifall man startat pump o glömt öppna ventilerna

Att montera tryckvakter för både lågt o högt tryck anser jag är väl spenderade pengar med tanke på det hjälper en att skydda sin dyrbara utrustning.

Föregling av tryckvakt låg kommer att ske vid manuell drift av poolpump.

För mer läsning om haveriskydd se bif tråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3180.0


Fortsättning följer...

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #4 skrivet: januari 11, 2009, 23:17:11:11 »
Termostat

Till värmepumpens styrning så fanns det en termostat från Johnson Controls INC A27A2N22 (27 NOVA system) med tillhörande NTC givare. Det är en två stegs termostat.

Denna hade jag tänkt använda mig av, men skulle gärna vilja se vilken temperatur jag ställt in o det är inte möjligt på denna. Vet att det finns en display till denna termostat, men priset är väl därefter. Får se ifall jag inte hittar en billig temp. givare med display att sätta på skåpet.

Sedan finns ju alltid ett alternativ att byta ut den hela mot temperaturstyrning FOX D1004 från Conrad, men det känns som onödiga pengar att lägga ut.

Jag har behov av två steg/utgångar då jag tänker ha ett standard driftläge med 26grader temp o ett energi läge med 22 grader temp.

Fortsättning följer...

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2009, 18:30:23:23 »
Hej Ronson!
Det ser ju väldigt avancerat ut. Kommer någon annan än du att kunna köra utrustningen?
Hoppas du inte skrämmer bort andra presumtiva poolbyggare med all denna teknik.
Men jag förstår ju att du gör det för ditt höga nöjes skull. Nu får du tävla med Bidda om vem som har mest grejer....
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #6 skrivet: januari 12, 2009, 19:41:39:39 »
Jag tycker tråden är riktigt intressant. Jag är inte elutbildad men tycker det är roligt med styrningar och vad man kan göra med dom. Lite snappar man upp om man läser inläggen ett par gånger O0
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #7 skrivet: januari 12, 2009, 19:49:24:24 »
Dacke

Det ser nog mer avancerat ut än vad det är. Tycker man inte att det är roligt med teknik så skulle jag direkt köpa en färdig VP med inbyggt styrsystem. Nu får man ju en 9kW för ca 15000kr. Sedan behöver man i princip bara ett vanligt tidur för att styra resten. Men jag älskar tekniska utmaningar <love>

Att använda de vanliga funktionerna som behövs för att dammsuga, stoppa pumpen etc ska vem som helst kunna göra. Skulle man få panik så är det bara att slå om huvudbrytaren så stannar allt.

Jag är väldigt nogrann i dokumentationen av mitt arbete, så vem som helst med lite smula intresse skall kunna gå in o redigera systemet. (Ibland minns man inte själv hur man tänkte o då är det bra att ha varit nogrann o inte slarvat)

Att tävla mot Bidda är omöjligt ;D Det här gör man för sin egen tillfredställelse :)

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #8 skrivet: januari 12, 2009, 19:58:34:34 »
Elskåp

Jag har idag ett begagnat Rittal AE1034 skåp, dvs 400X300X210 (HxBxD) o efter ett litet snabbt provmontage så börjar jag bli lite orolig att det är för litet. Alla komponenterna har jag inte med, men man ser direkt att det blir precis att de får plats o därmed finns inget utrymme kvar för framtida utbyggnader.

Så det blir nog till att leta efter ett begagnat eller köpa ett nytt större skåp. tex 500x400x210.

Fortsättning följer...

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolstyrning
« Svar #9 skrivet: januari 12, 2009, 21:25:26:26 »
Driftlägen

Jag kommer att ha 4st olika driftlägen:
Normal - temp 26 grader, poolpump 12h/dygn, VP går morgon/fm sön-tor o natt/morgon fre-lör
Semester - temp 26 grader, poolpump 18h/dygn, vp går hela tiden
Energi - temp 22 grader, poolpump 10h/dygn, vp går fm/em
Vår/höst - poolpump går 6h/dygn, ingen VP alls

Tiderna är något som måste trimmas under första säsongen. (får väl se hur länge man vill ha 26 grader o inte varmare också)

Tanken bakom de olika driftlägerna är att spara energi o samtidigt se till att poolen har rätt temperatur när vi tänker använda den.

Normal är när man arbetar, då använder vi inte poolen förrän på eftermiddagen o kvällen. Men på helgerna vill man att det skall vara badklart på morgonen.

Semester säger sig självt, dvs vill kunna bada när som helst o därmed går systemet 18h om dygnet.

Energi är när man är borta några dagar o ändå vill komma hem till en någorlunda uppvärmd pool och inte behöva ta allför lång tid på sig att få upp den till normal temperatur.

Vår/Höst är den lilla period då man inte badar o därmed inte har värmen igång. Enbart cirkulationen. Tex första veckorna när man precis startat upp poolen på våren o på hösten när man väntar på att den skall bli tillräckligt kall för att stängas av.

Fortsättning följer...

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag