VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Information angående byggnadslov för poolanläggning.  (läst 11552 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

Information angående byggnadslov för poolanläggning.
« skrivet: augusti 18, 2008, 15:23:00:00 »
Behöver jag byggnadslov för min pool?
Den frågan ställer många som går i pooltankar. Jag har uppmärksammat att många här på forumet är av den uppfattningen, att det inte behövs. Jag är ledsen att behöva göra dessa besvikna. Enligt Svensk Författningssamling (SFS) i Plan & Bygglagen 8 kap. 2 § 1:a stycket, stipuleras att generellt så erfordras det bygglov för att anlägga en friluftbad. Friluftbad är liktydigt med en permanent anlagd utomhus bassäng enligt min tolkning.
Som ni kan se i bifogade utdrag ur PBL så har Kommunerna möjlighet att fritt besluta om ett generellt avsteg från olika lagrum, så även i det här kravet, men man bör höra sig för med sin kommun, huruvida så är fallet.

PS Jag har markerat friluftbad med röd text.

//Jarlen

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Information angående byggnadslov för poolanläggning.
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2008, 16:16:16:16 »
De nya poolerna som står helt uppe eller är bara halvt nedgrävda kan nog inte anses vara av permanent natur. Helt nergrävda och murade måste väl räknas som permanent, kan jag tycka.

Vad kan glasfiber- eller PP-pool tänkas vara? Som vanligt är det väl bäst att snacka med kommunen. Har man inte jättenära till grannen är det kanske bara till att bygga. Jag tror egentligen inte att kommunen bryr sig så länge ingen gör en anmälan.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Information angående byggnadslov för poolanläggning.
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2008, 18:01:54:54 »
Tror faktiskt att du övertolkar texten, friluftsbad är skriven tillsammans med andra publika anläggningar och torde inte jämnställas med en privat pool.
När jag byggde min pool så ringde jag till vår kommun och det dom var intresserade av var bygghöjden, har här saxat från kommunens hemsida och tror inte vår skiljer sig så mycket från andra kommuner!
-
27. Behövs bygglov för pool?
Bygglov krävs inte för pool (mer än 0.2 meters vatten djup) dock måste man uppfylla säkerhetskraven. Antingen måste poolen ha ett staket på minst 0,9 meter som ansluter till marken samt inte medger klättring eller så måste poolen täckas med en skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd.

-

Jag rekomenderar er som är osäkra att börja läsa på kommunens hemsida, står där inget så ring till dom!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Information angående byggnadslov för poolanläggning.
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2008, 18:15:51:51 »
På Karlskrona kommuns hemsida så fanns följande dokument upplagd som kan vara värt att läsa.

RLA, delar din uppfattning map friluftsbad vs pool. Någonstans måste det finnas en definition av begreppet "friluftsbad".

Tror att i många kommuner så är det marklovet som kan sätta begränsningar för poolbygget. Dvs man får inte gräva så djup eller höja marknivån som man vill. Detta styrs i många fall av detaljplanen för ditt bostadsområde.

Sedan anser jag att det är alldeles för många som slarvar med säkerheten kring poolen. Ett bra staket eller ett barnsäkert poolskydd är en billig livförsäkring för egna o andras barn. Detta bör man ta med i poolbudgeten från början. Skärpning >:(

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Jarlen

SV: Information angående byggnadslov för poolanläggning.
« Svar #4 skrivet: augusti 19, 2008, 00:16:34:34 »
Jag har tidigare i någon tråd tagit upp otyget med engelska uttryck kring poolfrågor, såsom liner,skimmer,pool mm. när det finns Svenska uttryck som duk,breddavlopp, silkorg och simbassäng. Ordet pool finns numera i Svenska Akademins ordlista, men kommer som bekant ursprungligen ifrån det Engelska ordet swimmingpool, och är ett ganska nytt ord i Svenskan. Fritt översatt betyder ordet badbassäng. När till och med Boverket letar Engelska glosor i Svenska lagtexter, så tycker jag det har gått för långt. Därför så anser jag, att deras skrift har föga värde och att den är helt missvisande. En utomhus badanläggning är alltid en utomhus badanläggning, hur stor den än är. Det finns ingenting i hela lagtexten som undantar anläggningar understigande en viss storlek från bygglov. Därför skulle man inte ha en chans om man skulle driva en process mot en kommun vid en tvist i frågan, om dom tillämpar byggnaslov, eftersom det inte finns utrymme för någon tolkningsfråga. Vissa kommuner nyttjar den rätt som lagtexten ger dem, andra gör det inte. Det är säkert därför som man tillämpningar olika praxis inom olika kommuner, som flera på forumet vittnat om. Det kanske också beror på vilken typ av pool man vill anlägga som någon var inne på. Med lite mer omfattande markarbeten så vill säkert kommunerna ha ett ord med i frågan.

// Jarlen
« Senast ändrad: augusti 19, 2008, 00:22:41:41 av Jarlen »

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Information angående byggnadslov för poolanläggning.
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2008, 00:27:18:18 »
 ;D
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad SingingSailor

SV: Information angående byggnadslov för poolanläggning.
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2008, 05:43:00:00 »
Jag har haft lite bygglovsproblem med min pool.
Har en ovanmarkspool som tas ned varje höst. I detta fall är det oklart, i alla fall i min kommun, om bygglov krävs eller inte. En sådan pool är närmast att betrakta som ett upplag (av virke, husvagn etc), och då krävs oftast inte bygglov. (snårigt...). Tjänstemannen uttryckte det som att "... vi brukar inte bry oss om detta så länge inte grannarna klagar... ". Jag hade dumt nog satt upp poolen bara 1m från tomtgräns, och min granne klagade, så det blev att söka bygglov. Gick dock bra.

Vad gäller nedgrävda pooler så kom jag fram till att det i princip inte krävs för nedgrävda pooler, så länge man inte höjer marknivån. Pooltak kan göra att bygglov krävs. Bäst är att fråga först, tycker jag.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Information angående byggnadslov för poolanläggning.
« Svar #7 skrivet: augusti 20, 2008, 09:14:51:51 »
Jag har inte borrat djupt i detta, men jag tror att kommuner har möjligt att införa bygglovskrav för pooler. Således kan det variera från kommun till kommun.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Jarlen

SV: Information angående byggnadslov för poolanläggning.
« Svar #8 skrivet: augusti 20, 2008, 09:31:34:34 »
Hej Samses !

Det du uttrycker i ditt inlägg, är precis vad jag med den här tråden vill uppmärksamma alla presumtiva poolare på. Du har uppfattat mina intentioner rätt. Nämligen, att belysa problematiken kring frågan. Det finns inget undantag från bygglov, för att anlägga pool i lagstiftningen. Däremot finns ett generellt krav om bygglov. Frågan kan därför behandlas mycket godtyckligt från kommunernas sida. Därför bör man vara försiktig när man ämnar anlägga en pool, speciellt om det gäller mera omfattande arbeten.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: augusti 20, 2008, 10:07:37:37 av Jarlen »

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Information angående byggnadslov för poolanläggning.
« Svar #9 skrivet: augusti 22, 2008, 08:23:11:11 »
Jag ska kika på detta och återkomma.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag