CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Isolering  (läst 79109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kulan

SV: Isolering
« Svar #50 skrivet: augusti 15, 2006, 18:32:18:18 »
Snackade med Jackofoam (trorja dom heter), fick rådet att tänka på vattenpelar tryck/m2, som i vårt fall då är 1.5ton samt att man skall ta i beaktning ålderskonficienten, fick hjälp att räkna ut att på våran pool/bygget com är 5*8,55 meter skulle behöva ett Kpa på 350, jag gick upp till 400.
Blev Sundolitt's  grundskiva S400 MX med spec:
   
  Användningsområde
Isolering av vägar och grundkonstruktioner med hög belastning. Isolering under fundament och kantbalkar med mycket hög belastning. Isolering av terrasser och parkeringsdäck med hög belastning.

Övrig information:
I faktarutan nedan framgår vilka tjocklekar som är lagervara respektive beställningsvara.

Förklaring av lagervara och beställningsvara
 

 Specifikation     
  Densitet (kg/m³)  ca 50   
  Karakteristisk tryckhållfasthet (kPa)  vid korttidslast, fkk  400   
  Karakteristisk tryckhållfasthet (kPa)  vid långtidslast, fkl  220   
  Tillåten långtidslast (kPa)  3% totaldeformation  140   
  Tillåten långtidslast (kPa)  2% krypdeformation  120   
  Värmekonduktivitet: (W/mK)  deklarerat värde, λdekl  0,033   
  Standardformat (mm)  1200 x 600   
  Tjocklekar (mm)  Lagervara: 50, 100   
 Tjocklekar (mm)  Beställningsvara: 40, 60, 70, 80, 120, 150   
 
 
 
 Att tänka på att det gäller inte bara att isolera mot kyla och hindra hälavtryck, den skall hålla också..
Bara hoppas man valde rätt.
Jag har blivit rekomenderad 200Kpa från olika poolleverantörer, men folk som håller på med markarbeten avråder från det och säger att man bör gå upp.....

//
Patrik
« Senast ändrad: augusti 15, 2006, 18:37:24:24 av Kulan »

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Isolering
« Svar #51 skrivet: augusti 15, 2006, 21:26:58:58 »
Jackon AS heter firma men produktet heter Jackofoam. Jeg valgte 500 til markisoleringen og det ser ut til å holde bra.

Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #52 skrivet: juni 14, 2008, 13:21:24:24 »
Såg att ämnet bottenisolering kommit upp igen och aktualiserar denna gamla tråd!

Jag flaggade för den fantastiska 700 isoleringen men hänvisning till att man kan hoppa upp och ner på den som en galning utan att det syns. Det stämmer förvisso, men det finns andra nackdelar.

Efter att ha haft poolen i snart tre säsonger kan jag konstatera att vi inte har en enda bula i botten men däremot syns skarvarna rejält. Ett problem som montörerna hade var att skära i denna otroligt täta isolering. Att det var rejält varmt den dag de lade botten hjälpte inte till.

Skulle jag lägga ny botten idag skulle jag ta en 300 skiva och spara rejält med kosing och låta ev. stampbulor synas utan att ha skarvar som nu.

Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Isolering
« Svar #53 skrivet: juni 14, 2008, 16:17:11:11 »
Sett till diskussionerna här, och tidigare, är det ju märkligt (om än av ekonomiska skäl?) att det bottenmaterial som följer med vid inköp i bästa fall/ofta är enl. spec.:
"Isoleringen för botten är 5 cm extruduerad cellplast XPS 90kpa (isolerar även i vatten och innehåller ej freon). Bottenisoleringen tjänar även med en cellplastmatta ovanpå som färdig botten, därav den höga förmågan att motstå lång och korttids last. Risken för jordbakterier är helt borta."

Tolkar jag det korrekt är då XPS 90 kpa för "klent" och skall upp till minst 300? Eller skiljer det även i hårdhet och finns andra olika beteckningar än XPS som innebär "bättre" hårdheter även om talet fortfarande är 90?

För egen del verkar det mesta peka på att vid kommande linerbyte även byta upp sig i bottenisoleringen till runt 300-500?

-----------------------------------------------------------------------------------
....många trådar i detta ämne, lätt det blir "dubblettsvar"...
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3005.msg22517;topicseen#msg22517
« Senast ändrad: juni 14, 2008, 17:20:08:08 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #54 skrivet: juli 20, 2010, 19:10:37:37 »
Jag blir snurrigare och snurrigare... Nu har jag läst timmavis om isolering...


Den främsta anledningen till att man isolerar botten är alltså värmebesparing?

Hur ni än fixar och trixar så verkar det antingen bli hälmönster eller rutmönster i poolbottnen efter några år...

Finns det någon annan fördel - anledning - till att isolera bottnen? Kan t.ex. tjälen förstöra poolen om jag inte isolerar?   <hmm>


Jag tycker att mitt poolprojekt börjar bli lite väl dyrt... Ska jag isolera brakar projektet iväg med ytterligare minst 5.000 kr...

Jag funderar därför just nu på att välja följande alternativ: OM jag efter någon/några somrars användning blir missnöjd med poolens uppvärmningskostnad/temperatur isolerar jag botten inne i poolen när det blir dags för linerbyte.  Jag får då offra 5 centimeter av poolens djup men får då istället billigare uppvärmningskostnad.

Eftersom jag kommer att ha BILLIG uppvärmning (solvärme och luft/vattenvärmepump) är det kanske inte så jätteviktigt att isolera botten?

Hälmärken eller rutmönster... Det är som att välja på pest och kolera!  <dontkn>
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #55 skrivet: juli 20, 2010, 20:05:23:23 »
För alla som har en torr mark under poolen har jag aldrig förstått vitsen med att slänga ut pengar på att isolera här.

Har absolut inget med någon tjäle att göra. Isoleringen är där för att säkra att det finns ett stillastående isolerande luftlager intill poolen.

Då vi åxå vet att värmeförlusterna genom botten är kanske 5% så blir det en låååååång payoff.

Någon hade räknat på det och påstod att det skulle ta 150år att betala tillbaka sig.

Har man däremot en fuktig mark så kan isoleringen vara ett skapligt alternativ och kan säker betala tillbaka sig på 10-15år.

Att du eldar med VP o solvärme är ju inget unikt, det gör i princip alla vare sig om isolerar eller inte.



Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Isolering
« Svar #56 skrivet: juli 20, 2010, 23:28:19:19 »
....Jag blir snurrigare och snurrigare... Nu har jag läst timmavis om isolering...

Den främsta anledningen till att man isolerar botten är alltså värmebesparing?
Hade samma funderingar (som syns i tid. trådar) men med "facit" i hand från färdigställt bygge 2007 av att ha både bottenisolerat (trots även gjord torr, dränerad mark under pool) och dubbelisolerat samtliga sidor så är min bedömning att jag har igen det, sett till att förefalla få lång "magasinerad" värme och därmed låg värmetillförsel - håller 28-30 grader från april/maj till okt.slut i Skåneland via bergvärme men som efter "uppvärmning" inte slår till ofta.

Siffror om olika "pay-backs-", "förlustprocenter" eller "150 års återbet.period" vet jag inte hur mycket fakta det ligger i ::) men ser jag till egna totalkostnaden runt 200', inkl. även allt markjobb och stenläggningskostnader såg jag isolermaterialet som en liten del i det stora hela och väl värt att kosta på sig.

Hade jag byggt igen så hade det blivit med i princip samma isolering än en gång men då även med extraisolering på samtliga cirkulationsrör för där uppstår också betydande värmeförluster från värmekälla i.o.m. långa transporter till och från pool som man bör beakta i helheten av att spara värmekostnader. :o

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: juli 20, 2010, 23:44:00:00 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #57 skrivet: juli 21, 2010, 00:48:07:07 »
Många har försökt sig på att räkna på bottenisolering men opm vi tar ett typexempel.

Att köra en 4x8 pool i Sydsverige med någon form av VP kostar kanske 5000kr per år i uppvärmning.

I värst fall så slipprar 5% eg 250kr ut genoim botten.
Låt oss säga att vi har en superisolering om kan spara 30% så innebär det att vi kan spara .3x250kr = 75kr/år.

Då detta är ett best case så mer realistiskt så ligger nog besparingen på runt 50-lappen per år.

Tyvärr är det ju så att vi inte kan vara helt 110% säkra på att isoleringen verkligen är helt fri från fukt efter 10-15år....   om den skulle börja ta till sig fukt så ökar värmeförlusterna till kanske 15% i botten, eg Isoleringen kostar oss ytterligare 500kr/år i extra värme.

För mig var valet solklart att medvetet INTE lägga bottenisolering.

Men det är ett fritt land och alla kan göra vad dom vill med sina pengar.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Isolering
« Svar #58 skrivet: juli 21, 2010, 06:53:49:49 »
TACK för svar!

Då struntar jag helt enkelt i isoleringen... Vår förra pool (stod på marken) isolerade vi efter första sommaren när vi ändå flyttade den. Det gjorde två grader på poolvattnet... Isoleringen kostade då drygt 3.000 kr.

Jag är faktiskt rädd att min pool ska bli FÖR varm! Grannen - har tre rörpaneler på sitt tak (jag har två) - har problem med att han för varmt i sin pool... Han måste täcka över solpanelerna för att familjen överhuvudtaget ska kunna bada... Jag tycker inte att det måste vara 30 - 35 grader i min pool...

I vår förra pool var vi glada om temperaturen låg på 20 -22 grader (helt utan uppvärmning). Om vi kommer upp i 25-30 grader nu är det helt OK.

Vår pool byggs inte för "framtiden". Det är en budgetpool som jag har betalt 30.000 kr för - ett helt paket. Den ska vi använda i MAX 7 år... sedan ska jag gräva vidare och bygga en "riktig" pool med ett rejält baddjup. Jag tyckte att den här poolen var bra som "mellanalternativ" då mina barn kan bottna i den... Men de växer ju med åren  ;)

Tusen tack försvar! Jag har sandig mark och klarar mig säkert utan isolering... Ett hälmärke här och där är ingenting som jag kommer att hetsa upp mig över... Då är nog ett rutmönster (som samlar skit) värre enligt min mening...

Då kommer jag istället att lägga poolmatta på stenmjölet och linern på den. 
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Poolarn

SV: Isolering
« Svar #59 skrivet: juli 28, 2010, 10:01:00:00 »
Det svåra är inte att läsa den uppsjö av information som är olika beroende på vilken "expert" man pratar med. Svårigheten kommer först när man ska bestämma sig för vad man själv vill ha...   :D
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag