CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fredde´s betongpool bygge.  (läst 125996 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #30 skrivet: juli 13, 2008, 09:50:11:11 »
Hej Tobbe,

Tack för informationen. Jag skall kolla med Poolstore. Jag gillar verkligen utseendet på din pool.

/Fredde

Poolgiganten

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #31 skrivet: juli 15, 2008, 23:44:09:09 »
Läget  8)

Du vet väl, att om man fäller ett träd, planterar man 2 nya  :D ....HUR svårt kan det vara, att ta ett kort på kåken......kommer du inte över "poolgropen" eller  :-\   

Förträng hur det var när man skulle hoppa längdhopp typ DM i ösregn, kladdiga mackor i en väska, som alltid luktade banan, fast det aldrig hade varit en banan ens i närheten av väskan......väntat hela dan......när man väl hade hoppat, då var det ganska "gött" och ligga längst fram i grusgropen, så ta sats och lägg in en bild med hus. Visst har du också en "bananväska"  ;D ;D

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #32 skrivet: juli 18, 2008, 10:21:13:13 »
Jag kommer att installera Alkorplan 1,5 liner. Återkommer med detaljer i detta ämne lite senare. Johan som installerade din liner har varit i kontakt med mig.
Jag har inte kommit till avslut hur jag kommer göra mitt inköp. Den lilla erfarenhet jag har är att det finns många tusenlappar att tjäna var man köper in duken och alla andra detaljer för den delen. Skiljer mycket mellan offerter (Obs! vet ej vad Johan kostar eftersom jag redan håller på med avslut, så ville jag inte belasta honom i onödan!)
Med största sannorlikhet blir det Mosaic mönster in vår pool också. Jag kommer dock lägga enfärgad matta på stegen och avsatserna. Jag har redan missat stegen under spacklingen och föll handlöst ner i betongen. Det blir ju lite mjukare med vatten senare men... >ohno>

/Fredde

Hej Fredde,

Du verkar ha koll på det mesta. Mycket mer än jag när jag byggde :D och nu kanske du är klar med linern

Jag var faktiskt inne på att svetsa själv alternativt tillsammans med en kompis som är en hejare på att svetsa presenning och hade utrustning. Lyckades tom att förhandla till mig att köpa direkt från Alcorplan via en Röris-kompis som halvfuskar med poolinstallationer men...

Jag är glad att jag inte försökte själv. Med den mängd fogar det blir i en trappa så är det ett riktigt hantverksjobb som kräver erfarenhet. Det räcker ju med ett litet hål i en skarv för att jobbet ska kännas obra :-\ och den insikten besannades när jag tittade på hur Johan arbetade. I vissa lägen är det skönt att se proffs 8)

Trots att jag har en inbyggd skepsism mot hantverkare efter många dåliga erfarenheter är han en klart lysande stjärna som kan rekommenderas hur mycket som helst.

Hmm, det låter som om jag säljer hans tjänster. Det var inte meningen men eftersom man är snabb att klaga om något är dåligt kan man vara snabb att berätta när något är bra också.  :angel:
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #33 skrivet: juli 18, 2008, 23:45:14:14 »
Hej HappyDigger,

Jag är tacksam för din omtanke!

Tvivlar inte på Johans kompentens och hans yrkenerfarenhet. Jag respekterar din rekommendation och att man skall lyfta fram kunniga hantverkare......jag har mycket negativ erfarenhet av  motsatta sådana..med mitt nya badrum som jag håller på med parallellt....Hmm.
Jag kan dock inte rättfärdiga de priser min lokala leverentör har offererat mig jämfört med det pris jag kan anförskaffa Alkorplan (inkl. verktyg). Jag kan ge ett exempel.

Min leverantör vill ha Ca.104.000 SEK inkl. montage för linern. Då får jag sätta Fleecen själv!

Offert från Tyskland: (Seriös firma)
-3 rullar 1.65 mm*25 m mosaic alkorplan (ca. 124 m2)
-130 m2 Fleece
-7 burkar spraylim för fleece
-50 lpm PVC beklädd aluminium "list" positiv
-10 lpm PVC beklädd aluminium list negativ
- 2 st flaskor Antimögel/svamp medel
- Flytande PVC kemfog
- Leicter värmare med 20mm munstycke
- PU roller för fog tryck
- Leverans till Sverige.

Totalt 44.000 SEK

Om skillnaden skulle vara den svenska momsen, leverantörens mellanskillnad samt installationen, så är inte jag beredd att betala det!´(möjligvis så finns det billigare i Sverige, men det har jag inte tid med nu! Jag bjuder på det .... :D)

Det jag kan tillägga är att jag jobbar med extrudering av plaster samt dess rheologi. Mitt jobb är att designa processer av utrustning för olika typer av plaster [dock ej PVC] man vill bearbeta [läs. smälta].

Vill inte ens börja nämna de kommentarer jag hör från de personer som påstår att man behöver vara en "licensierad" svetsare. Kolla bara på Renolits hemsida. Mitt val, mitt vatten...Det fina med Alkorplan är omsvetsning ......(förutom tvärbindning & koksning)!

Jag kommer troligtvis "ta chansen" att svetsa själv eftersom jag har råd att täcka den med ett varv till om den skulle läcka! ;D "Skämt"

Vi får hoppas det blir tätt!

Trevlig helg!

Vädret är inget vidare så jag är inte badsugen ändå för tillfället  ::)

/Fredde
 



Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #34 skrivet: juli 19, 2008, 07:11:17:17 »
Så bra att höra de positiva egenskaperna med Alkorplan (den jag har också), trots att jag inte förstår vad de betyder  ::)

Hade kontakt med flera leverantörer, både för svetsad liner och för sprayad ex-liner och framförallt var det de som svetsade som hade en del fantasiofferter, precis som din. Det var därför jag ville skriva om den enda som inte stack ut och som var vettig rakt igenom.

Ska bli spännande att se nästa steg. Det är så kul att se nya lösningar och att man vågar prova och ha kul längs vägen (förutom att missa trappsteg och ramla :o)
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #35 skrivet: juli 20, 2008, 22:34:34:34 »
Här kommer lite mer bilder.
 

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #36 skrivet: juli 21, 2008, 20:51:26:26 »
Det går sakta framåt! ::)
Bilder på plåtar i trappen, spackling, behandling av golv (mot oönskad påbyggnad under linern), läggning av fleece samt första våden med liner.


Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #37 skrivet: juli 23, 2008, 20:55:50:50 »
Hej,

Här kommer lite bilder på upphängning av duken. Tack Håkan för ett par extra händer! Ser t.o.m rakt ut 8)


Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #38 skrivet: juli 23, 2008, 21:00:19:19 »
Här kommer bilder på "sälen" när han jobbar på trappen. >rulla<
Trappen tycker jag blev bra, hoppas den blir tät? ::)

Utloggad m"rtin

  • Snart helt färdig!
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Varför gjorde inte jag det här tidigare!
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #39 skrivet: juli 23, 2008, 21:31:29:29 »
Det ser ju riktigt bra ut!  O0
Rubinpool 5 meter i diameter, 1,35 m djup. Hemmasnickrat pooltak. Värmepump Brilix thp05.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag