CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elvärmare  (läst 3946 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sabbe

Elvärmare
« skrivet: september 03, 2007, 14:35:11:11 »
Är nybliven ägare till en Gardenpool 3,9 från Folkpool. Den rymmer ca 14 kubik. Har en 6 KW värmepatron. Hur lång tid bör det ta att få upp en anständig värme, säg 27-28 grader? Bor i Roslagen och i helgen lyckades vi bara få upp värmen till ca 22-23 grader efter 1,5 dygn. Har solfolie på natten. Låter lite dåligt tycker jag. Nån som har erfarenhet? Tackar på förhand!
Sabbe

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Elvärmare
« Svar #1 skrivet: september 03, 2007, 22:05:15:15 »
Från vilken temperatur började ni värma?

Att värma upp 14m3 vatten från 20 till 27grader tar teoretiskt 19h med en 6kW värmepatron (om jag fått alla enheter rätt). Men då har jag inte räknat med de värmeförluster som finns i din pool. Så det borde egentligen ta ännu längre tid och beroende på vilken utomhustemperatur du har så kanske du inte ens kommer upp till dessa 27-28grader. Kan vara så att du helt enkelt har för lite effekt till den omgivningstemperatur som just nu råder.

Kanske finns någon på forumet som har bättre praktiska erfarenhet än jag, då jag ej har någon värmepatron till min pool.

Hoppas svaret är till någon nytta i alla fall.

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Ingvar

SV: Elvärmare
« Svar #2 skrivet: september 04, 2007, 15:52:24:24 »
Du skriver att du har solfolie på natten, men med de temperaturer som nu råder under dagtid, så skulle jag råda dig till att ha solfolien på ständigt utom vid själva badtillfällena.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad sabbe

SV: Elvärmare
« Svar #3 skrivet: september 04, 2007, 16:31:53:53 »
Tack för svaren. - Jag började värma vid ca 19 gr. Verkar ju kanske som det är för liten effekt med tanke på vilken hög, skön värme många av poolerna med värmepump verkar ha. Rek patron till Garden poolen är ju bara 3 kw enligt säljaren och broschyr. Måste ju vara alldeles för lite. Kanske inte går att bada så mycket längre nu när temperaturen faller och badvattnet med den!
Sabbe

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag