CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dags för ett dopp i nya poolen!  (läst 16664 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nraloop

Dags för ett dopp i nya poolen!
« skrivet: juni 18, 2007, 23:32:07:07 »
Då vår Primaster-pool sprack pga rostangrepp (inköpt juni 2003) så beslöt vi oss för att satsa på en Capri timmerpool (11m3) från Bauhaus. Efter sex arbetsdagar är resultatet enligt bild. Jag kör ingen uppvärmning utan låter solen sköta detta. (f.n. 23 grader) När solen skiner kommer temp lätt upp i 25-26 grader. Fördelen med trä kontra plåt är att värmen inte letar sig ur väggarna så snabbt.

För den nyfikne kan jag berätta att 25m3 vatten låter en hel del (jag trodde det var tåget). Vi hade dock tur (eller var det skicklighet?) för vattnet rann undan utan att göra någon större åverkan. Skadan har troligtvis uppstått genom ett litet hål i poolduken för två år sedan. Detta lagades men jag kunde aldrig föreställa mig att plåten skulle angripas på detta sätt. Aldrig mer en pool i plåt!
mvh
Nraloop

Poolgiganten

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Dags för ett dopp i nya poolen!
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2007, 23:39:10:10 »
Fin pool du har nu!
Men den gammla poolen, sprack sa du? Syntes det inget på denna pool som kunde antyda på att det var på väg att gå sönder?? Och nyfiken på hur den sprack, gick den söner i botten eller hur gick det till??

Utloggad Nraloop

SV: Dags för ett dopp i nya poolen!
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2007, 23:56:11:11 »
Vi upptäckte rostangreppet i våras, det syntes tydligt och buktade ut. Skadan var mot den sidan som häcken är på bilden vilket gjorde att man inte hade kontinuerlig uppsikt så att säga. Vi beslöt oss för att tömma poolen för att (på något sätt) förstärka innanför linern. Veckan efter beslutet regnade det mycket vilket fick till följd att trycket ökade och plåten brast!  ca 2dm var rostangripet resten av plåten "var skuren rätt av". skadan var ca 3dm från botten räknat. Jag skall försöka hitta en bild som visar skadan!
« Senast ändrad: juni 19, 2007, 06:59:34:34 av Nraloop »
mvh
Nraloop

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Dags för ett dopp i nya poolen!
« Svar #3 skrivet: juni 19, 2007, 01:34:55:55 »
Jag skall försöka hitta en bild som visar skadan!

Yepp de hade varit intressant att se.
Trist för er att det hände det som hände  :'(

Utloggad Nraloop

SV: Dags för ett dopp i nya poolen!
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2007, 06:54:54:54 »
Första bilden: Den kollapsade poolen

Andra bilden: Rostangreppet, det man kan fundera på är hur länge det första hålet var innan jag upptäckte det? Men enligt min uppfattning inte allt för länge! Röd markering = rostbrottet, resten var ren metall i snittet. Alternativt så har lagningen inte varit helt tät utan att det sipprat lite lite vatten i två år, det skulle kunna förklara varför resultatet blev så här. Revan linern var max 0,5-1 cm.
« Senast ändrad: juni 19, 2007, 07:02:08:08 av Nraloop »
mvh
Nraloop

Utloggad Nraloop

SV: Dags för ett dopp i nya poolen!
« Svar #5 skrivet: maj 06, 2009, 22:39:04:04 »
Fortsättning på historien om vår Capri-pool.

Nu har vi haft poolen i två år. Den är till full belåtenhet, inga problem över huvud taget.
Vi skall bygga ett trädäck runt om samt uteplats. Jag har också investerat i en värmepump för att förlänga säsongen, eller är det kravet på bekvämlighet som ökat?
mvh
Nraloop

Utloggad Fia

SV: Dags för ett dopp i nya poolen!
« Svar #6 skrivet: maj 06, 2009, 22:54:39:39 »
Har man badat "kallt" ett tag så ökar nog kravet på bekvämlighet, man vill ju kunna nyttja den mycket!!  O0
Hoppas få se bilder på framåtskridandet.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad hglight

SV: Dags för ett dopp i nya poolen!
« Svar #7 skrivet: maj 09, 2009, 01:00:18:18 »
Ja du primastars pooler ger jag inte mycket för , samma sak hände mej .


Utloggad Nraloop

SV: Dags för ett dopp i nya poolen!
« Svar #8 skrivet: maj 15, 2009, 22:28:25:25 »
Som sagt, projektet utvecklas.
Denna vecka har jag noterat att när man tar ett steg framåt så blir det automatiskt ett halvt bakåt.
Efter att ha installerat Värmepumpen så var det dags att köra igång den. Men... avsaknad av instruktionsbok gjorde att jag avvaktar. Efter flera påstötningar hos butiken (ej ännu nämnd med namn) väntar jag fortfarande  :(

I går la cirkulationspumpen av >ohno>  Plockade ner den på kvällen men insåg efter ett par timmar att den var komplett död. Provade att montera en annan motor, men det slutade med samma resultat. Surt surt. Lunchen idag blev dyr, bara att köpa en ny pump.... Instruktionsboken till VP har fortfarande inte kommit fram. Meddelade personalen i butiken att jag börjar bli lite irriterad. <hmm>

Hem på kvällen, bytte pump och allt fungerar igen (utan läckage).  Väntar nu bara på instruktionsboken........

Varför väntar jag på dokumentationen?
Vad händer med garanti om jag kör igång VP och inte följt instruktion? Jag vet att vissa parametrar skall ställas, men inte hur man gör det.

I morgon skall jag bada, oavsett vad status är på ovanstående. Börjar bli en dyr pool om man inte använder den.


/Nraloop
mvh
Nraloop

Utloggad Nraloop

SV: Dags för ett dopp i nya poolen!
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2009, 21:11:36:36 »
Årets första dopp är genomfört, inte så varmt men ack så skönt.
Jag klämde på Värmepumpen i går kväll. Tempökning 5 grader på 24 timmar, inte helt fel.
Pumpen drar 1kW, skall räkna på hur mycket värme det blev.
mvh
Nraloop

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag