CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grannar i poolen  (läst 27442 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

SV: Grannar i poolen
« Svar #40 skrivet: augusti 01, 2014, 10:39:49:49 »
Haha om de säger inget alls bara hoppar.....gick snabbt kan jag säga!
Va?..... <hmm>

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Grannar i poolen
« Svar #41 skrivet: augusti 01, 2014, 12:20:40:40 »
Jag tror du måste sträcka på dig lite och förklara hur du vill ha det i din pool. Känn dig trygg i att du har RÄTT och att dina grannar är tokstollar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Lenata

SV: Grannar i poolen
« Svar #42 skrivet: augusti 01, 2014, 14:03:39:39 »
Tack! Känns som jag försöker gå på glas i diskussionerna med dem. Inte lätt när man är granne med en självutnämnd tillsyningsman....

Utloggad Holton

SV: Grannar i poolen
« Svar #43 skrivet: augusti 01, 2014, 17:26:13:13 »
Jag är förstummad! Det är ju helt orimligt att behandla grannar som att de var ens egna släkt. Jag menar att när jag hälsar på min mor så stövlar jag väl oftast in, jag kanske ringer på samtidigt som jag öppnar dörren. Men grannar???
Har pool i bymiljö själv. Ingen granne har badat här, någon har knackat på för att se hur det blev och kanske få lite inspiration. Men jag har aldrig haft objudna gäster. Hare bekant som för en massa år sedan köpte en villa med pool, det var då extremt ovanligt. Men efter att titt som tätt hittat traktens ungar i poolen och även märkt att deras egna barn fick kamrater som bara var där för poolens skull så fyllde dom igen poolen med jord.
Ja, trist om det ska behöva gå så långt, men börja med att låsa med riktigt lås. Då fattar dom nog.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Erica

SV: Grannar i poolen
« Svar #44 skrivet: augusti 02, 2014, 00:37:49:49 »
OM det finns något slags inofficiellt servitut så borde väl om inte annat grannarna själva ha nämnt saken. Och en fastighetsmäklare skall alltid ställa frågan om det finns några servitut som belastar fastigheten i samband med en försäljning. Men servitut kan annars leda till hur mycket bråk som helst. Jag känner en familj, vi kan kalla dem A, som köpte ett hus där det fanns ett servitut att grannen B hade rätt till väg över deras tomt utmed ena gränsen. Där fanns då en liten gångväg och A trodde allt var ok, tills B plötsligt började bygga en stor bred väg, inte utmed tomtgränsen utan många meter in på As tomt. När de frågade vad han höll på med hänvisade han till servitutet. A polisanmälde, bygget stoppades. B anmälde till länsstyrelsen att han blivit vägrad väg trots servitut. A genmälde att han visst fick bygga väg men utmed tomtgränsen som servitutet angav och max. 2 m bred, vilket tillsammans med ca 0.5 m som fanns på Bs egen fastighet skulle ge 2.5 m, tillräckligt för en personbil. B genmälde att det bara stod rätt till väg, utan angivande av bredd, och att han kunde behöva komma in även med långtradare eftersom han ansåg att väg skulle avse alla fordon som lagligt kan framföras på en väg i Sverige. Lantmäteriet kom och försökte prata samman parterna, vilket inte gick. Ärendet gick till domstol, utslaget blev en väg på max. 3 m.

På vissa ställen, särskilt på landet, finns grannområden med egna lagar och regler, och ofta då någon självutnämnd tillsyningsman, många gånger den i trakten som har störst marker eller så. De som bor där har odlat sin egen stil i årtionden. Flyttar då någon utifrån in i området kan det bli kärvt och de kan mer eller mindre tvingas att välja mellan att falla in i ledet och följa grannarnas regler eller bli utmobbade och ofta tvingade att flytta.

Det återstår ju att se om bättre lås löser det hela eller om det drar iväg till fullt krig. Situationen är allt annat en enkel. Att folk kommer och badar utan att ens ta kontakt först är ju ett tecken på brist på respekt. Man vill ju kunna vara privat när man känner för det och inte tvingas in i en ofrivillig storfamiljsmodell. Samtidigt så är alternativet med fullt krig inte roligt heller. På landet brukar man i längden inte kunna stå ut med ett läge där grannarna gaddat ihop sig mot en. Det finns så mycket möjligheter som de kan ta sig för och från polis och andra myndigheter är ofta intresset för sådana konflikter minimalt, så länge som man inte tar till vapen eller liknande.

Utloggad Lenata

SV: Grannar i poolen
« Svar #45 skrivet: augusti 02, 2014, 08:20:44:44 »
Livet  på landet är inte ;) har kompletterat min hasp med kombinationscykellås. Har sett att de varit där och petat bort haspen men cykellåset har väl stoppat dem blir intressant attse vad som händer i dag när det är så varmt! Om de bara kunde fatta att man frågar först så skulle allt vara så enkelt. Hyfs och hänsyn är allt jag begär, men detta har gjort att jag känner mig ofri i mitt eget hus och på min egen tomt...

Utloggad nyburjare

SV: Grannar i poolen
« Svar #46 skrivet: augusti 02, 2014, 10:53:49:49 »
Vi människor har alltid en förmåga att röra till situationer, genom att fundera, tolka etc....  och tro att det är du som måste komma med alla svar ,synpunkter och lösningar, jag har jobbat en del år med beetende vetenskap.
Nu skall du göra så här, ställ en fråga nästa gång de är vid din pool en otroligt rak och enkel sådan"varför badar ni i min pool" invänta svar,  blir det inget svar då har man förstått och du vann mötet, svarar man oavsett vad och hur man gör detta bara lyssna på svaret kommentera inte gå inte vidare bara bekräfta kort med hm.?  Nicka dvs du har hört,  gå därifrån eller svara "jaha jag får fundera på detta,  hur vi skall lösa detta,  ni kan väl själv komma med ett förlag.... " dvs prata inte för mkt ställ frågor o lyssna.... dom hör sig själv mer än dig deras svar o repliker är viktigare för lösningen än vad dina ord är.... folk tänker mkt mer på vad man själv säger ellertänker säga, lyssna är man sämre på,  var gång detta upprepas att dom badar, ställ frågor,  typ varför, hur kom ni in, hur länge ska ni bada, kommer ni i morgon med, får jag badaz själv imorgon,

Utloggad Erica

SV: Grannar i poolen
« Svar #47 skrivet: augusti 02, 2014, 11:05:04:04 »
Som tur är är det ju inte så på de flesta ställen även om man bor på landet. Och även i storstäder finns ju grannkonflikter. Jag känner själv till ett par sådana fall. I det ena fallet var det en äldre tvärsur kvinna som anmälda allt och alla på gatan gång på gång (bilar som stod mer är 24 timmar, hundar som skällde, hundar som hon ansåg som hotfulla fast de var i en inhägnad trädgård, rök från när grannen brände löv, barn som hon ansåg var för högljudda o.s.v.), så konflikter kan det nog bli både på landet och i staden.

Det märkligaste i ditt fall tycker jag är att grannarna gör olika saker men tydligen ingen säger något ? Finns det ingen kommunikation alls ? Även om det är en konflikt av något slag så brukar man ju åtminstone få höra vad de anser.

Utloggad nyburjare

SV: Grannar i poolen
« Svar #48 skrivet: augusti 02, 2014, 11:27:26:26 »
Helt rätt Erica, kommunikation, det är det jag vill uppnå med mitt förslag ovan,  men oftast är det bättre att prata mindre o ställa frågor,  folk älskar att höra sin egen röst,  om någon ställer frågor o lyssnar istället för att prata upplevs denna person som trevlig,  trådskaparen måste hålla stilen och vara trevlig, bli omtyckt utmåla sig som ett offer,  inte en som går till attack ellet hotar, först då får man sin vilja fram.  Att ta till "vapen" eller köra runt med sin kompis på HD som någon skrev.????  Kommentarer överflödiga man måste växa upp nångång

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Grannar i poolen
« Svar #49 skrivet: augusti 04, 2014, 06:47:18:18 »
På vissa ställen, särskilt på landet, finns grannområden med egna lagar och regler, och ofta då någon självutnämnd tillsyningsman, många gånger den i trakten som har störst marker eller så. De som bor där har odlat sin egen stil i årtionden. Flyttar då någon utifrån in i området kan det bli kärvt och de kan mer eller mindre tvingas att välja mellan att falla in i ledet och följa grannarnas regler eller bli utmobbade och ofta tvingade att flytta.

I detta fall har jag svårt att tänka mig att grannen har hela grannskapet med sig, grannarna är uppenbart socialt inkompetenta och lär troligen ha en majoritet av befolkningen i närheten emot sig sedan tidigare, allt annat ter sig för mig som mycket märkligt.

I fall som dessa är det inte omöjligt att de som sålt huset till Lenata har gjort det just p.g.a. grannen...
En enda person kan förgifta ett helt bostadsområde om de är tillräckligt besvärliga.
Jag flyttade en gång ifrån ett område där en alkoholiserad före detta "storföretagare" (hade haft plåtfirma med 50 anställda) bodde, ett nytt bostadsrättsområde med fristående 2-4-rumshus, efter 1 år hade han hotat halva kvarteret med stryk, nästlat sig in i styrelsen, anlagt eget potatisland på gemensamhetsmarken, varit i slagsmål med en av grannarna, o.s.v.

Jag kan säga att vi aldrig ångrat den flytten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag