CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Clear Ray UV-C lampa till bra pris?  (läst 4696 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nonno

Clear Ray UV-C lampa till bra pris?
« skrivet: maj 23, 2016, 21:11:30:30 »
Hej, jag har ett Sundance spa och det använder sig av Clear Ray UV lampa för rening. Lampan skall bytas varje år och är enligt min åsikt svindyr hos SPA leverantören här i Sverige 1500 SEK. Jag har två frågor.
1. Någon som vet var jag kan köpa lampan till ett billigare pris? Kanske från UK, jag har inte hittat något bra alternativ men tycker det borde finnas.
2. Är det så viktigt att lampan byts varje år?
Har någon svar är jag väldigt tacksam.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Clear Ray UV-C lampa till bra pris?
« Svar #2 skrivet: maj 24, 2016, 19:43:29:29 »
Hej, jag har ett Sundance spa och det använder sig av Clear Ray UV lampa för rening. Lampan skall bytas varje år och är enligt min åsikt svindyr hos SPA leverantören här i Sverige 1500 SEK. Jag har två frågor.
1. Någon som vet var jag kan köpa lampan till ett billigare pris? Kanske från UK, jag har inte hittat något bra alternativ men tycker det borde finnas.
2. Är det så viktigt att lampan byts varje år?
Har någon svar är jag väldigt tacksam.

Jag har visserligen bad av ett annat fabrikat, men jag har också UV-lampa. Då jag har jobbat lite med UV-rening i betydligt större skala har jag någorlunda bra koll på hur UV-ljus bör dimensioneras i förhållande till vattenmängd för att fungera optimalt.

Med dessa erfarenheter i bagaget skulle jag vilja säga att en UV-lampa med den effekten som brukar användas i spabad visserligen gör en del nytta, men man bör inte ha övertro på den.

Visserligen mattas UV-lampor av rätt mycket över tid, men då den installerade effekten är förhållandevis låg är nyttan ganska begränsad även när lampan är ny. Klor eller Brom står ändå för 95% av reningen. Därför kommer jag byta lampa ungefär var tredje år om den inte hinner gå sönder innan dess.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Clear Ray UV-C lampa till bra pris?
« Svar #3 skrivet: maj 24, 2016, 19:52:05:05 »
Tillägg: Lägg hellre pengarna på att byta filtren lite oftare än på att byta lampa varje år. Det kommer göra betydligt mer för din vattenkvalitet.

Utloggad nonno

SV: Clear Ray UV-C lampa till bra pris?
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2016, 22:52:31:31 »
Tack för svaren, jag beställde faktiskt en lampa från eBay igår men efter att läst svaren överväger jag skarpt att hålla på den ytterligare en tid. Känns inte som att lampan är mest avgörande...

Utloggad nonno

SV: Clear Ray UV-C lampa till bra pris?
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2016, 22:55:40:40 »
Ett par frågor till. Hur märker man att lampan gått sönder, visas det felmeddelande? Vad är resultatet av en söndrig lampa? Att den slocknar eller att man har krossat glas överallt? Föredrar det första :)

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Clear Ray UV-C lampa till bra pris?
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2016, 07:55:45:45 »
Du bör få ett meddelande i displayen om lampan går sönder. Jag är dock inte helt säker på detta, men det är enkelt för dig att prova själv. Koppla bara ur lampan och se vad som händer, att koppla ur den ger exakt samma scenario som när den går sönder - alltså spänningsavbrott i kretsen.

När lampan går sönder är det alltså tråden innanför glaset som går av. Glaset kommer inte påverkas.

Utloggad nonno

SV: Clear Ray UV-C lampa till bra pris?
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2016, 06:00:55:55 »
Jag bockar och bugar för dessa svar, lutar åt filterbyre och en runda till .ed befintlig lampa. Tack.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag