CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: När är sandfiltret "slut" ?  (läst 2160 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robiwan

När är sandfiltret "slut" ?
« skrivet: juli 21, 2017, 15:10:27:27 »
Hade en rejäl algtillväxt i våras, och har ännu inte fått igång alltihopa, så det har legat döda alger (brunt) på botten. Skulle nu dammsuga (in i skimmer) och märker att det mesta jag suger upp blåses ut i poolen igen. Kör med flocker nu om det är pga att partikelstorleken är för liten.

Poolen togs i drift hösten 2010. Men när/hur vet man att sanden i filtret är "slut" ?

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När är sandfiltret "slut" ?
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2017, 15:15:49:49 »
Man öppnar filtret och kollar hur mycket sand det är kvar. Jag har fått fylla på två gånger i mitt filter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad aromata

SV: När är sandfiltret "slut" ?
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2017, 16:57:56:56 »
Jag har inte öppnat mitt sandfilter sedan installationen 1995. Vattnet är klart och fint så jag förmodar att det finns sand kvar. Så länge allt fungerar som tänkt vill jag inte öppna och störa.

Jag får aldrig sand i poolen så det är bara vid backspolning som jag skulle kunna få läckage av sand men jag backspolar på gräsmattan och där kan jag inte se något speciellt.

Utloggad MathiasS

SV: När är sandfiltret "slut" ?
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2017, 17:01:43:43 »
Det där låter lite halväckligt faktiskt.....

Jag tar in centralventilen varje vinter och jag hittar skräp att ta bort varje år som samlats ovanpå sanden. Om du har 22 års avlagringar där så tror jag det är värt en liten titt under locket....

En annan tanke är att jag inte heller sett spår av sand varken i poolen eller när jag backspolat, men lik förbaskat har det försvunnit sand.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När är sandfiltret "slut" ?
« Svar #4 skrivet: juli 22, 2017, 08:38:06:06 »
Det där låter lite halväckligt faktiskt.....

Jag tar in centralventilen varje vinter och jag hittar skräp att ta bort varje år som samlats ovanpå sanden. Om du har 22 års avlagringar där så tror jag det är värt en liten titt under locket....

En annan tanke är att jag inte heller sett spår av sand varken i poolen eller när jag backspolat, men lik förbaskat har det försvunnit sand.
Samma här.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: När är sandfiltret "slut" ?
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2017, 11:00:17:17 »
Jag har kört som aromata. Vi har ett väldigt gammalt filter som inte går att dela. Förutom dräneringspluggen finns det bara en plugg med ca 2 cm diameter i toppen. Jag har kikat ner där och sett att sanden ser bra ut.  Inga större partiklar kan passera filtret i breddavloppet. Det blir väldigt lite smuts i grovfiltret i pumpen och troligen ännu mindre som når in i sandfiltret. Det som eventuellt har nått dit har backspolningen skickat ut. Kanske en fördel med överdimensionerad pump.  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: När är sandfiltret "slut" ?
« Svar #6 skrivet: juli 22, 2017, 12:10:43:43 »
Det jag brukar bärga från sandfiltret är en kombination av hår och björkfrön + diverse insekter.

....så väntar man tillräckligt länge kan man väl tänka sig att dessa saker antar en mer sandliknande konsistens...:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Mickelin

SV: När är sandfiltret "slut" ?
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2017, 09:57:31:31 »
Jag brukar rengöra sanden en gång per säsong enligt denna instruktion:
http://www.troublefreepool.com/threads/73192-Deep-Cleaning-a-Sand-Filter

Brukar vara mycket gucka som kommer ut trots ren backspolning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag