Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betalning innan leverans Hydropool  (läst 5306 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pate

Betalning innan leverans Hydropool
« skrivet: september 11, 2017, 13:45:55:55 »
Hej!

Har beställt spabad från Hydropool och ska få det levererat snart. Har betalat handpenning, och ska sedan betala resterande belopp på faktura innan leverans, dvs någon dag innan det skickas ut.

Får bra intryck av hydropool och allt känns seriöst. MEN, jag känner mig ytterst tveksam till att betala 6-siffrigt belopp innan jag har fått en vara.

Hur har ni andra gjort?

Poolgiganten

Utloggad Marreheterjag

SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #1 skrivet: september 11, 2017, 14:16:37:37 »
Svår fråga, jag beställde mitt genom Bauhaus på faktura o skall få det denna vecka, dvs jag betalar i slutet av månaden, ifall de inte kommit så kommer ja inte betala den ifall det e strul eller liknande..

Tycker det fult att begära full betalning INNAN leverans men det e bara jag ;D

Utloggad MathiasS

SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #2 skrivet: september 11, 2017, 15:04:01:01 »
Helt otänkbart för min del. Jag skulle välja en annan leverantör.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Kaptenmagnus

SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #3 skrivet: september 11, 2017, 15:07:34:34 »
Du kan alltid köra med bankväxel som är ställd på dig och skriva över den till dom vid leverans.
För jag förutsätter att du får det hemkört av deras tekniker/installatör.

Ganska vanligt att hela beloppet skall vara betalt vid leverans i den branschen.

Lycka till  O0

Utloggad johanmarsta

SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #4 skrivet: september 11, 2017, 19:25:58:58 »
Det är väldigt många som vill ha betalt innan leverans pga att folk inte betalar när dom fått badet och säljaren får då problem då man inte lagligt kan ta tillbaka badet.

Kolla om dom tar swish eller postväxel.
Eller om dom har santander bank el liknande,då tar dom risken.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #5 skrivet: september 11, 2017, 19:48:58:58 »
Det är ju ingen rättighet att få handla på faktura och betala i efterhand . Däremot så bör du kunna betala med Swisch då dom levererar badet och du kan känna på produkten. Rent juridiskt så är det väl så att dom har rätt att få betalningen innan dom lastar av grejorna från släp eller lastbil.

Detta för att slippa eventuellt tjafs med betalning då grejorna står på din tomt. Det är ju likadant som när du köper en bil, du får ju inte ut den ur hallen innan du har fullgjort din betalning.

Så det är inte speciellt konstigt, men med dagens teknik så kan man ju betala upp till 150 000 kr med Swisch så det bör ju inte vara nåt problem .  Har företaget du köper inte skaffat Swisch, så tar det ju faktiskt bara ett par minuter att fixa via företagets internetbank.

Stå på dig och kräv att få betala med Swish vid leveransen. Då är båda parter safe .
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Thomas.M

  • Cyklist,Hobbyfotograf,golfspelare.
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hydropool Serenity SE5
    • Visa profil
SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #6 skrivet: september 11, 2017, 19:54:35:35 »
Köpt mitt Spa från Hydropool och betalade i förskott,inga problem.

Utloggad MathiasS

SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #7 skrivet: september 11, 2017, 21:35:15:15 »
Det är ju ingen rättighet att få handla på faktura och betala i efterhand . Däremot så bör du kunna betala med Swisch då dom levererar badet och du kan känna på produkten. Rent juridiskt så är det väl så att dom har rätt att få betalningen innan dom lastar av grejorna från släp eller lastbil.

Detta för att slippa eventuellt tjafs med betalning då grejorna står på din tomt. Det är ju likadant som när du köper en bil, du får ju inte ut den ur hallen innan du har fullgjort din betalning.

Så det är inte speciellt konstigt, men med dagens teknik så kan man ju betala upp till 150 000 kr med Swisch så det bör ju inte vara nåt problem .  Har företaget du köper inte skaffat Swisch, så tar det ju faktiskt bara ett par minuter att fixa via företagets internetbank.

Stå på dig och kräv att få betala med Swish vid leveransen. Då är båda parter safe .

Rent juridiskt har dom rätt till de betalningsvillkor ni avtalat i köpekontraktet. Varken mer eller mindre.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Eee

SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #8 skrivet: september 12, 2017, 10:55:52:52 »
Hydropool godtar swish vid leverans om man pratar med dom.
Jag betalade dock mitt i förskott när det gick från lagret.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #9 skrivet: september 12, 2017, 22:39:38:38 »
Vid distanshandel finns det en utmaning för säljande butik i detta, och jag har haft dialog om detta i flera fall med olika kunder. En möjlighet är att välja t.ex. Payson faktura eller Klarna faktura? Det ger ju en trygghet för båda parter. Nackdelen är att de har avgifter. För en butik som inte har förhandlat avgift specifikt har jag för mig att Klarna tar 3% av beloppet och Payson tar 2.75%.

Utmaningen som kan uppstå som leverantör är att först vill kunden att man skall sätta ihop en offert med absolut bästa pris, och självklart hårt konkurrensutsatt då kunderna ofta går till 2-3 olika poolbutiker. För att då kunna ge kunden det "bästa priset" så finns inte marginaler kvar att inkludera avgifterna ovan, vilket kan leda till att diskussion när "bästa priset" innebär direktbetalning (och då i förskott för att det helt enkelt är för stor risk att skicka iväg så pass dyra varor till privatpersoner som man inte känner eller har haft som kund tidigare).

Ni som själva är kunder får gärna återkoppla med hur ni tycker att man som leverantör skall hantera denna situation på bästa (riskneutrala) sätt, är betalförmedling med avgift enda vägen eller vad säger ni?
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag