CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?  (läst 9417 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« skrivet: augusti 01, 2014, 00:39:43:43 »
Sedan en vecka är poolen mjölkig. Trodde på en chockklorering då pH och alk så mkt bra ut. Ingen nytta. Har haft poolen igång i 9 år utan liknande problem och vattenkällan är densamma. Testade då flockning med nån flockningspåse från Stenings i Strängnäs. 2 dygn nu med den i och samma mjölke. Har då fattat att det kan bero på för mkt klor och att det bildats cyanosyra. Det löser man genom att byta ut ca hälften av poolens vatten. Känns ogörligt och drastiskt då jag inte har tillgång till 20 kubik vatten nånstans. Vattnet känns ok och värden på pH och alk. är bra. Ska jag stå ut med detta resten av säsongen och byta ut vattnet till nästa säsong. (tappar ur ca 10 kubik inför vintern)

Ska jag prova att chockklorera igen eller kan det förvärra läget?

Poolgiganten

Utloggad Holton

SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #1 skrivet: augusti 01, 2014, 08:09:24:24 »
Det där mjölkvita vattnet är det flera som råkat ut för, det finns flera trådar här. Det brukar lösa sig när man kört med goda värden på fritt och bundet klor och sedan filtrera under något dygn. Jag tar för givet att du har sandfilter.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2014, 10:24:08:08 »
Hur mäter du vattnet? Det kan ju vara så att du har mätfel. Jag har haft kalkutfällning en gång, inte så mycket att det blev mjölkigt, men lite grumligt. Det var efter en chockklorering och då höjs pH lite och då kommer kalken ut. Blev klart efter en dag eller två när pH sjönk till normala nivåer igen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #3 skrivet: augusti 01, 2014, 10:27:15:15 »
Det var ju just det. Jag har sannolikt fel balans på bundet och fritt, därav syran. Mina stickor (Nitors ) säger rätt klorhalt men det är väl inte det eftersom det är mjölkigt. Frågan var om jag ska prova en till chockklorering trots allt. Samt om enda utvägen är att byta massor av vatten. Jag har sökt igenom forumet. Har sandfilter. Har kört filtrering dygnet runt i flera dygn. Båda pH och alk ligger i mitten på "ok" enl. Nitorstickorna. pH typ 7,2 och alk minns jag inte just nu

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2014, 10:59:07:07 »
Nej, nej, du har missförstått. Cyanursyran binder kloret så att det inte bryts ner så fort av UV-strålningen från solen. Det har ingenting med fritt/bundet klor att göra.

En liten förklaring, du hittar säkert fler om du söker.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2863.90

Ang. fritt/bundet klor och kemin ang. detta.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9193.msg69156#msg69156

Och en sak till, skaffa stickor där du kan mäta cyanursyra och alkalinitet. Vad gäller klorhalt och pH rekkomenderar jag antingen tabletter och mätglas, eller Scuba så att du får bra mätvärden. Det här är en som säljer, den första träffen jag fick. Kolla runt var det passar dig att köpa den.
http://www.poolklubben.se/scuba-ii/95-0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2014, 16:21:02:02 »
Åkte till Folkpool i Järna och beskrev problemet
Köpte Aquacheck 7
De sa:
"Chockklorera, klorbalans och flock. Allt "på en gång" i kväll. Se till att pH är närmare 7". Kör med solfolien av. (vilket jag gör)
Kom hem och mätte med Aquacheck
Hårdhet: 250 ppm (dvs bra)
Totalt klor: 10 ppm (dvs hööögt)
Fritt klor: 10 ppm (dvs höööögt)
pH: mellan 7,2 och 7,8 (dvs i överkant kanske)
total alkalinitet: 120 ppm (dvs bra)
"stabilizer": verkar inte hamna på skalan men troligen i låga änden, dvs under 30 ppm

Några nya råd eller ska jag köra på Folkpools rek? Har försökt ringa dem nu men får inget svar...
« Senast ändrad: augusti 01, 2014, 19:01:21:21 av jonas_j »

Utloggad TommyC

SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2014, 19:13:47:47 »
Häll inte i något mer klor nu. Låt klorhalten sjunka vilket den gör ganska snabbt om poolen står öppen. Klorhalt 1-3 ppm idealt. Jag skulle nog vänta till under 5 ppm innan jag badar men det går ju att bada med 10 ppm klor också.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2014, 20:21:58:58 »
Häll inte i något mer klor nu. Låt klorhalten sjunka vilket den gör ganska snabbt om poolen står öppen. Klorhalt 1-3 ppm idealt. Jag skulle nog vänta till under 5 ppm innan jag badar men det går ju att bada med 10 ppm klor också.
Vad gör jag åt mjölkigheten vid 1-3 ppm då? Eller menar du att den försvunnit då?

Utloggad TommyC

SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #8 skrivet: augusti 01, 2014, 23:31:45:45 »
Det där mjölkvita vattnet är det flera som råkat ut för, det finns flera trådar här. Det brukar lösa sig när man kört med goda värden på fritt och bundet klor och sedan filtrera under något dygn. Jag tar för givet att du har sandfilter.
Filtret brukar lösa problem med vatten som inte är klart så låt pumpen gå dygnet runt ett par dygn.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jonas_j

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
SV: Mjölkigt, sannolikt hög cyanosyrhalt, bada på?
« Svar #9 skrivet: augusti 01, 2014, 23:52:20:20 »
Problemet har varit sedan i lördags (en vecka mao). Pumpen har gått konstant i 5 veckor eller nåt sånt. Sista dagarna har jag försökt med flockning och ett par chockkloreringar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag