CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygget har startat  (läst 27231 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Bygget har startat
« Svar #20 skrivet: april 18, 2016, 22:21:07:07 »
Jag tror att skälet till att mätningen helst bör kopplas in före värmaren är att om du får cirkulationsstopp (eller näst intill i vart fall) så kan vattentemperaturen annars stiga rejält och i sämsta fall förstöra din redoxelektrod.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Bygget har startat
« Svar #21 skrivet: april 19, 2016, 09:06:54:54 »
Det låter väldigt teoretiskt. VP slår ju ifrån vid låg cirkulation och har man inte en sådan VP har man större och dyrare problem än en liten redoxprobe......:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Bygget har startat
« Svar #22 skrivet: april 19, 2016, 09:17:33:33 »
Jag tänkte mera på värmare rent allmänt, inte specifikt för värmepump. En elvärmare slår ju inte ifrån förrän antingen poolvattnet är uppe i full inställd temperatur eller att överhettningsskyddet löser ut, men då är det rejält varmt.

Utloggad MathiasS

SV: Bygget har startat
« Svar #23 skrivet: april 19, 2016, 19:33:52:52 »
Erica, ok, utan VP förstår jag tanken.

Tompa, saken är att redoxmätning är rätt vanligt i dessa sammanhang, tex så är det ju vad pahlen gör med sin minimaster också (fast dom kallar det inte redox) och här är instruktionen specifikt att mätvattnet ska tas efter värmare => mätproben klarar lite varmare vatten.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Bygget har startat
« Svar #24 skrivet: april 19, 2016, 21:18:01:01 »
Jag är säker på att JAG tar vattnet efter värmaren. I nuvarande manual har man ju bevisligen avtappningen före värmaren, men som sagt, har man vp spelar det ingen roll då den har egen flödesvakt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Bygget har startat
« Svar #25 skrivet: april 21, 2016, 20:12:49:49 »
Vart jag vill komma? Ingenstans. Det står var och en fritt att göra precis hur den vill. Frågan ställdes och jag luftade min åsikt i frågan.

Det är garanterat så att proben kommer mäta likadant oavsett var du placerar den. Temperaturen är inte en faktor i detta sammanhang. Din reglerutrustning ska ju fungera oavsett om du väljer att ha 22  eller 32 grader i poolen.

Jag tycker att Erica har en poäng i att det skulle kunna bli väldigt varmt efter vissa typer av värmare om man får problem med cirkulationen, så har man något annat än en VP som stannar själv vid dålig cirkulation kan det vara en extra säkerhet att ha proben före. Har man en luft-VP så brukar dom stanna själva vid dålig cirkulation och då spelar det ingen roll var proben placeras (och vad som står i manualen påverkar inte detta).

Vill man göra som det står i manualen ska man göra det, har man gjort på annat sätt kan man ju fundera på om det är värt att ändra på det, i detta fall antagligen inte för de flesta (beroende på uppvärmning). Jag har inte gjort som det står i Minimasterns manual NU men skulle inte fundera en sekund på att bygga om något, finns inget som helst skäl till det. Det *kan* ju vara så att det stod så även när jag läste på för några år sedan, isåfall varken första eller sista gången jag gör som jag vill och inte som det står i någon instruktion....

Inte ens i fallet med varma värmare har det antagligen någon betydelse. Proben brukar sitta på en flödesreglerad slinga med mycket klena slangar så flödet dit av hett vatten kommer vara blygsam när cirkulationen är påverkad.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Bygget har startat
« Svar #26 skrivet: april 21, 2016, 21:10:11:11 »
http://www2.emersonprocess.com/siteadmincenter/PM%20Rosemount%20Analytical%20Documents/Liq_ADS_43-014.pdf

Punkt 4, sidan 2. Samma information kan hittas på många andra ställen. Det finns inget temperaturberoende du behöver ta hänsyn till (därmed inte sagt att det inte finns ett temperaturberoende!).
« Senast ändrad: april 21, 2016, 21:18:34:34 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad j-t

SV: Bygget har startat
« Svar #27 skrivet: maj 06, 2016, 18:20:21:21 »
Hade 4 sådana till en rörramspool, stämmer rätt så bra med den effekten jag fick fram till att dom gav också, runt 3,6kw.

Utloggad nicwel

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 28
  • Total likes: 7
  • Sommar och sol, ja vi har pool!
    • Visa profil
SV: Bygget har startat
« Svar #28 skrivet: maj 11, 2016, 15:21:58:58 »
Oj, själv ligger jag på "blygsamma" 26 grader nu :-) Men badar dagligen. Så jäkla gött att ha igång allt igen :-) Inte ett läckage någonstans heller.
 8) 8) 8)
Folkpool 3,6 x 6,6. Toknöjda badagalningar!

Bo Svernström

  • Gäst
Bo Svernström
SV: Bygget har startat
« Svar #29 skrivet: maj 16, 2016, 10:10:28:28 »
Hej!
Jag jobbar som reporter på Aftonbladet och håller på med en artikel om att bygga en pool. Till denna skulle vi vilja ha med ett kort reportage med en vanlig privatperson som byggt en pool själv. Det handlar om att berätta om bygget, erfarenheter, tips, hur är det nu - och vara med på bild.

Kan någon tänka sig att vara med i tidningen/sajten och berätta om ditt poolbyggen? Hör gärna av dig till mig så kan jag berätta mer. bo.svernstrom@aftonbladet.se Vänliga hälsningar /Bo Svernström

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag