CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solvärme finns dessa produkter och funkar det?  (läst 16661 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Joacim Wall

  • Gäst
Joacim Wall
Solvärme finns dessa produkter och funkar det?
« skrivet: juni 17, 2014, 14:11:14:14 »
Hej försöker hitta någon info om soolvärmare men hittar inget bra. Alla pratar om el nino men verkar inte säljas längre. Har en pool intex 457 x 92 ovan mark med bubbelplast och isolering under. Ser att det finns på rusta och jula dessa sägs vara kass i olika trådar här på forumet. Så finns det någon lösning för 12 kubik pool eller måste man gå på luft/vatten växlare? Tacksam för tips samt länk till förslag på soolvärmare.

Poolgiganten

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Solvärme finns dessa produkter och funkar det?
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2014, 14:45:33:33 »
Det stora problemet med solvärme gäller oavsett var man köper sina solfångare eller bygger dem.

-Solvärme ger bara värme när solen lyser.
-De flesta enklare solvärme lovar mer än de håller, eller har användaren övertro på produkten och resultatet.
-För att få ett bra resultat från en solfångare är inköpspriset nästan det samma som för en värmepump, däremot kostar ju inte driften så mycket löpande.
-Utöver det får man justera lite så man får rätt flöde genom solfångaren så man får ut en vettig ökning i temperatur samtidigt som flödet inte begränsas till allt för liten mängd.

Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad gurkburk

SV: Solvärme finns dessa produkter och funkar det?
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2014, 17:07:20:20 »
Om solen inte lyste jämt skulle vi ha stora problem.. Solen lyser jämt, sedan kan det vara moln i vägen ;) .. (Eller också är det natt). Dock har jag upptäkt att i min familj så vill inte medlemmarna bada när "solen inte lyser" så för mig har det varit ett ickeproblem eftersom solfångarna så pass snabbt tryckt upp poolen i behaglig temperatur "när man vill bada" (I min gamla fyrkubikspool).
Jag har en tro att två El Nino paket med fyra solfångare skall räcka till min 16 kubikspool, men det återstår att se. Det är i alla fall billigare än en värmepump.
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad Holton

SV: Solvärme finns dessa produkter och funkar det?
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2014, 17:56:21:21 »
Solvärme är lite mer meck än VP
Stor yta, väl isolerat från avkylning, inget flöde genom solfångaren när panelerna är kallare än det ingående vattnet. Ett så soligt läge som möjligt och någon sorts överhettningsskydd.
Men miljöskälen och ekonomin är tunga skäl.
Om något år när sol-el blivit billigare tänker jag låta solceller driva pumpen...
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Joacim Wall

  • Gäst
Joacim Wall
SV: Solvärme finns dessa produkter och funkar det?
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2014, 21:31:41:41 »
Om solen inte lyste jämt skulle vi ha stora problem.. Solen lyser jämt, sedan kan det vara moln i vägen ;) .. (Eller också är det natt). Dock har jag upptäkt att i min familj så vill inte medlemmarna bada när "solen inte lyser" så för mig har det varit ett ickeproblem eftersom solfångarna så pass snabbt tryckt upp poolen i behaglig temperatur "när man vill bada" (I min gamla fyrkubikspool).
Jag har en tro att två El Nino paket med fyra solfångare skall räcka till min 16 kubikspool, men det återstår att se. Det är i alla fall billigare än en värmepump.
du skriver ovan att "två El nino ..." Går dessa att köpa fortfarande någonstans?

Utloggad gurkburk

Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solvärme finns dessa produkter och funkar det?
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2014, 07:49:43:43 »
Jag har 14.4 m2 texsun solfångare (en dyrare variant av el-nino) som hjälper till att värma vår pool.

Poolen förbrukar över en säsong, maj till augusti, ca 90 kWh energi/dygn.
Solfångarna ger en bra dag ca 30 kWh/dygn, de allra flesta dagarna avsevärt mycket mindre, om ens något.

Jag är definitivt motståndare till solenergi när det gäller pool, i vart fall som annat än ett miljövänligt komplement.

Det jag noterat under de senaste årens "dåliga sommrar" med få eller inga sammanhängande perioder med vackert väder är att man är mycket mer "på" när det väl blir en vacker dag, och då vill man bada, med solfångare så tar det trots allt några dagar innan vattnet är i en sån temp att det är behagligt att bada.

Vill man bara nyttja poolen för att svalka av sig under riktigt varma dagar kan nog solfångare fungera, men inte om man vill nyttja första fina dagen på en vecka - typ.
Eller om man vill kunna planera in ett poolparty oavsett väder.

Det finns en förklaring till varför Texsun la ned eller gick i konkurs.
Efterfrågan är nog dålig p.g.a. de prisvärda poolvärmepumparna.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad gurkburk

SV: Solvärme finns dessa produkter och funkar det?
« Svar #7 skrivet: juni 22, 2014, 11:39:18:18 »
Du må ha rätt till 100% angående att an VPump är bättre, men att köpa en pump för 7000 pix för en pool som kostat mellan 1000-1500 känns säker för många fler än mig lite overkill. Ett solfångarpaket för 1000 känns rätt till totalkostnaden.
Hade jag haft en "riktig" pool,hade jag köpt en pump direkt.
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad TommyC

SV: Solvärme finns dessa produkter och funkar det?
« Svar #8 skrivet: juni 22, 2014, 11:52:34:34 »
Ta och läs igenom inläggen ovan ordentligt och spara dina 1000 kr.

De som påstår att 1,8 m2 solfångare räcker till upp 16 m2 pool är bedragare.

1000 kr för något som inte fungerar är inte billigt det är bortkastade pengar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad gurkburk

SV: Solvärme finns dessa produkter och funkar det?
« Svar #9 skrivet: juni 22, 2014, 12:10:30:30 »
Bedragare......????

Vem har sagt att 1,8 kvadrat räcker till 16 kubik?
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag