VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ventil till bottenavlopp  (läst 1579 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Envoy

Ventil till bottenavlopp
« skrivet: maj 20, 2014, 14:33:03:03 »
Hej!

Jag har en gammal betongpool, sannolikt från 70-talet. Funderar på renovering och skulle samtidigt vilja passa på att byta en del ventiler som är av mässing. Det är inga problem med ventilerna från bräddavlopp och till inloppen, men däremot till bottenavloppet.
Pump, filter och värmeväxlare är placerade i ett utrymme som ligger under bräddavloppet och har poolens ena kortsida som en av väggarna. "Maskinrummet" är delvis öppet, så det är inget alternativ att ha detta uppvärmt. Slangen från bottenavloppet kommer upp i detta utrymme. På denna slang sitter en mässingsventil. Problemet är att ventilen ligger 1,5 m under vattennivån. Ventilen är lagad för länge sedan med någon sorts pasta av tidigare husägare pga sönderfrysning. Just nu används en värmekabel som lindas runt ventilen på vintern.
Jag vill byta till plast pga de risker mässing innebär i poolvatten. Helst vill jag ha en ventil som tål frysning så att jag slipper oroa mig för att värmekabeln slutar fungera. Om den spricker rinner nästan 60 kubikmeter vatten ut i trädgården.
Finns det fryssäkra ventiler i plast?

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan