CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Klicka för pris Prisvärda pooler! Bäst online casino i Sverige
 

Författare Ämne: Svarthandel på nätet  (läst 26707 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #40 skrivet: april 12, 2014, 11:01:01:01 »
Även jag har beställt däck från däckonline ett par ggr. Råkade dock beställa fel en gång, upptäcktes på däckfirman som skulle montera de nya däcken på mina fälgar. Hade visst beställt 16" när jag skulle ha 17".
Ett samtal till ett 08-nummer där det bara talades engelska fick resultatet att däckonline såg till att mina däck hämtades hos däckfirman. De betalde tillbaka alla mina pengar, tog inget betalt för frakt eller retur. Jag beställde nya däck som de sen körde ut till däckfirman fraktfritt.
Service och priser som gör att jag kommer fortsätta beställa mina däck där. Bara för att företaget inte finns i Sverige gör inte att man inte får någon hjälp vid fel.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Poolgiganten

Utloggad Stroker

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #41 skrivet: april 12, 2014, 16:59:28:28 »
Som sagt- Jag betalde alltså med alla säkerhet dansk moms och allt gick till precis som det är tänkt för en "ickefuskare" och betalade inklusive dyr frakt och andra kostnader en bra bit under hälften för mina PVC kopplingar. bar.. Hoppas det syns.
Anledningen är OM det syns så justerar de svenska leverantörerna sin priser (somliga som tog ex 475:- för en ventil jag betalade 120 för påstod att kvalitén var dålig.. somliga tror kanske det  och fortsätter gynna "dyrhandlaren") som tex mina sista förvärv. En poolrobot Tigershark med vagn för 9.400 och en förtäckt G&J (innandömet alltså) för samma pengar  bägge köpta här hemma två mils körning iväg och köp och leverans samma dag.. En Tigershark på ebay hade kostat mindre än en tusenlapp mindre. Valet var enkelt.

Saltvattenmätaren jag köpte häromdagen som mäter 0-999ppm kostade inklusive frakt 229 kr på Ebay och kostar över tusen spänn här hemma?? Befängda pengar anser jag och hutlöst att ta ut. men men finns de idioter som köpter så säljer "jag" såklart.. så patron jag är eller vill vara.

Min salt generator av högsta kvalitet från poollandet Australien (när deras dollar var betydligt lägre) håller fortfarande och tuffar på bättre en de Balnero för 3 gånger pengarna som jag tittade på först och som dessutom skulle ha en ny cell var tredje år som kostade mer än hela min klorinator inkl svensk moms och tull och frakt. Idag köper du en klorinator för samma pengar men inte hos folkhemmet.. flåt folkpool som lever på gamla lagrar. En ny cell beställde jag för att ha i reserv . den har dock funkat i sex hela säsonger!!.. Pris- 3,000:- om jag får betala moms och tull..vilket jag gärna gör.

När handlarna ser och hör att för många plockar hem från utlandet rättas priset till som för ovanstående varor.. så det är bara att fortsätta berätta.. alltid är det någon som läser och som vill vara mer i framtiden oxå.


Det är alltid bra med konkurrens men det kanske är nya aktörer som får chansen. Patronen/Greven fattar inget förrän han sitter där med mössan i handen.. och undrar var kunden tog vägen.

Jag tror vi samtliga har svårt att se var vi befinner oss just idag. När jag föddes fanns inte tv i var mans hem..idag ligger jag i sängen o kollar i en tv platt som en pannkaka och stor som en bok och har hundratals kanaler att välja på När jag var fyra år tittade jag med hänförelse på en testbild... Svårt att se utveckling när man befinner sig mitt i den.. Sååå. Rickard och Erika Nu är det er tur igen :)
« Senast ändrad: april 12, 2014, 18:32:34:34 av Stroker »
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #42 skrivet: april 13, 2014, 01:17:27:27 »
Citera
ag förstår inte vem du debatterar med?
Jag har väl aldrig påstått att Kina skulle ockupera Sverige, eller att vi skulle stänga landsgränserna?

Nej men du talar om att Kina skulle ta över världen, inklusive oss. Du nämner inte militära medel, men med ekonomisk makt följer möjlighet till militär upprustning vilket Kina f.n. genomför. Man har ju även skärpt tonen mot t.ex. Japan. En konfliktforskare varnade i nyheterna för några dagar sedan för en direkt konfliktrisk i bortre Asien. Men Sverige lär i så fall vara mera hotat av Ryssland än av Kina. Mot allt detta står just att hela världens ekonomi är uppknuten mot Kina och att ett krig skulle få helt förödande ekonomiska konsekvenser både för västvärlden och för Kina självt. Kina är beroende av sin export för att få sina inkomster. Globaliseringen har gjort världsekonomin väldigt sårbar. Skulle ett större krig a la 2a världskriget bryta ut faller alltsammans ihop som ett korthus.

Citera
Jag förutsätter att du följer med i världsövervakningen i olika dokumentärer som tar upp problemet med att Kinesiska företag (staten?) köper upp allt mer av Afrikanska tillgångar och driver länderna mer eller mindre som gamla tidens kolonier, och jag ser inget som indikerar att så inte skulle kunna bli fallet på många fler håll om vi inte styr upp hur olika företag/nationer kan agera i andra länder.

Nej det finns en klar skillnad mot gamla tidens kolonier. Då tog man länderna med erövrare/miltärmakt, nu utnyttjar man sin ekonomiska styrka. Men hårdare svensk tullhantering lär väl inte komma åt det problemet ? Att köpa företag i andra länder är inte olagligt. Geeley   köpte Volvo, helt lagligt. Eller menar du att sådana uppköp borde förbjudas ? Skulle Volvo i stället ha försatts i konkurs när man inte klarade konkurrensen på egen hand ? Eller förstatligats ?

Citera
Om man ser på "utvecklingen" som du gör så kanske det var dumt att vi i västvärlden gav upp våra kolonialstyren?
Enligt ditt sätt att se på utvecklingen var det ju bara en helt naturlig utveckling där de som kan skall roffa åt sig mesta möjliga?

Du verkar ha en extremt fundamentalt kapitalistisk syn på samhällsutvecklingen, och det skulle vara kul att veta mer om vem du är som har så extrema åsikter.

Vad i all världen har du fått det där ifrån ?????  Inte skulle jag förespråka kolonialism - inte det minsta. Kolonialtiden lade ju grunden till massor av lidande som fortsätter än idag. Jag stöder inte någon extremkapitalistisk syn, inte heller tror jag på socialism. Men jag försöker peka på att det är näst intill omöjligt att försöka sig på att samtidigt stödja globaliseringen för att den ger oss högre levnadsstandard och att samtidigt försöka med protektionistiska tankegångar om att det tar våra jobb, det är illojal konkurrens o.s.v. Man får bestämma sig för på vilket ben man vill stå.

Att t.ex. sömmerskor i Bangla Desh lever på svältlöner som man inte ens kan fatta hur de kan överleva på tycker jag rakt inte är ok. Men hur stoppar man detta ? Vi kan inte lagstifta om regler där nere. Om vi slutar köpa deras produkter, ja då blir de arbetslösa och får ingen lön alls. Om företagen där nere höjer lönerna rejält och därmed tvingas höja sina priser så letar inköparna reda på något annat ställe där det finns lägre löner och priser. Det blir en ond cirkel och jag har inte sett något enda förslag som verkligen skulle kunna effektivt motverka detta. Men att återgå till gamla modeller med höga tullmurar och hårda importrestriktioner tror jag inte kan fungara i dagens värld.

Citera
Det jag efterlyser är alltså:

1. Bättre resurser till tullen, så de kan säkerställa att så mycket som möjligt av importen från lågprisländer i vart fall tullas och momsas, det skulle alldeles säkert skapa fler jobb och vara lönsamt för staten, och bidra till Svenska företags överlevnad.

Men merparten av lågprisimporten är ju inte smuggelvaror - merparten, troligtvis 99 % är ju helt laglig import. Man betalar sin tull (om det kommer från icke EU-land) och sin moms, men konkurrerar ändå ut svenska företag genom att man har extremt låga produktionskostnader, extremt låga löner, ja ibland rena svältlöner. Jag tycker alls inte att detta är bra, men skall man motverka detta krävs helt andra åtgärder än att skärpa posttullgranskningen.

Citera
2. Att vi inte accepterar att utländska företag med anställda som arbetar med dålig säkerhet och svältlöner tar jobben på den Svenska reglerade arbetsmarknaden.

EU-företags rätt att verka i Sverige styrs av EU-s utstationeringsdirektiv. Några svältlöner tillåts inte, men beroende på vilket land det handlar om så kan ju lönen vara lägre än vad svenska arbetare har. Vad det gäller säkerhet har de utländska företagen samma krav på sig som de svenska (när de arbetar i Sverige). Att det sedan finns de som inte följer reglerna är en annan sak. Det är ju en övervakningssak avseende alla arbetsplatser i Sverige, oavsett nationalitet på arbetskraften.

Citera
3. När det gäller transporter inom Sverige borde det också ske mer och bättre kontroller på att utländska slavarbetare inte bryter mot de regler som faktiskt finns.
Eller att man luckrar upp de regler som gäller för Svenska transportbolag t.ex. när det gäller nattvila, dygnsvila, maxfart, o.s.v. (vilket troligen inte är rätt väg att gå om vi skall vara seriösa och värnar liv och hälsa)

Varför skulle det vara striktare kontroller just på de utländska ? Tror du att alla är lydiga som lamm bara för att de är svenska ? Det är ju sedan flera årtionden samma regler som gäller inom hela Europa för alla tranporter som passerar en EU-gräns, så de utländska åkarna åker ju inte i någon gräddfil. Sedan är det en annan sak att det finns de som struntar i alla bestämmelser och väl resonerar som så att de tjänar så mycket på att köra olagligt att det betalar de böter de någon gång åker på. Visst kan man skärpa polisövervakningen, men med resursbrist inom polisen och massvis med skottlossningar m.m. så tvingas väl polisen att prioritera.

Fartgränser och liknande är ju helt neutrala med avseende på nationalitet. Tror du att en polisman som stoppat en långradare för fortkörning skulle låta bli att rapportera honom bara för att han kommer från ett annat land ? Sedan finns det svårigheter med att driva in böter m.m. från andra länder, men där tycks ju en EU-gemensam organisation vara under uppbyggnad för att underlätta detta. En gemensam nämnare för många av problemen är ju att de måste tacklas på EU-nivå. Vissa åtgärder skulle behövas på internationell nivå, men där är det alldeles för många olika politiska viljor och iontressen för att man än så länge skall kunna komma överens om några mera effektiva åtgärder. Alla sådana diskussionsrundor brukar sluta med någon mycket urvattnad kommunike.

Vad det gäller de åkare som kör för rena svältlöner så är ju dessutom ett av problemen att en del av dem omfattas överhuvudtaget inte av några löneregler. De är sina egna, äger sin bil och kör den, och då gäller de regler som gäller för företagare. Och företagare är aldrig garanterade någon minimilön eller några andra förmåner, vare sig i Sverige eller i något annat land.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5761
  • Total likes: 523
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #43 skrivet: april 14, 2014, 08:53:00:00 »
Citera
Nej det finns en klar skillnad mot gamla tidens kolonier. Då tog man länderna med erövrare/miltärmakt, nu utnyttjar man sin ekonomiska styrka. Men hårdare svensk tullhantering lär väl inte komma åt det problemet ? Att köpa företag i andra länder är inte olagligt. Geeley   köpte Volvo, helt lagligt. Eller menar du att sådana uppköp borde förbjudas ? Skulle Volvo i stället ha försatts i konkurs när man inte klarade konkurrensen på egen hand ? Eller förstatligats ?

Som jag ser det är små skillnader alls om man tar ett land med vapenmakt eller köper av fattiga folk allt de äger och har för ingenting och sedan gör dem till slavarbetare.
Same, same, but different - kanske man kan säga.
Hårdare Svensk tullhantering kan stoppa den skenande utveckligen med dels privatimport, och dels små obskyra internethandlare som inte betalar tull och moms, men som tillsammans tar en allt större del av marknaden.
Att Svenska (och andra natuionaliteters) företag skall behöva konkurrera både med svältlöner och organiserat skattefusk gör ju itne det hela bättre på något sätt.
Jag kan både acceptera och förstå att det finns folk i andra länder somt tvingas arbeta för lite eller inget alls, men jag kan inte acceptera att vi i Sverige skall lägga oss platt för den allt ökande mängden av gods som importeras utan att tull och moms betalas.
För övrigt är jag inte alls så säker på att de stora drakarna sköter det där heller, förmodligen är det ett väldigt utbrett mygel med både tullar, moms, och skatt, kom bara ihåg mitt exempel med google, som betalar ut mina annonsintäkter från Indien, men som hävdar sitt Irländska VAT-nummer i skatteunderlagen...
Det kan aldrig bero på annat än att de kommer undan skatt på något sätt.
Geeley skulle aldrig ha kunnat köpa Volvo om det inte varit för den alldeles tokiga fasta växelkurs som Kina håller fast vid. Att omvärlden accepterar detta är helt otroligt.
Att staten skulle sköta biltillverkning tror jag inte på, men det är nog inte omöjligt om det hade funkat.
Sedan Volvo blev Amerikanskt har ju jänkarna kunnat flytta vinster och förluster bäst de velat mellan länderna, så att säga huruvida Volvo gått i vinst eller förlust är nog omöjligt för de allra flesta som inte har full insikt i Fords hela affärsupplägg.

Citera
Men jag försöker peka på att det är näst intill omöjligt att försöka sig på att samtidigt stödja globaliseringen för att den ger oss högre levnadsstandard och att samtidigt försöka med protektionistiska tankegångar om att det tar våra jobb, det är illojal konkurrens o.s.v. Man får bestämma sig för på vilket ben man vill stå.

Och jag menar att man är extremt kapitalistisk om man har den synen, alltså att vi inte skall ha några tullar, och vi skall inte bry oss om eller försöka göra något åt illojal konkurrens (alltså där lagar och regler inte efterlevs) som gör att våra företag slås ut, och jobb försvinner till andra länder som inte följer regler och lagar på samma sätt som vi gör.

Citera
Men merparten av lågprisimporten är ju inte smuggelvaror - merparten, troligtvis 99 % är ju helt laglig import. Man betalar sin tull (om det kommer från icke EU-land) och sin moms, men konkurrerar ändå ut svenska företag genom att man har extremt låga produktionskostnader, extremt låga löner, ja ibland rena svältlöner. Jag tycker alls inte att detta är bra, men skall man motverka detta krävs helt andra åtgärder än att skärpa posttullgranskningen.

Som sagt, här gäller det att se skadliga trender och stämma i bäcken, det är redan för sent att stämma i bäcken, men vi bör definitivt stämma i älven innan denna skit har översvämmat hela handeln i Sverige.
Import av privatpersoner och mindre eller större svarthandlare kommer att öka oavsett vad vi gör, men att strunta i tull och moms på dessa allt mer ökande varuströmmar måste väl ändå anses vara korkat?
Det riktigt allvarliga med den slappa hanteringen av denna typ av import är att den "ärliga" handeln kommer att pressas till lösningar som gör att de kan konkurrera på lika villkor.
Till exempel kanske allt som du beställer på HM kommer från Hong Kong som "gåva" eller "varuprov".
Anser du fortfarande inte att det skulle vara ett problem?

Citera
EU-företags rätt att verka i Sverige styrs av EU-s utstationeringsdirektiv. Några svältlöner tillåts inte, men beroende på vilket land det handlar om så kan ju lönen vara lägre än vad svenska arbetare har. Vad det gäller säkerhet har de utländska företagen samma krav på sig som de svenska (när de arbetar i Sverige). Att det sedan finns de som inte följer reglerna är en annan sak. Det är ju en övervakningssak avseende alla arbetsplatser i Sverige, oavsett nationalitet på arbetskraften.

HEHE, det är ju väl känt att arbetare från många nationer får en lön på pappret och nåt helt annat i praktiken, att på något sätt säkerställa att den lön som utbetalas också kommer arbetarna tillgodo skulle vara en väldigt bra sak.
Nu fick ju facket rätt i Laval-fallet, och det har sannolikt hjälp upp situationen rejält, om Svenska facket inte sätter hårt mot hårt när det gäller denna typ av konkurrens kommer det annars att bli allt fler som kommer att utnyttjas som slavar i Sverige, och jag tycker faktiskt inte att det är mer än rätt att vi gör vad vi kan för att förhindra slavarbete i vart fall i detta land oavsett varifrån arbetarna kommer.

Citera
Varför skulle det vara striktare kontroller just på de utländska ? Tror du att alla är lydiga som lamm bara för att de är svenska ? Det är ju sedan flera årtionden samma regler som gäller inom hela Europa för alla tranporter som passerar en EU-gräns, så de utländska åkarna åker ju inte i någon gräddfil. Sedan är det en annan sak att det finns de som struntar i alla bestämmelser och väl resonerar som så att de tjänar så mycket på att köra olagligt att det betalar de böter de någon gång åker på. Visst kan man skärpa polisövervakningen, men med resursbrist inom polisen och massvis med skottlossningar m.m. så tvingas väl polisen att prioritera.

Fartgränser och liknande är ju helt neutrala med avseende på nationalitet. Tror du att en polisman som stoppat en långradare för fortkörning skulle låta bli att rapportera honom bara för att han kommer från ett annat land ? Sedan finns det svårigheter med att driva in böter m.m. från andra länder, men där tycks ju en EU-gemensam organisation vara under uppbyggnad för att underlätta detta. En gemensam nämnare för många av problemen är ju att de måste tacklas på EU-nivå. Vissa åtgärder skulle behövas på internationell nivå, men där är det alldeles för många olika politiska viljor och iontressen för att man än så länge skall kunna komma överens om några mera effektiva åtgärder. Alla sådana diskussionsrundor brukar sluta med någon mycket urvattnad kommunike.

Vad det gäller de åkare som kör för rena svältlöner så är ju dessutom ett av problemen att en del av dem omfattas överhuvudtaget inte av några löneregler. De är sina egna, äger sin bil och kör den, och då gäller de regler som gäller för företagare. Och företagare är aldrig garanterade någon minimilön eller några andra förmåner, vare sig i Sverige eller i något annat land.

Nu är jag inte helt insatt i transportbranschen, men så pass mycket vet jag att de inte har samma regler vad gäller arbetstider, de har inga fartbegränsare i sina bilar (det går ju faktiskt köra fortare än vad som står på skyltarna för de som inte har fartspärr i sina utländska bilar).
Kanske skulle vi göra en EU-regel som gör att de som kör på utlandet måste ha anställda som gör det?
Alltså att det inte får vara egna företagare som kör andras bilar?
Det finns alldeles säkert lösningar som skulle kunna förändra den branschen till det bättre, för det har absolut ingen betydelse för vad vi får betala för våra varor om chauffören tjänar 150 eller 30 kr/timme, det är försumbart i det stora hela.

Om det inte går enas i EU borde varje land i vart fall få ha egna regler för hur man skall uppträda på olika marknader. Om Svenska transportörer måste ha fartbegränsare skall t.ex. även utländska behöva ha det.
Om Svenska chaufförer måste ha färdskrivare och personliga elektroniska spårningsmöjligheter för att registrera förare och körtid så bör även utländska aktörer ha det.
Schysst konkurrens helt enkelt.
Kan vi inte kräva det, så skall inte heller Svenska chaufförer behöva sova, nej, låt även dem köra dygnet runt och hålla sig vakna med hjälp av diverse droger, "halleluja" för frihandel och globalisering.
 
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #44 skrivet: april 15, 2014, 10:22:29:29 »
Citera
Som jag ser det är små skillnader alls om man tar ett land med vapenmakt eller köper av fattiga folk allt de äger och har för ingenting och sedan gör dem till slavarbetare.
Same, same, but different - kanske man kan säga.
Hårdare Svensk tullhantering kan stoppa den skenande utveckligen med dels privatimport, och dels små obskyra internethandlare som inte betalar tull och moms, men som tillsammans tar en allt större del av marknaden.
Menar du på fullt allvar att du tror att ökad kontroll av svensk privatimport skulle kunna stoppa det faktum att Kina köper upp olika resurser i Afrika ? Det orsakssammanhanget verkat väl något helt otroligt långsökt ?

Citera
Geeley skulle aldrig ha kunnat köpa Volvo om det inte varit för den alldeles tokiga fasta växelkurs som Kina håller fast vid. Att omvärlden accepterar detta är helt otroligt.
Att staten skulle sköta biltillverkning tror jag inte på, men det är nog inte omöjligt om det hade funkat.
Sedan Volvo blev Amerikanskt har ju jänkarna kunnat flytta vinster och förluster bäst de velat mellan länderna, så att säga huruvida Volvo gått i vinst eller förlust är nog omöjligt för de allra flesta som inte har full insikt i Fords hela affärsupplägg.
Volvos stora problem var att man inte hade pengar/resurser själva för att utveckla nya modeller. Men det så klart, hade man genomfört dina tankar fullt ut och förbjudit försäljning av icke svenska bilar i Sverige så skulle Volvo ha kunnat leva vidare som en svensk variant av Trabant. Det behövs ju ingen produktutveckling om staten tar bort all konkurrens.

Citera
Och jag menar att man är extremt kapitalistisk om man har den synen, alltså att vi inte skall ha några tullar, och vi skall inte bry oss om eller försöka göra något åt illojal konkurrens (alltså där lagar och regler inte efterlevs) som gör att våra företag slås ut, och jobb försvinner till andra länder som inte följer regler och lagar på samma sätt som vi gör.
Jag har ladrig sagt att vi kan vara helt utan tullar, men tullarna är i flertalet fall inte särskilt höga. Mellan EU-länder får vi inte ta ut tull, det är ju en av huvudprinciperna bakom hela EU. Men jag antar att med din inställning så står ett omedelbart svenskt EU-utträde högt upp på din önskelista ?

Citera
Till exempel kanske allt som du beställer på HM kommer från Hong Kong som "gåva" eller "varuprov".
Anser du fortfarande inte att det skulle vara ett problem?

Tror du ens själv på detta ? Att 10000-tals ton skulle komma in som varuprover och dessutom med mindre än 300:- värde ??? Då skulle alla vid tullen behöva vara mutade för man kan inte ungå att se sådana kvantiteter. Liksom alla på skatteverket och alla revisorer. Och dessutom så har varken HM eller några andra seriösa företag något som helst intresse av att försöka ungå moms vid import. Den är ju fullt ut avdragbar och kvittas mot den moms de betalar in på allt som säljs. Eller tror du på någon slags konspirationsteori att de inte betalar sin svenska moms på sin försäljning heller ?

Citera
Nu är jag inte helt insatt i transportbranschen, men så pass mycket vet jag att de inte har samma regler vad gäller arbetstider, de har inga fartbegränsare i sina bilar (det går ju faktiskt köra fortare än vad som står på skyltarna för de som inte har fartspärr i sina utländska bilar).
Kanske skulle vi göra en EU-regel som gör att de som kör på utlandet måste ha anställda som gör det?
Alltså att det inte får vara egna företagare som kör andras bilar?
Det finns alldeles säkert lösningar som skulle kunna förändra den branschen till det bättre, för det har absolut ingen betydelse för vad vi får betala för våra varor om chauffören tjänar 150 eller 30 kr/timme, det är försumbart i det stora hela.
Nej att du inte är insatt i transportnäringen syns verkligen. Vilo- körtids- och hastighetsbestämmelserna är EU-gemensamma för alla transporter som passerar EU-s gränser. Vad har du fått det där med fartbegränsare från ? Som om det vore en svensk uppfinning och saknades i resten av Europa ? Sanningen är den omvända, det började nere på koninenten, Sverige fick anpassa sig för att kunna köra i EU och alla lastbilar och bussar inom EU måste numera ha fartbegränsare om de är av1989 års modell eller nyare. På äldre fordon går det inte eftersom motorerna då oftast inte hade datoriserad styrning. Detsamma gäller elektroniska färdskrivare. De finns på alla EU-fordon och är ett krav som gäller hela EU. Så vad blir kvar av skillnaderna ? Jo lönerna. En polsk chaufför som kör en transport genom Polen, Sverige och till Norge har givetvis polsk lön hela vägen, lägre än den svenska. Om han nu tar några inrikes körningar i Sverige kan hans åkeri konkurrera ojust med svenska åkerier, eftersom man har billigare chaufförer. Det finns EU-regler som visserligen tillåter viss sådan körning, men som också sätter gränser för hur omfattande den trafiken får vara. Problemet är ett övervakningsproblem, regler finns men är mycket svåra att övervaka. Sedan har du då de som är egna företagare. Sverige kan inte självt ordna några Eu-regler som du tycks tro, men det finns EU-länder som infört regler om att chaufförerna ska vara anställda av åkeriet. Men detta gäller bara om åkeriet äger bilen. En enbilsåkare som är sin egen företagare och äger sitt fordon kan inte skyddas mot låga löner - det vore ju då ett sätt att garantera en viss lönsamhet åt egenföretagaren. Du som själv lever som egenföretagare borde väl inte vara för förbud mot privat företagsamhet ?

En företrådare för Transport framförde i TV nyligen att "tranporter i Sverige skall ske på svenska bilar och med svenska besättningar". Enda sätter det kan uppfyllas är ju då om vi dels går ur EU, sedan förbjuder utländska lastbilar på våra vägar och uppför gigantiska omlastningsstationer vid varje gränspunkt för omlastning av allt gods till svenska bilar när det kommer hit. Kostnaderna skulle bli gigantiska och i slutändan förstås hamna antingen hos konsumenterna eller hos skattebetalarna (oftast samma sak).

Det är ju lite lustigt att du kräver att som du sa i ett tidigare inlägg "varje paket och varje jiffy-påse som kommer till Sverige skall öppnas och kontrolleras", men tydligen silar mygg och sväljer kameler. Eller menar du då att varje långtradare och varje container som komme till Sverige skall tömmas på sitt innehåll, kontrolleras och packas om ? Ett system där du släpper de stora kvantiteterna och detaljgranskar de små rännilarna låter ju ologiskt. Att generella gränskontroller förutsätter att vi lämnat EU är väl inte obekant för dig ?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5761
  • Total likes: 523
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #45 skrivet: april 15, 2014, 12:16:15:15 »
Jag misstänker att Aliexpress och DX säljer minst lika mycket som HM idag, och alla deras paket skickas som varuprov eller gåva, kunden köper utan tull och moms och konkurrerar på sikt ut de etablerade företag som idag gör rätt för sig runt om i världen.
Vad är det som säger att HM och andra stora drakar inte gör på samma sätt om de tappar i konkurrenskraft?
De enda som kan stoppa det allt mer utbredda fusket är tullen, men då måste de få resurser, eller så slopar vi alla tullar och säger upp alla tullare.

När det gäller utländska transporter på Svenska vägar är det INTE lönerna som har betydelse, det tror jag nog att du också förstår, det är efterlevnaden av lagar och regler som gör att konkurrensen är otillbörlig.
Utan koll så kommer både utländska och Svenska företag och chaufförer att börja fuska mer och mer, men det tycker du är OK?
Eller, du vill i alla fall inte att de skall kollas mer än idag.
NÅGOT gör att alla utländska lastbilar kör för fort, och jag tror inte att det är fartspärren som tvingar dem ÖVER 80 Km/h...

EU är bra, på vissa saker, dåligt när det gäller andra, tullfriheten är bra, men momsreglerna är besvärliga att administrera när man som jag säljer till både företag och privatpersoner.
Troligen skulle det vara ännu besvärligare utan EU.
När EU är inne och petar i småsaker gillar jag det dock inte.
Dessutom har det utökats för mycket för att det skall gå få till vettiga överenskommelser, för många länder med för varierande ekonomi gör att det alltid är någon som lägger in sitt veto.
Därför blir det urvattnat.

Det där med Afrika och tullen i sverige var inte menat som ett orsakssammanhang, det var två helt fristående påståenden) men jag förstår att det går att misstolka.

Volvo fick utveckla mycket åt Ford, vilket gjorde att Ford byggde upp förluster i Sverige.
Men som sagt, jag tror nog att det är svårt för någon som inte kan se hela Fords affärsupplägg att veta om det gick plus eller minus.
Att små biltillverkare har det tungt är ingen hemlighet, så någon större drake måste de nog samarbeta med, om det är med Kina eller USA spelar ingen större roll.

De långtradare som kommer till Sverige har väl redan passerat en EU-gräns, och kollats en gång, men visst, jag tycker att alla transporter borde kollas mer noga, det skulle alldeles säkert löna sig.
Och när allt fler skulle åka dit skulle vi få en bättre moral och etik i samhället i stort, vilket jag tycker att det är hög tid för.

Människan är tyvärr så funtad att vi är för djävliga och kan gå extremt långt för egen vinnings skull om risken att åka dit för oförrätter är liten eller obefintlig, visst måste det finnas en rimlighet i kontrollapparaten, men som det nu blivit med globaliseringen så behöver vi ju egentligen mångdubbel mer kontroller än tidigare, men vad har vi fått?
Mindre.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #46 skrivet: april 16, 2014, 00:37:55:55 »
Citera
Jag misstänker att Aliexpress och DX säljer minst lika mycket som HM idag, och alla deras paket skickas som varuprov eller gåva, kunden köper utan tull och moms och konkurrerar på sikt ut de etablerade företag som idag gör rätt för sig runt om i världen.
Vad är det som säger att HM och andra stora drakar inte gör på samma sätt om de tappar i konkurrenskraft?
De enda som kan stoppa det allt mer utbredda fusket är tullen, men då måste de få resurser, eller så slopar vi alla tullar och säger upp alla tullare.
Vad som säger att de stora inte gör det ? Dels att det är helt omöjligt med de kvantiteterna, dels att de inte har något att vinna på det. Ett FÖRETAG som importerar gods för att sälja vinner inget på att fuska, då har man ju inga ingående kostnader att dra av. Det är ju bara om försändelser går direkt till en privatperson (=ingen avdragsrätt) som ett fusk ger någon förtjänst. Om du tror att de stora får in sitt gods utan förtullning så måste du tro på någon gigantisk konspiration med både tullverk, skatteverk och revisorer inblandade i en enda röra.

Citera
När det gäller utländska transporter på Svenska vägar är det INTE lönerna som har betydelse, det tror jag nog att du också förstår, det är efterlevnaden av lagar och regler som gör att konkurrensen är otillbörlig.
Utan koll så kommer både utländska och Svenska företag och chaufförer att börja fuska mer och mer, men det tycker du är OK?
Eller, du vill i alla fall inte att de skall kollas mer än idag.
NÅGOT gör att alla utländska lastbilar kör för fort, och jag tror inte att det är fartspärren som tvingar dem ÖVER 80 Km/h...


Du har nog missuppfattat hur fartspärren fungerar. Fartbegränsarna på alla långtradarna, svenska som utländska, är inställda för att aktiveras vid 89 km/h. Så visst kan de köra något över gränsen på 80 km/h, men någon skillnad på svenska och utländska regulatorer blir det ju inte för det.

Jo det är lönerna som är den stora skillnaden, ja den enda skillnaden om det inte handlar om sådant som är direkt straffbart redan enligt nu gällande lagar. Bestämmelserna som sådana gör ingen skillnad på svenska och utländska. Visst förekommer fusk, både bland svenskar och bland utländska åkare, men hur skall du få bort det ? Det finns ju de rent kriminella som struntar i alla regler, som inte betalar ens för bränsle utan stjäl det från parkerade bilar o.s.v. Precis som att vi har bankrånare, MC-gäng och andra som inte bryr sig så mycket om svensk lag i dagens samhälle. Och en fullständig kontroll skulle ge rena polisstaten.

Visst, med dagens teknik går allt. Varje människa och varje fordon kan förses med GPS-sändare som kontinuerligt rapporterar din position till kontrollmyndigheten. Varje lastbil, personbil och buss kan förses med mikrofon och övervakningskamera som rapporterar allt o.s.v. Då kan du kontrollera exakt hur mycket varje förare sover, var han/hon vilar, vad de pratar om, om de nämner något som tyder på att de fuskar o.s.v. Sätter du sedan in samma system i våra bostäder så kan du säkert fånga en del som fifflar med deklarationen eller håller på med något annat olagligt. Men skulle du verkligen vilja leva i ett sådant samhälle ?

Citera
EU är bra, på vissa saker, dåligt när det gäller andra, tullfriheten är bra, men momsreglerna är besvärliga att administrera när man som jag säljer till både företag och privatpersoner.
Troligen skulle det vara ännu besvärligare utan EU.
När EU är inne och petar i småsaker gillar jag det dock inte.
Dessutom har det utökats för mycket för att det skall gå få till vettiga överenskommelser, för många länder med för varierande ekonomi gör att det alltid är någon som lägger in sitt veto.
Därför blir det urvattnat.

Du har lite olika kritiska synpunkter på EU men verkar passa på den direkta frågan: vill du ha till stånd ett svenskt utträde ur EU ?

Citera
De långtradare som kommer till Sverige har väl redan passerat en EU-gräns, och kollats en gång, men visst, jag tycker att alla transporter borde kollas mer noga, det skulle alldeles säkert löna sig.
Och när allt fler skulle åka dit skulle vi få en bättre moral och etik i samhället i stort, vilket jag tycker att det är hög tid för.
Du verkar inte heller känna till hur kontroller och tullklarering går till ? Att de passerat någon EU-gräns innebär inget annat än att deras dokument ev. har kontrollerats. Någon kontroll i den bemärkelsen att man lastar ur hela långtradaren, packar upp alla varor o.s.v. görs aldrig om inte man har direkta spaningsuppgifter som pekar på att det finns något olagligt ombord. Det är ju så som tullen numera arbetar. Man har ju nyligen också fått stora lastbilsscanrar som medger att man scannar av ett helt ekipage utan uppackning. Dessa kan givetvis inte i detalj avgöra om det är ett visst fabrikat eller liknande, men kan se om det finns något helt annat i lasten (t.ex. vid människosmuggling, vapensmuggling m.m.). Knarkhundar används för att hitta narkotika. Att packa upp sändningarna skulle kosta enormt och dessutom fördröja transporterna väldigt. plus att många av varorna skulle bli mer eller mindre förstörda eftersom man inte skulle kunna återpacka dem lika bra som när de packades på leveransfabriken. Tullkontroller precis som t.ex. vårt skattesystem bygger på att de flesta är ärliga och att man kan lita på dokumenten. Vi skulle få ett helt otroligt kontrollsamhälle om detta inte vore fallet. Och vårt just-in-time samhälle förutsätter kontinuerliga varuflöden och transporter för att kunna fungera.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5761
  • Total likes: 523
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #47 skrivet: april 16, 2014, 09:31:18:18 »
För det första, du verkar ha väldigt svårt att förstå det jag skriver, eller så gör du ditt allra bästa för att missförstå, vilket kan jag inte veta, men det är nästan löjeväckande hur du uppträder.

När det gäller Aliexpress och DX så vet säkert tullen att allt gods är köpt, och bör förtullas och momsas innan det levereras ut till kund.
Tullen bör få de resurser som krävs för att hantera detta, det skulle löna sig och säkerställa att seriösa aktörer kan överleva.
När det gäller HM så har du tydligen riktigt svårt att förstå vad jag menar, så jag får lov att försöka bättre.

Om jag som kund köper en jacka på Aliexpress för 50 kr, fraktfritt från Hong Kong så skickas den som gåva eller varuprov.
Med ett så lågt pris utgår jag kallt ifrån att det inte förekommer några skatter på den typen av leveranser i Hong Kong, men jag kan naturligvis ha fel, dock inte troligt.
Om HM skall sälja samma Jacka i Sverige med den tull, moms, bolagsskatt, arbetsgivaravgift och löneskatt som vi har här kostar den kanske 300 kr ut till kund för att vinsten skall bli densamma.

Om HM då gör som "alla andra", flyttar sitt "bolag" till Hong Kong och börjar sälja som Aliexpress, direkt från Hong Kong, skickar som gåva eller varuprov, fraktfritt (statligt finansierat i Kina?) och struntar i att kunden inte betalar moms, tull eller på annat sätt bidrar till den omsättningsskatt som vi i Sverige bygger upp hela vårt välfärdssamhälle på, så kan även de sälja jackan för 50 kr och fortfarande tjäna så det räcker.

Detta är utan tvekan var vi kommer att hamna om tullen inte bryr sig, eller får tillräckliga resurser för att sätta stopp för de giganter (Aliexpress, DX, m.fl) som idag utnyttjar vår totala flathet för sina egna syften.

Vinnaren på detta är friska välbeställda Svenskar som inte behöver samhällets hjälp vid arbetslöshet eller sjukdom, som inte har barn, och som inte tänkt bli gamla.
Alla andra är förlorare.
Har jag fel så föreslår jag att vi förbjuder all försäljning inom Sveriges gränser och tvingar alla företag att etablera sig i Hong Kong och låter China Air transportera gods gratis över hela världen - för allas bästa.

Något får mig att tro att du itne har körkort, eller befinner dig särskilt ofta på vägarna?
Jag grundar detta på villfarelsen att lastbilar från utlandet har en fartspärr som spärrar vid 89 km/h.
Att sätta en GPS i lastbilar som kommer från annat land och sköter transporter inom Sverige ser jag som ett väldigt litet ingrepp i den personliga integriteten, ett riktigt bra förslag som jag tror skulle likställa konkurrensen rätt bra.
I Svenska lastbilar har man ju redan idag full spårbarhet på vilken förare som kört, hur fort, och hur länge.
Oavsett om reglerna är samma för utländska förare eller ej så har dessa ekipage INTE samma utrustning, eller så är den satt ur spel med hjälp av olaglig mjukvara.
Inte alltid, men i många fall.
Jag har samma syn på lastbilsbranschen som på postorderbranschen.
Om någon anmäler en viss lastbil, eller ett viss åkeri som agerar olagligt på den Svenska marknaden så måste myndigheterna ha de resurser som krävs för att kolla upp dem noga, om det kräver täta kontroller eller en fast monterad GPS eller annan apparatur som säkerställer att de agerar på ett konkurrensneutralt och säkert sätt så må det vara.
För övrigt så är det inte samma regler som gäller för utländska lastbilar som för svenska.
Har tyvärr inte tid att sätta mig in i alla regler, men här finns det en del fakta: http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Kartlagger-cabotaget/
60% av alla transporter i Sverige bedöms vara illegala...
Men det är väl inget att bry sig om?

Jag var emot inträde i EU, och tror fortfarande att det hade varit bra för oss att stå utanför, jag uppskattar väldigt mycket att vi inte gick med i den monetära unionen, men jag skulle idag inte vilja att vi lämnade EU.
Tror jag har rätt mainstream uppfattning i EU-frågan.
Jag skulle rösta emot EURO-inträde, men för att vara kvar i EU om det vore val idag.
Jag tror absolut inte att en gemensam valuta kan fungera på enmarknad där de politiska och kulturella skillnaderna är så stora som de är i nuvarande EU, och anser att det har bevisats av nu rådande situation i Grekland, Italien, Spanien m.fl länder där det rasat ihop totalt.
« Senast ändrad: april 16, 2014, 09:39:00:00 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Svarthandel på nätet
« Svar #48 skrivet: april 17, 2014, 01:04:12:12 »
Citera
Om jag som kund köper en jacka på Aliexpress för 50 kr, fraktfritt från Hong Kong så skickas den som gåva eller varuprov.
Med ett så lågt pris utgår jag kallt ifrån att det inte förekommer några skatter på den typen av leveranser i Hong Kong, men jag kan naturligvis ha fel, dock inte troligt.
Om HM skall sälja samma Jacka i Sverige med den tull, moms, bolagsskatt, arbetsgivaravgift och löneskatt som vi har här kostar den kanske 300 kr ut till kund för att vinsten skall bli densamma.
Om jag helt lagligt deklarerar och förtullar in min jacka, alternativt om tullverket kontrollerar och automatiskt påför avgifterna, så blir det så här: moms 12:50 (25 %). Tull tas inte ut på lågvärdeförsändelser ens om du deklarerar dem. Summan blir alltså 62:50 om jag går på dina siffror och ditt antagande att den skickas fraktfritt. Jämför du sedan det med 300:- så är priset i Sverige då nästan 5 gånger högre. Tror du verkligen att en superstrikt tullkontroll som kollade varje paket skulle sätta stopp för den handeln ? Även MED tull och moms (om det inte är lågvärdeförsändelse) blir det 37 % sammanlagt. Men om priset från början skiljer sig 600 % så lär ju konkurrenskraften för det importerade endast påverkas marginellt. De extra kontrollerna skulle då vara helt verkningslösa. Dessutom, att stoppa, kontrollera och debitera moms  (12:50 SEK) på jackan skulle säkerligen kosta statsverket mycket, mycket mer, kanske 150:- i handläggningskostnader. Den typen av affärer där man satsar 150:- för att vinna 12:50 har Sverige inte råd med. Skulle man dessutom inte godtaga det angivna värdet (du påstod själv tidigare att de uppgivna värdena ofta är helt felaktiga) så tillkommer kostnader för en objektiv värdering av varan. Då är vi säkert uppe i 1000:- för de där 12:50. Och själva tullsatsen är ju EU-gemensam, den kan Sverige inte sätta ensidigt.

HMs starka kort i den konkurrensen är ju att den som köper kläder oftast vill ha en chans att prova dem före köp, kontrollera storlek, om de sitter bra o.s.v. De kan de om de går in i en HM butik men skulle HM flytta till Hong Kong och skicka allt därifrån så förlorar man ju den stora fördelen.

Citera
Vinnaren på detta är friska välbeställda Svenskar som inte behöver samhällets hjälp vid arbetslöshet eller sjukdom, som inte har barn, och som inte tänkt bli gamla.
Alla andra är förlorare.
Det låter som om du försöker göra detta till någon slags klassfråga. Men vem har störst behov av att handla lågpriskläder så billigt som möjligt ? Den som tjänar 15.000:-/ månad eller den som tjänar 150.000:-/månad ? Det är väl just de som har det sämst ställt som skulle bli förlorarna om lågprisimporten stoppades och endast dyra svensktillverkade plagg fanns att köpa ?

Citera
Har jag fel så föreslår jag att vi förbjuder all försäljning inom Sveriges gränser och tvingar alla företag att etablera sig i Hong Kong och låter China Air transportera gods gratis över hela världen - för allas bästa.

Detta låter som hur småbarn argumenterar. "Får jag inte min favoritmat skall jag inte äta alls.." Varför i all världen skulle du förbjuda försäljning i Sverige ? Låt konsumenten välja var han eller hon vill handla. De allra flesta köper trots allt inte sina kläder från Hong Kong utan från vanliga butiker.

Citera
Något får mig att tro att du itne har körkort, eller befinner dig särskilt ofta på vägarna?
Jag grundar detta på villfarelsen att lastbilar från utlandet har en fartspärr som spärrar vid 89 km/h.
Att sätta en GPS i lastbilar som kommer från annat land och sköter transporter inom Sverige ser jag som ett väldigt litet ingrepp i den personliga integriteten, ett riktigt bra förslag som jag tror skulle likställa konkurrensen rätt bra.
I Svenska lastbilar har man ju redan idag full spårbarhet på vilken förare som kört, hur fort, och hur länge.
Oavsett om reglerna är samma för utländska förare eller ej så har dessa ekipage INTE samma utrustning, eller så är den satt ur spel med hjälp av olaglig mjukvara.
Inte alltid, men i många fall.
Du måste väl skämta. Jag kör bil mycket, inte minst för att vi bor ute i glesbygden och vi har 5 barn. Dessutom har vi en husvagn som vi ibland ger oss ut med på lite längre turer. Visst kan man bli omkörd av långradare som kör snabbare, men att de alltid endast skulle vara de utländska håller jag inte med om. Kanske är det så uppe i norr där du bor att alla svenskar är otvetydligt lagliga till punkt och pricka, men här nere i söder är det då rakt inte så. Att det finns vissa som fifflar med både det ena och det andra stämmer ju för båda grupperna. Jag har fått viss extra inblick i transportsektorn genom att en väninna till mig har en man som äger ett mindre åkeri så det kan bli ett diskussionsämne då och då. Visst, det finns ojust konkurrens, men även från svenskar. Unga killar som drömmer om att bli chaufförer med eget åkeri, köper en äldre långtradare som de har råd med och sedan jagar vägarna runt, kör själva och ibland också går utöver det tillåtna när de får det svårt med ekonomin. Trots färdskrivare och tidböcker så finns det sätt att fuska och inte ens GPS-registering (som idag är rent frivillig och bara omfattar en mindre del av lastbilsflottan) kan sätta stopp för det. En beprövad metod är att det finns "tvillingförare". En bil har då en förare men han har två olika tidböcker och två färdskrivarkort. På så sätt kan han ofta komma undan kontroller genom att visa upp altingen den ena eller den andra uppsättningen. Detta kan du nog inte komma åt om inte du fysiskt kan se vem som kör vid varje tillfälle - därav det jag skrev tidigare att du behöver då inte bara GPS utan också ljud- och videoupptagning i hytten så att övervakningscentralen kan se vem som verkligen sitter vid ratten i varje ögonblick. Integritetskränkande ja, och dessutom vem skulle sitta och granska allt detta ? Det skulle fodra en organisation väl i klass med gamla Stasi.

Ser du en långtradare i klart högre fart än 90 km/h så finns det väl bara tre möjligheter: 1. man har fifflat med begränsaren eller den har gått sönder 2. bilen är äldre än 1989 års modell och behöver inte ha begränsare. Sådana bilar är dock sällsynta på våra vägar vad det gäller långväga trafik, de får ju t.ex. inte lov att köra in i städernas miljözoner 3. bilen kommer från icke EU-land. Detta är också sällsynt, för medan rörligheten är fri inom Eu så fodras det mängder av extra tillstånd, dokument, visum m.m. om de kommer från något icke-EU-land, ja undantaget Norge och Schweitz som har samma status som EU-länderna.

Du tycks generellt ha en väldigt diskriminerande syn på kontroller m.m. Alla utländska skall övervakas, för svenskarna behövs det inte... De flesta utländska fuskar, svenskarna gör det inte... Tänk tanken att skatteverket skulle gå ut och säga "Vi har beslutat att specialgranska deklarationer för alla svenskar av utländsk härkomst för vi tror att de fuskar. Svenskarna kommer vi inte att granska för de är ju ärliga." Vad skulle reaktionerna bli ? Jo ett fullständigt ramaskri och Sverige skulle bli anmält till både Europakommissionen och andra organ för apartheidliknande diskriminering. eller hur ?

Länken du gav handlar om "cabotage", det som jag nämnde tidigare, att en utländsk bil på genomresa genom Sverige (helt lagligt) passar på att köra några inrikeskörningar här för att få in mera pengar på körningen. Detta är inte förbjudet, men reglerat i lag, det finns gränser för när och hur mycket som man får köra på detta viset. Men lagarna är snåriga och svårövervakade. Man behöver då bl.a. ha exakt kontroll över alla körningar, se hur och när bilen lämnar Sverige o.s.v. Och det skulle aldrig fungera att kräva t.ex. GPS.system för de utländska om de svenska bilarna slipper. EU-domstolen eller Eu-kommissionen skulle ta oss i örat direkt. Alla sådana extrakrav räknas som tekniska handelshinder. Ungefär som när Sverige fick ge upp kraven på stänkskydd på personbilar och på strålkastarrengörare, just för att de var särkrav som bara Sverige hade och som därför räknades som tekniska handelshinder.

Citera
Jag var emot inträde i EU, och tror fortfarande att det hade varit bra för oss att stå utanför, jag uppskattar väldigt mycket att vi inte gick med i den monetära unionen, men jag skulle idag inte vilja att vi lämnade EU.
Tror jag har rätt mainstream uppfattning i EU-frågan.
Jag skulle rösta emot EURO-inträde, men för att vara kvar i EU om det vore val idag.
Jag tror absolut inte att en gemensam valuta kan fungera på enmarknad där de politiska och kulturella skillnaderna är så stora som de är i nuvarande EU, och anser att det har bevisats av nu rådande situation i Grekland, Italien, Spanien m.fl länder där det rasat ihop totalt.

Euron är ingen frihandelsfråga, mera en bekvämlighet för de som ofta gör affärer över gränserna, både företag och privatpersoner. Jag tycker inte heller att Sverige skall gå med i Euron i nuläget. Kanske i en framtid när man lyckats skapa mera stabila system och när EU blivit mera intergrerat. En gemensam valuta fungerar ju utmärkt i USA trots många kulturella grupper, men skillnaden är att de flesta där ser sig som amerikaner, inte som xxx eller yyy. Så är det inte i Europa. I nuläget skulle vi bara riskera i onödan att vi dras med i någon form av Eurozonskris.

EU har både för- och nackdelar, men jag tycker fördelarna överväger, även om det finns idiotsaker där också (som de återkommande flytten med åtföljande tusentals långtradare mellan Bryssel och Strassbourg). Jag tror inte heller att det finns någon väg tillbaka. Väldigt få skulle vilja återgå till de tider då det krävdes visum för vissa resor inom Europa, då tullen noga kollade att du inte hade en vinflaska för mycket i bilen, då det diskuterades om det skulle vara tillåtet eller inte att med parabol ta emot utländsk tv o.s.v. I nuläget skulle vår ekonomi totalkollapsa mycket snabbt om man skar av våra handelsförbindelser med utlandet. Det skulle ta många år innan vi kunde klara oss som självförsörjande.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5761
  • Total likes: 523
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Svarthandel på nätet
« Svar #49 skrivet: april 17, 2014, 10:59:59:59 »
Det är upp till var och en att bedöma vad som kommer att hända med den okontrollerade handeln över internet där tull och moms inte betalas.
Jag vet vad jag tror i alla fall.

Självklart skall Svenska långtradare i utlandet också kontrolleras mer noga om myndigheterna där får signaler om att vi fifflar med tekniken eller kör för länge.
Även i Sverige skall det finnas resurser att kontrollera både Svenska och Utländska ekipage om någon anmäler otillbörligheter.
Att stoppa förare som anställs som egenföretagare borde gå i Sverige.
Det finns i alla fall lagar som gör att man inte kan starta företag och bara ha en enda uppdragsgivare, så skall man räknas som anställd.
(Vet de som blivit nekade att starta företag just p.g.a. detta)
Att acceptera eller sträva efter att skapa eller bibehålla regler som gör att de som kör lastbilstransporter blir livegna slavar som får jobba dygnet runt i veckor för att kunna överleva är inte en vettig människosyn.
Exakt hur den där frågan kan lösas vet jag inte, men jag gillar inte utvecklingen, och jag tror att den kan stoppas eller i vart fall begränsas om viljan bara finns.



Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Klicka här för mer information!
Klicka här för mer information!
Besök vår hemsida för mer information
Klicka här för mer information!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Bäst online casino i Sverige