CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Intex pool, första sommarens erfarenheter.  (läst 20562 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CBLin

  • Gäst
CBLin
SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2013, 13:37:41:41 »
Hallå på er

Vi har med en Intex Ultra Frame 488x120cm, den grå varianten. Kör med sandfilter och egenbyggd solfångare + solfolie + skimmer och bottendamsugare.
-Sa själv till min sambo senast i går när barnen busade i poolen att detta måste vara vår bästa investering.
-Håller fullständigt med. Tänk om det fanns när vi var små.
-På den tiden fick man cykla nästan en mil till grannbyn för att bada och sen hem igen. Efter det var man så varm så att man med lite tur hittade någon förälder eller granne som hade vattenspridaren igång.

Vi har njutit enormt av vår i sin enkelhet fantastiska pool och har toppat temperaturen på 29 grader, men normalt ligger vi på 26-27 grader med enbart solfångaren.

Vad det gäller flödet i VP så löser man det med en bypassventil.

Jag köpte filtret för ca 2 veckor sedan, precis när rean startade. Såg igår att Rusta vid infracity upplands väsby hade 3st på hyllan.

Julas Poolvärmepump kostar 7995 nu, undrar om det är ett normal rea pris eller om den blir dyrare till våren.

Poolgiganten

Utloggad Varmtibadet

SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #11 skrivet: augusti 06, 2013, 13:50:57:57 »
Jag köpte filtret för ca 2 veckor sedan, precis när rean startade. Såg igår att Rusta vid infracity upplands väsby hade 3st på hyllan.

Julas Poolvärmepump kostar 7995 nu, undrar om det är ett normal rea pris eller om den blir dyrare till våren.

Tack för tipset - är det den med 18kg sand och som pumpar 4542l/h ? kostar 995kr eller något sådant?
Den VPn har kostat 7995 hela sommaren vad jag sett...

CBLin

  • Gäst
CBLin
SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2013, 15:21:19:19 »
Tack för tipset - är det den med 18kg sand och som pumpar 4542l/h ? kostar 995kr eller något sådant?
Den VPn har kostat 7995 hela sommaren vad jag sett...

Var tvungen att kolla i bruksanvisningen och där står det att den pumpar 4000l/h och att det ska vara 18KG sand. 

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #13 skrivet: augusti 06, 2013, 23:34:08:08 »
Efter två somrar med Intexpool på 4,5 meter i diameter så har jag varit helnöjd. Så nöjd att jag nu tar steget vidare till nergrävd pool.

Bubbelplast skaffade jag direkt till poolen för att hålla värmen och det fungerade jättebra. Bara ett par graders tapp om natten. Även solmattor var en bra investering. Förra sommaren hade vi 31 grader i poolen.

Jag körde saltklorinatorn från Intex och det fungerade suveränt så nästa pool blir också en saltvattenspool.

Det jag saknade mest med Intexpoolen var ett sandfilter och möjlighet att dammsuga via skimmern. Jag vet att det finns de som har hittat på egna lösningar för detta.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad elvings

SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #14 skrivet: augusti 07, 2013, 00:11:29:29 »
Såg i ditt andra inlägg att du nämnde att man får kallvatten i poolen vid dammsugning.

Den intex jag har så stoppar jag ned en tratt i skimmerkorgen(får lyfta ut silkorgen) och från den "tratten" går det en slang som går in i dammsugarmunstycket som sitter fast på en lång aluminiumpåle.

Detta är alltså intex originalgrejor.

http://www.lovelylingfield.com/images/intex/58947-l.jpg

Alltså använder jag mig av filtrets sugkraft att suga upp skit från botten men det hamnar i trattens påse.
Dvs inget kallvatten eller egenkösning.
Förstår inte vad du använder, fick du ingen poolsug i ditt intexpaket ellerhar jag missförstått något <dontkn>
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #15 skrivet: augusti 07, 2013, 07:17:28:28 »
Såg i ditt andra inlägg att du nämnde att man får kallvatten i poolen vid dammsugning.

Den intex jag har så stoppar jag ned en tratt i skimmerkorgen(får lyfta ut silkorgen) och från den "tratten" går det en slang som går in i dammsugarmunstycket som sitter fast på en lång aluminiumpåle.

Detta är alltså intex originalgrejor.

http://www.lovelylingfield.com/images/intex/58947-l.jpg

Alltså använder jag mig av filtrets sugkraft att suga upp skit från botten men det hamnar i trattens påse.
Dvs inget kallvatten eller egenkösning.
Förstår inte vad du använder, fick du ingen poolsug i ditt intexpaket ellerhar jag missförstått något <dontkn>

Den tratten verkar ju bra. Jag fick med en dammsugare som man kopplar till sin trädgårdsslang. Det finns dom som har modifierat sin utrustning förare kunna dammsuga via skimmern men en orginaltratt är ju ännu bättre.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #16 skrivet: augusti 07, 2013, 09:26:05:05 »
Jag fick samma lösning med till min pool som onsalabo har till sin.
Ett liiitet dammsugarmunstycke med slanganslutning (typ Gardena) och en liten strumpa (hossa på skånska) för att gånga skiten i.

Detta är numera förpassat till de sälla jaktmarkerna och utbytt mot en vanlig 32mm slang + vanligt pooldammsugarmunstycke.

Trattlösningen att sätta i skimmern var smart, särskilt filterstrumpan.

-I nuläget rycker jag skimmern och kopplar dammsugarslangen på stosen i poolväggen som man annars kopplar in skimmerslangen på.

Jag har en tid skissat på en filterhållare att koppla på mellan dammsugarslang och kopplingsstos i poolväggen.   
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad easycure1974

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolnybörjare
    • Visa profil
SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #17 skrivet: augusti 07, 2013, 14:20:56:56 »
Såg i ditt andra inlägg att du nämnde att man får kallvatten i poolen vid dammsugning.

Den intex jag har så stoppar jag ned en tratt i skimmerkorgen(får lyfta ut silkorgen) och från den "tratten" går det en slang som går in i dammsugarmunstycket som sitter fast på en lång aluminiumpåle.

Detta är alltså intex originalgrejor.

http://www.lovelylingfield.com/images/intex/58947-l.jpg

Alltså använder jag mig av filtrets sugkraft att suga upp skit från botten men det hamnar i trattens påse.
Dvs inget kallvatten eller egenkösning.
Förstår inte vad du använder, fick du ingen poolsug i ditt intexpaket ellerhar jag missförstått något <dontkn>

Har precis fått igång min pool igen efter lite sabotage. Vart fick du tag på den dammsugaren? Har också bara sett den andra varianten med trädgårdsslang som verkar helt oduglig

Utloggad elvings

SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #18 skrivet: augusti 07, 2013, 19:00:00:00 »
Jag fick med min när jag köpte min intex ultra 5.5x2.7

Den var inpackad i paketet så det var inget de skickade med extra.
Köpte paketet på toysrus.

Ser att man kan plocka ihop en sån via eurotoys.se oxå.

Har faktiskt aldrig sett er variant så det var därför jag inte fattade vad ni pratade om. Nu såg jag dock denna skapelse ni har på eurotoys.se 
Förstår att ni är lite missnöjda.

Edit
såg att delar var slut på eurotoys.
Har man skimmern och teleskopsugen(med slang) fattas det i skimmern tre saker. Vaccumlock, vit tratt, påsen som skall ned i vitatratten.

Något toysrus eller rusta kanske har kvar detta.
http://www.toysrus.se/Serier/Intex/DELUXE%20POOL%20MAINTENANCE%20KIT.aspx?id=627594&vid=201658&tab=tabStockStatus
fanns här också
http://viewitem.eim.ebay.se/Intex-Deluxe-Pool-Maintenance-Kit-58959/151015884010/item
« Senast ändrad: augusti 07, 2013, 19:16:15:15 av elvings »
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad easycure1974

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolnybörjare
    • Visa profil
SV: Intex pool, första sommarens erfarenheter.
« Svar #19 skrivet: augusti 07, 2013, 22:04:13:13 »
Jag fick med min när jag köpte min intex ultra 5.5x2.7

Den var inpackad i paketet så det var inget de skickade med extra.
Köpte paketet på toysrus.

Ser att man kan plocka ihop en sån via eurotoys.se oxå.

Har faktiskt aldrig sett er variant så det var därför jag inte fattade vad ni pratade om. Nu såg jag dock denna skapelse ni har på eurotoys.se 
Förstår att ni är lite missnöjda.

Edit
såg att delar var slut på eurotoys.
Har man skimmern och teleskopsugen(med slang) fattas det i skimmern tre saker. Vaccumlock, vit tratt, påsen som skall ned i vitatratten.

Något toysrus eller rusta kanske har kvar detta.
http://www.toysrus.se/Serier/Intex/DELUXE%20POOL%20MAINTENANCE%20KIT.aspx?id=627594&vid=201658&tab=tabStockStatus
fanns här också
http://viewitem.eim.ebay.se/Intex-Deluxe-Pool-Maintenance-Kit-58959/151015884010/item

Tackar, ska kolla med ToysRUs för ingen Ebay säljare eller Amazon som jag hittade vill skicka till Sverige


Edit, fick tag på en Toysrus så nu ska den testas - tack igen för tipset

Har packat upp den nu och det var inte den modellen man sätter i skimmern utan en annan variant där man sätter den direkt på poolens utlopp
« Senast ändrad: augusti 08, 2013, 16:48:28:28 av easycure1974 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag