Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kommer att ha poolen täckt när vi inte badar just för det du skriver, värmeförlust och mer kostnaden för avfuktare och ventilation. Är osäker på hur välisolerad poolen är på sidorna och botten. Är en betongpool bygg 1996. Ska titta i alla ritningar på huset om jag hittar något. Erica: Hur stor pool har du och hur stor vvx har du till poolen? Värmer du med berg/jordvärme eller något annat?
En luft-vattenvärmepump kan man väl jämföra med en bergvärmepump rakt av när det gäller temperatur till värmeväxlaren?Räknade lite snabbt och enkelt och jämförde våra pooler. Du har ca en 3 gånger så stor pool som jag. Innan värmdes den med el på 15 kW nu med en värmeväxlare på 40 kW. Om man delar allt på tre så blir det. En pool på ca 45m3/3 = 15m3, lika med min, Elvärme på 15kW/3 = 5kW, jag har en elvärme på 6kW. Värmeväxlare på 40kW/3 = 13,3 kWSom awasen skriver så kanske en 20-25 kW värmeväxlare räcker Har haft poolen igång lite sporadiskt under somrarna, har ingen större koll på hur mycket kW den tar med elvärmen. Upplever bara att den värmer upp poolen snabbt.
Kollade i en poolkatalog, en elvärmare på 6kW som vi har är för en pool på max 40 m3 så våran är nog oxå "lite" för stor. I samma katalog står det att en värmeväxlare "vid effekt vid 80 grader är 40 kW" och "vid effekt vid 50 grader är 19kW". Så jag får ut 19 kW efter som jag har bergvärme. Räcker det då? Jämför med nedre beräkningar?Kan man räkna/koppla ihop dessa värde emot en elvärmare? Glömde några viktiga frågor Erica: Hur länge kör du cirkulation/värme på dygn?Hur varmt har du i poolen?Och den intressantaste frågan Hur mycket kW går det åt ungefär per månad?