CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande  (läst 17226 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #20 skrivet: juni 29, 2013, 15:07:28:28 »
Citera
Vi är inne på vår tredje pump, poolen är inne på sin 8:e badsäsong.

Vi byggde denna poolen för drygt 10 år sedan. Pumpen går 7/24 året runt (inomhuspool). Den har aldrig behövt bytas, men blivit reparerad en gång (bytt lager och axeltätning). Det är Pahléns bronspump, 3-fas, 1.1 kW. Så tre pumpar på 8 säsonger låte lite högt.

Poolgiganten

Utloggad Kojak

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #21 skrivet: juni 29, 2013, 15:07:44:44 »
Riktigt så enkelt är det inte. Är garantitiden slut har man ett klart sämre skydd. Reklamationstiden är visserligen 3 år, men det faller på dig att bevisa att felet var ursprungligt, alltså att det fanns ett fel i produkten från första början. Detta är en stor skillnad mot under garantitiden, då du är skyddad om inte leverantören kan göra visa att det finns skäl som gör att garantin inte gäller, t.ex. felaktig installation, felaktigt handhavande, åskskador eller liknande. Det är stor skillnad mellan om bevisbördan ligger på dig eller på företaget. Att bevisa att ett fel är ursprungligt kan gå ibland men kan i många fall vara omöjligt. Att den bara slutade att fungera räcker knappast som bevis i det avseendet. En produkt som slutat att fungera under garantitiden brukar det sällan vara problem med att reklamera.

Svårt och svårt, han ber dom skicka in den på reklamationsrätten så gör tillverkaren en bedömning om det är ursprungsfel eller ej. Vilket de gör om det är en seriös tillverkare. Så krångligare än så är det inte, dock så åker han ju dit på att betala felsökningen om det ej är ett ursprungsfel. Men då jag arbetat många år som bl a produktchef på multinationella företag så kan jag nog säga att felet på en produkt av denna typ som går sönder efter 3 år med största sannolikhet kommer att betraktas som ett ursprungsfel, då det är ett konstruktionsfel om den inte håller länge. Då utgår jag att normal hållbarhet åtminstone ligger på 5-10år.

Utloggad Erica

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #22 skrivet: juni 29, 2013, 15:16:57:57 »
Svårt och svårt, han ber dom skicka in den på reklamationsrätten så gör tillverkaren en bedömning om det är ursprungsfel eller ej. Vilket de gör om det är en seriös tillverkare. Så krångligare än så är det inte, dock så åker han ju dit på att betala felsökningen om det ej är ett ursprungsfel. Men då jag arbetat många år som bl a produktchef på multinationella företag så kan jag nog säga att felet på en produkt av denna typ som går sönder efter 3 år med största sannolikhet kommer att betraktas som ett ursprungsfel, då det är ett konstruktionsfel om den inte håller länge. Då utgår jag att normal hållbarhet åtminstone ligger på 5-10år.

Problemet är ju att du skall kunna visa på att den inte utsatts för någonting annat än ren drift, något som fått den att gå sönder i förtid. T.ex. torrkörning, frysning vintertid, drift på två faser (om det är en trefaspump), åskskador, för hög temperatur (vid t.ex. för tät inbyggnad), fasta partiklar som kommit in om den körts utan silkorg och liknande. Detta kan vara nog så svårt.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #23 skrivet: juni 29, 2013, 17:00:54:54 »
Har du pumphuset till din gamla Astral kvar?
Mitt pumphus gick sönder förra veckan, men allt annat är i bra skick, kanske kan du komplettera min säljesannons med att du har ett helt pumphus att sälja?

Pumphuset finns kvar, oklart om det passar ihop med din motor. Jag har den som reservdelslager :), det är en Astral Sprint 1,5 HK trefas (1,1 KW), egentligen inte så intresserad av att sälja, men om din är trefas och vi tror motorn passar kanske man skall ge ett bud för att ha en fungerade pump i reserv.

Min gamla reservdel ser ut så här     
/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #24 skrivet: juni 29, 2013, 17:03:05:05 »
Hahaha. Brända lindningar och sprucket hus. Tror ni någon vill köpa  ;D

Nope, har inte försökt sälja heller :)...
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #25 skrivet: juni 29, 2013, 17:09:32:32 »
Vi byggde denna poolen för drygt 10 år sedan. Pumpen går 7/24 året runt (inomhuspool). Den har aldrig behövt bytas, men blivit reparerad en gång (bytt lager och axeltätning). Det är Pahléns bronspump, 3-fas, 1.1 kW. Så tre pumpar på 8 säsonger låte lite högt.

Jo med facit i hand skulle man köpte en sån pump, tystare och bättre verkar det som. Att det första la av vet jag inte vad det berodde på, det bara ville inte en dag. Byttes ju utan prut och enkelt.

När vi brände lindningarna så kan man ju försöka men kör man en trefaspump på två faser en längre stund så händer det --> inget fel på pumpen utan fel på installationen som tyvärr saknade motorskydd. Med en varm pool utan pump blir leveranstiden och installationstiden viktiga parametrar, hittade en ny likadan pump till bra pris och med snabb leverans. Man borde förmodligen bytt till ngt bättre men tiden medgav inte det.

Tre pumpar är mycket helt enig, men shit happens...

Nu skall jag sluta trasha tråden med mer tjat om andra pumpar.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Kojak

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #26 skrivet: juni 29, 2013, 21:05:52:52 »
Problemet är ju att du skall kunna visa på att den inte utsatts för någonting annat än ren drift, något som fått den att gå sönder i förtid. T.ex. torrkörning, frysning vintertid, drift på två faser (om det är en trefaspump), åskskador, för hög temperatur (vid t.ex. för tät inbyggnad), fasta partiklar som kommit in om den körts utan silkorg och liknande. Detta kan vara nog så svårt.

Nu behöver vi inte gå till överdrift, det räcker med att han säger att det är normalt användande, finns ingen som kan kräva att du har en kamera installerad som filmar pumpen dygnet runt eller en massa vittnen. Man ska inte krångla till det, låt som sagt servicefirman bedömma om det är reklamation eller ej.

Utloggad dreamie

SV: Folkpool vs Länsförsäkringar, Ansvarsåtagande/bemötande
« Svar #27 skrivet: juli 09, 2013, 09:40:30:30 »
Hota med ARN (på ett vänligt sätt), det kan absolut hjälpa eftersom Folkpool ändå är ett större erkänt företag.

Att gå till domstol för denna ringa summa skulle jag inte rekommendera. Har själv legat i en till synes enkel tvist i 1,5år med en advokatkostnad på ca. 85.000kr (självrisk runt 15.000).

Lycka till och återkom gärna med hur det går då det är intressant för oss potentiella poolköpare  O0

Med vänlig hälsning,
Peter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag