Det finns ingen anledning att göra något om det fungerar bra. Att byta sand medför risker att du skadar packningar, ventiler och annat. Av samma anledning (att allt fungerar som det ska) skulle jag inte heller på ett eller annat sätt försöka tvätta sanden.
Överhuvudtaget tycker jag att det finns många "måsten" när det gäller pool. Nästan alla är "överkurs". De kan eventuellt vara bra att känna till OM man får problem.
Själv mäter jag pH bara en gång vid uppstart och sedan använder jag enbart kalciumhypoklorit. Inget annat sedan poolen byggdes 1995.
Oj, du har tydligen verkligen lyckats få naturligt balans i det hela. Eftersom vi har automatiksystem så gör vi inte heller mycket med kemikalier, men eftersom flytande klor (natriumhypoklorit) höjer pH så måste hela tiden systemet balansera ned pH till rätt värde, annars skulle vattnet till slut få katastrofalt högt pH. Men visst kan man säkert ofta förenkla många delar av det hela, allt beroende på ens egna omständigheter. Vi har t.ex. aldrig ens mätt alkalinitet i poolen och eftersom vi aldrig haft några problem med detta tycker vi det verkar onödigt för vår del.