Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Murad eller platsgjuten betongpool  (läst 4785 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Öståkra

Murad eller platsgjuten betongpool
« skrivet: augusti 16, 2012, 13:26:10:10 »
Har kommit fram till att vi skall anlägga pool i trädgården och vill ha en snygg, bestående, högkvalitativ sådan med kakel eller klinkerbeläggning.

För mig så är en platsgjuten betongpool det ultimata men jag hittar inte så mycket information om detta på forumet eller på nätet. De fleta murar sina pooler i btg-block, leca eller isolerblock för att sedan gjuta en kärna i dessa.

Vill gärna höra om det finns någon här som har erfarenhet av platsgjuten betongpool. För- och nackdelar... ekonomi, skötsel, hur det fungerat med kakel/klinker mm.

Poolgiganten

Utloggad cat digger

SV: Murad eller platsgjuten betongpool
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2012, 18:08:35:35 »
hej å välkommen till pool träsket.
jag har just gjutit en pool 6x4 de är mycket mycket jobb om du grejar allt själv.
gaska dyrt om man ska leja folk till allt + allt matrial. men jag tycker att de är värt varje minut å varje krona. vi har haft som max 35,5 grader i sommar trots den (fina) sommaren.
jag är ingen data kille så jag kan inte lägga upp bilder här. vill du ha på mitt bygge så kan jag maila dom till dig. mvh jonas

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Murad eller platsgjuten betongpool
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2012, 18:30:30:30 »
Sök upp Maffes och Henry Porters byggtrådar så får du inspiration :)

Maffes hittar du här http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=752.msg5875#msg5875

Henry Porters här http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3352.msg59084#msg59084
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Murad eller platsgjuten betongpool
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2012, 10:19:17:17 »

För mig så är en platsgjuten betongpool det ultimata men jag hittar inte så mycket information om detta på forumet eller på nätet. De fleta murar sina pooler i btg-block, leca eller isolerblock för att sedan gjuta en kärna i dessa.

Vill gärna höra om det finns någon här som har erfarenhet av platsgjuten betongpool. För- och nackdelar... ekonomi, skötsel, hur det fungerat med kakel/klinker mm.

Hade samma funderingar som du för några veckor sedan. Efter att ha tittat närmare på en släktings mosiakpool av 25 cm skalblock, som fungerat problemfritt i 8 år nu, skippade jag tanken på att forma upp för en helgjuten betongpool. Det blir skalblock, som ju alltså inte muras utan staplas upp på en redan gjuten betongplatta och gjuts fast vid ett och samma tillfälle.

Själv alltså total nybörjare men ger mig in på detta med släktingens pool i tankarna och med generösa tips från medlemmar på detta forum, och ger mig till och med in på att bygga overflow i min mosaikpool:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8270.new;topicseen#new
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag