Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ställde frågan till Primastar:" Hejsan> Jag har en Primastar 12 och en 5,50 pool.Ni skriver att man inte > behöver ett bypass kit men nöter man inte mer på värmepumpen om man > inte har ett? Kan det bli någon skillnad effetkmässigt om man kör allt > vatten genom värmare eller om man drar ner cirkulationen genom > värmepumpen?> mvh Peter" och svaret blev"Generellt kan man säga att pumpar med effekt under 1hk ej behöver bypass i det avseendet att risken skulle vara att man trycker för hårt in i poolvärmepumpen. Våra pumpar är oftast på 0,33 till 0,5hk. Samtidigt är det bättre med mkt genomströmning genom poolvärmepumpen effektmässigt. By pass kan vara bra om man vill göra service på enheten, många nöjer sig med den kulventil som sitter i fören på pumpen till våra poolpkt eller sätter en separat på vägen mot poolvärmepumpen"Ja jag vet inte vad man ska tro
Har man stor genomströmning genom VP får man ett lågt dT, dvs temperaturhöjningen blir låg.Läser man på värmepumpsforum så är det eftersträvansvärt att hålla ett dT på 6-10 grader (beror på köldmedia) för bästa verkningsgrad. Detta borde väl gälla för poolvärmepumpar också?Den stora skillnaden är att en poolvp jobbar med sommarutetemperaturer medan en vanlig VP har allt ifrån bister vinterkyla till sommarvärme.
Jag har fått lära mig att om dT i en VP är för lågt blir det inte fullständig kondensering av köldmediet, därav justerar man flödet för att uppnå ett lämpligt dT över VP.Det du säker är att för en poolVP så skall man maximera flödet genom VP för att få ett så lågt dT som möjligt?