VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: snälla hjälp mig "solvärme"  (läst 4524 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kinell

snälla hjälp mig "solvärme"
« skrivet: maj 10, 2012, 16:31:19:19 »
hej jag tänkte köpa solpanel-värme till min intex pool som rymmer ca 25000 liter hitta på jula kolla länken http://www.jula.se/solfangare-for-pool-951096  hur många behöver jag min pool e rund ca 5.25m tvärs över
samt om jag monterar dom på mitt ute rum ca 3meter upp måste jag då ha hjälppump

Poolgiganten

Utloggad walltorp

SV: snälla hjälp mig "solvärme"
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2012, 18:04:50:50 »
Hej,

Jag hade 4st till min Intex pool 5,08 i diameter ca 19000 kubik. Det räckte ganska bra men jag tror du behöver mer med tanke på att din pool är större. En generell regel är att man ska ha minst 50% av poolens yta som yta på solpaneler.

Mina paneler låg på mitt altan-tak ca 2,5 meter upp och jag behövde inte någon extra pump.

Mvh Håkan

Utloggad kristian69

SV: snälla hjälp mig "solvärme"
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2012, 19:38:23:23 »
hej
jag ska koppla upp 250 meter pemslang 32(rullade som lakritsrullar) i helgen,det kanske vore ett alternativ.Fördelen tycker jag att dom är underhållsfria,lätt att bli av med och håller för evigt.Tänker låta ord pump dra runt vattnet
mvh kristian

Utloggad Helene

SV: snälla hjälp mig "solvärme"
« Svar #3 skrivet: maj 10, 2012, 19:56:06:06 »
hej jag tänkte köpa solpanel-värme till min intex pool som rymmer ca 25000 liter hitta på jula kolla länken http://www.jula.se/solfangare-for-pool-951096  hur många behöver jag min pool e rund ca 5.25m tvärs över
samt om jag monterar dom på mitt ute rum ca 3meter upp måste jag då ha hjälppump
Hej
Vi har en pool i din storlek (5,5 m diameter) och har solfångare för 12,5 km2. Det räcker för oss om det är soliga dagar <sol>, men vi kommer att komplettera med en värmepump i år för att kunna värma poolen även när det inte är så soligt.
Pumpen vi har är på 0,5 kW och den har fungerat bra för oss.
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: snälla hjälp mig "solvärme"
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2012, 20:21:31:31 »
Om jag räknar rätt behöver du tre paket för att värma poolen.
Problemet med solfångare är dock att de bara värmer när det är soligt (och varmt).
Billigast möjliga poolvärmepump värmer mer än solfångarna, men det är klart - då går det ju el för kanske 20 kr/dag också.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Pea

SV: snälla hjälp mig "solvärme"
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2012, 21:52:29:29 »
Med solfångare börjar vattnet att värmas när det är fint väder, sen när det fina vädret tar slut efter ett par dagar nån vecka så börjar du ha en go temp i vattnet lagom till när regnet kommer..
Lite goare att alltid ha 30° i poolen, då är det bara att hoppa i så fort solen visar sig även om det bara är 10 min  8)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag