VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lång sträcka mellan pool och pump, funkar det ?  (läst 6984 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
Lång sträcka mellan pool och pump, funkar det ?
« skrivet: april 04, 2012, 18:13:46:46 »
Halloj.
Har hela tiden planerat för att ha "teknikrummet" i direkt anslutning till poolen, inbyggd i någon form. Men nu har jag av andra orsaker ett dike mellan pool området och huset.
Jag har vid huset ett utrymme som är perfekt för poolteknik (frånsett att det saknar golvbrunn). Dock så är det cirka 30 meter mellan pool och detta utrymme. Pumpen som kom med "paketet" är av märket Speck och på 1 hk. Är det görbart med detta avstånd ? Det är som sagt 30 meter i en riktning.......

Med vänlig hälsning, Patrik
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Lång sträcka mellan pool och pump, funkar det ?
« Svar #1 skrivet: april 04, 2012, 18:32:58:58 »
Hej Patrik,

Det är i längsta laget men bör fungera, pumpens storlek ska räcka till. Jag har själv ca 20 meter till ena kortsidan och 27 meter till den andra, det fungerar mycket bra. Du kan överväga att lägga 63 mm PEM i marken istället för normala 50 mm samt men den långa rörlängden rekommenderar jag att du isolerar rören för att minska avkylningen (dock använder jag 50 mm oisolerat).

Är 30 meter snittlängden till inlopp/utlopp eller är det 30 meter till det som ligger längst bort från pumpen?

Mvh
Anders
LazyBob

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
SV: Lång sträcka mellan pool och pump, funkar det ?
« Svar #2 skrivet: april 04, 2012, 18:42:55:55 »
Hej Anders.
Jag tror att utlopp och inlopp är på samma sida av poolen, men jag vet inte säkert. Så 30 meter är en gissning. 30 dit, 30 hem.
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Utloggad aromata

SV: Lång sträcka mellan pool och pump, funkar det ?
« Svar #3 skrivet: april 04, 2012, 21:25:45:45 »
Jag har drygt 20 m till inlopp och ca 30 m till frånlopp. Min pump är på 0,55 kW. I princip ingen nivåskillnad. Slang 50 mm. Det fungerar utmärkt!

Lade slangarna i en bädd av Lecakulor för 17 år sedan, vet inte hur det ser ut i dag. Jag tror inte att det spelar så stor roll.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Lång sträcka mellan pool och pump, funkar det ?
« Svar #4 skrivet: april 05, 2012, 09:45:07:07 »
Hej! Jag har 33 m kör m 50mm slang 1,0hk pump har alldrig varit ngt problem.
Enda miss jag gjord var isolera rör skulle man nog gjort vet inte hur mkt det skiljer
i energiförlust, men har inte stört för övrigt
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Lång sträcka mellan pool och pump, funkar det ?
« Svar #5 skrivet: april 06, 2012, 12:17:30:30 »
Om man vill vara på den säkra sidan så kan man gå upp en dimention på slangarna till dia. 63mm.

mvh Henry

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
SV: Lång sträcka mellan pool och pump, funkar det ?
« Svar #6 skrivet: april 06, 2012, 19:32:16:16 »
Hej. Och det är inga problem med att;
från bredd avlopp a' 50mm gå över till 63mm, 30 meter för att sedan gå över till 50 igen, genom pump, värmare, eventuella kemtekniska manicker, tillbaka till 63 i 30 meter för att avsluta med en 50 till inloppet ?
Mvh Patrik
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Utloggad POOLRIKET

  • Tekniker
  • I Branschen
  • Kunnig
  • *****
  • Stad/land: Skurup
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Tekniker
    • Visa profil
    • POOLRIKET
SV: Lång sträcka mellan pool och pump, funkar det ?
« Svar #7 skrivet: april 06, 2012, 22:12:24:24 »
Den lilla strypningen av flödet som du gör där spelar ingen roll det är på den långa sträcka det blir problem. Kör du 63 så blir det bra.

mvh Henry

Utloggad Steffe

SV: Lång sträcka mellan pool och pump, funkar det ?
« Svar #8 skrivet: april 06, 2012, 23:19:58:58 »
Hej. Och det är inga problem med att;
från bredd avlopp a' 50mm gå över till 63mm, 30 meter för att sedan gå över till 50 igen, genom pump, värmare, eventuella kemtekniska manicker, tillbaka till 63 i 30 meter för att avsluta med en 50 till inloppet ?
Mvh Patrik

Det som restrikterar en pump är dess sugförmåga vilket innebär att måste se till att hålla nere tryckförlusterna på dess sugsida, dvs. mellan bräddavlopp och pump. Detta kan du göra genom att öka rördimension samt att se till minska antalet engångsmotstånd såsom 90° vinkar etc. Se alltid till att det är en raksträcka på minst 5 x rördimension efter 90° vinkel till nästa böj/strypning.

Generellt sätt så är cirkulationspumparna till privatpooler dimensionerade för backspolningshastigeten vilket innebär att filtrationshastigheten genom filtret är för högt för en bra filtration. Med ökat tryckfall (=lägre flöde) så kommer du att få en lägre omsättning av vattenvolymen, men ej sämre filtrationsresultat.

Och vill du vara 100 % säker så hade i alla fall jag räknat ihop alla planerade engångmotstånd och rörmotstånd för att se hur stora tryckförlusterna skulle bli.

Förresten, viktig fråga; är det någon höjdskillnad mellan pool och pump? Står pumpen lägre, på samma nivå eller högre än vattenlinjen?

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
SV: Lång sträcka mellan pool och pump, funkar det ?
« Svar #9 skrivet: april 15, 2012, 09:23:34:34 »
Hej Steffe.
På sug sidan blir det nog inte mer än en "snäll" 90 graders böj, i övrigt mest rakt på.
Vad gäller pumpen höjd så tror jag att det blir ungefär så här:
Ut från poolen, transportsträcka upp kanske 30-40 centimeter för att sedan dala till +- 0 eller troligen lite på minus sidan (pump i förhållande till breddavlopp).
Planen är att gå med 63mm hela vägen från poolen fram till pumpens inlopp, därefter 50 genom alla manicker tills det är dags att skicka tillbaka vattnet genom 63.
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan