Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Archimedes princip handlar även om densitet. Vattenmättad lera kan uppföra sig som vätska och har betydligt högre densitet än rent vatten. Därför kan en vattenfylld pool lyfta innan grundvattnet överstiger vattennivån i poolen. Återfyll inte med lera.Jag valde mellan keramisk pool och murad. Tillslut valde jag murad med en gjuten platta som dessutom är något större än poolen. Dränering + brunn för att kunna kontrollera och ev sänka grundvattnet vid linerbyte. Har dock inga planer på att pumpa dygnet runt, året runt.
Nej lera är väl inte lämpligt intill en pool ur någon synpunkt. Det leder ju bl.a. bort värme ganska effektivt. Att pumpa bort vatten kostar givetvis i elförbrukning men jag skulle tro att du sparar mera i uppvärmningskostnad på att pumpa bort vattnet än vad pumpen förbrukar. Om inte du har en situation med mycket stort tillföde så räcker en ganska liten pump. Har du våldsamt vattenflöde i marken så blir å andra sidan värmekostnaden väldigt hög med vatten upp på linern.