Hej Kar,
precis som Rickard skriver tidigare så är energi förbrukningen främst en funktion av ytan där värme avdunstar och badets egen isolering.
Locket och dess värme isolerings förmåga är dessutom en inte oväsentlig del i ekvationen. När man i Kalifornien, kända för att vara minst sagt noggranna med att hålla koll på elförbrukning på olika maskiner och utrustningar även spabad, mäter just spabad så kollar man dels baden och dels locken. Här finns det stora, riktigt stora, skillnader mellan olika fabrikat.
En faktor som också ofta glöms bort är att den initiala energiförbrukningen när man bytt vatten och fyllt på nytt kallt sådant spelar en stor roll. Jag har en kund som utvärderat detta mycket noga och under flera års tid. Enligt hans statistik kan det på ett bad, med mycket goda isoleregenskaper, vara så att "första" uppvärmningen av vattnet står för så mycket som 30% av energikostnaden över en vattenbytes cykel.
Det leder oss ju naturligtvis också till slutsatsen att en större vattenvolym kräver mer energi för att värma upp.
Vi har ett bad i vårt sortiment som har vattenvolym på ca 2500l till skillnad från de mer vanliga baden med volym kring 1500l. Typiskt vad jag hör från de olika ägare som följer sin energiförbrukning lite mer noga, så skulle jag säga att det skiljer lite mer än vad Rickard tror. Jag säger att det skiljer kanske 15-20% åtminstone.