CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kemikalkylatorn på folkpool.se - var försiktig  (läst 5279 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Kemikalkylatorn på folkpool.se - var försiktig
« skrivet: oktober 01, 2011, 11:37:50:50 »
Hej,

Köpte en aquacheck i somras. För ett par veckor sedan var det dags att höja pH efter allt regnande inget konstigt.
Inköpte pH + hos Folkpool i Hbg, blev även starkt rekomenderad att använda kemikalkylatorn.

Uppmätt pH i min pool var 6,4 så riktigt toklågt, volym 55 m3 och kemikalkylatorn säger tillsätt 5.500 g pH höj.
Där sägs även att doser större än 1kg skall delas upp i två med mätning emellan.

Som tur är så löser sig betydligt mindre mängder bra i en hink varmt vatten, jag fick väl i typ 1kg innan jag mätte igen.
Då var pH 8,4 dvs tok högt...

Min slutsats är att kalkylatorn inte verkar riktigt tillförlitlig, bättre med små mängder många gånger i enlighet med burkens instruktioner.

Fler med goda eller mindre goda erfarenheter av kemikalkylatorn?

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Kemikalkylatorn på folkpool.se - var försiktig
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2011, 13:12:14:14 »
Har inte använt kalkylatorn men har lärt mig, av egna erfarenheter, att man inte bör tillsätta hela mängden som rekommenderas. Har råkar ut för samma som dig. Ph justeringar gör jag alltid i mindre doser än vad som anges o då fler gånger.   
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kemikalkylatorn på folkpool.se - var försiktig
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2011, 15:49:58:58 »
Just med pH är det inte riktigt kemikalkylatorns fel, du får samma fel om du följer instruktionerna på burkarna för pH+ och pH-.

Felet är att pH-skalan är icke-linjär, så mängden som anges stämmer bara runt 7.0-7.4. Har du extrema värden åt något håll kommer det att bli fel. Har du alldeles för högt värde kommer du behöva mycket mer pH- än vad kalkylatorn (och instruktionerna) anger, och har du ett alldeles för lågt värde, som i det här fallet, kommer du behöva mycket mindre än vad kalkylatorn (och instruktionerna) anger.

Övriga värden som vi poolägare bryr oss om (hårdhet, alk, klor, cyanursyra, temp :)...) är linjära så för dessa stämmer beräkningarna över hela det intressanta spannet.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kemikalkylatorn på folkpool.se - var försiktig
« Svar #3 skrivet: oktober 02, 2011, 16:05:43:43 »
Felet är att pH-skalan är icke-linjär

OK inser det, men då borde kanske kalkylatorn ge ett annat svar än 5.500 gram pH+, speciellt då personalen på folkpool poängterade att det var bättre med kalkylatorn än med instruktionerna på burken :).

Hur som så skall jag inte gnälla utan ville bara sprida budskapet att man bör vara försiktig, och hoppas att andra kan lära utan att begå misstaget själv.

/Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Kemikalkylatorn på folkpool.se - var försiktig
« Svar #4 skrivet: oktober 02, 2011, 16:09:50:50 »
OK inser det, men då borde kanske kalkylatorn ge ett annat svar än 5.500 gram pH+, speciellt då personalen på folkpool poängterade att det var bättre med kalkylatorn än med instruktionerna på burken :).
Det kan jag hålla med om, men så länge inte kalkylatorn tar icke-linjäriteten i åtanke är den inte bättre än instruktionerna. Den sparar mest in jobbet att räkna själv...... vid närmare eftertanke så är den nog bättre än instruktionera, den förlitar sig inte på min hjärnas mattematik  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag