Det har kanske i snitt varit 3 personer som badat varannan dag. Jag tror att jag tillsatt ca 10-15 msk totalt av spakloret men betydligt mer av spachocken. Nu ska jag byta vatten igen men vad gör jag för att det inte ska hända igen?
Ok. Har du ozon? Om du har det borde 1,5 tsk langas i efter bad annars dubblar du det. (Förutsatt att ni badar en timme)
Eftersom du kör spachock kan du kanke tom kan sänka det ytterligare. men du måste mäta, du bör inte låta fritt klor gå under 1-2 ppm under nån längre tid.
Chocka en gång i veckan.
Men om du bara har haft i 10-15 msk och har CYA över 200 ppm låter det som nåt är riktigt galet. Var exakt kör du för klor? Spachock ska inte innehålla CYA. Du har inte förväxlat burkarna?

Och det där med mätningen. Jag tyckte det var jobbigt första tiden men efter hand lär man sig och då blir det jättesimpelt.
Edit
Hittade denna från Chemgeek:
For every 10 ppm FC added by Dichlor, it also increases CYA by 9 ppm.
För mig då som chockar en gång i veckan upp till 10ppm så borde jag ha ~80-90 ppm CYA efter 2 månader bara från chockandet. Sen kanske det åker i lika mycket till under själva baden. Känns som det stämmer. (Jag byter vatten efter ca 2 till 3 månader.)
Och sen är jag hyfsat sparsam med kloren vid baden, halv tesked klor/person/timme . Oftast 3 pers som badar en timme på fredag och lördag..