CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: extremt starkt tvättmedel eller avfettning  (läst 6396 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Viper

extremt starkt tvättmedel eller avfettning
« skrivet: maj 20, 2011, 21:48:46:46 »
Hej på er. Nån som vet av nåt extremt starkt tvättmedel? Skiten sitter fast otroligt i min betongpool i år. Högtryckstvätt och det starkaste avfettningsmedlet jag hittade på macken biter inte på. Nån som har erfarenhet av ångtvättar?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: extremt starkt tvättmedel eller avfettning
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2011, 22:43:24:24 »
Vet du vad det är som du försöker få bort ? Om du skrapar bort lite, rent mekaniskt, hur känns det ? Fett ? Torrt ? Det blir ju helt olika saker du behöver om det är feta smutsavlagringar jämfört med t.ex. rost- eller kalkutfällningar.

Utloggad Viper

SV: extremt starkt tvättmedel eller avfettning
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2011, 11:44:00:00 »
Mestadels ingrodd smuts av alger och löv skulle jag tro

Utloggad Erica

SV: extremt starkt tvättmedel eller avfettning
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2011, 22:03:46:46 »
Testa med natriumhypoklorit, alltså flytande klor. Gnugga in det i smutsen, låt det sitta en stund och spola sedan med högtryckstvätt alternativt gugga igen med svamp och vatten. Jag tror det skulle hjälpa. Vi använder natriumhypoklorit till vår pool men har testat att tvätta bort fläckar på olika ställen med det och det verkar ta bort det mesta, dock inte sådabt som mest är fett, då funkar fettlösande medel bättre.

Utloggad Fia

SV: extremt starkt tvättmedel eller avfettning
« Svar #4 skrivet: maj 23, 2011, 22:20:15:15 »
Om du tittar längs med vänster kanten här i forumet så säljer Rickard en svamp som fungerar perfekt hos oss, har i o f s en linerpool.
Kanske kan den fungera hos dig.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad TeeOne

SV: extremt starkt tvättmedel eller avfettning
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2011, 01:04:53:53 »
Bikarbonat från mataffären? Höjer iofs ph-värdet, men är inte på något vis giftigt.

Men först skulle jag prova mekaniskt med en nanosvamp (för att inte rubba kemin alls), kanske är det fia menar också!

Utloggad Viper

SV: extremt starkt tvättmedel eller avfettning
« Svar #6 skrivet: maj 24, 2011, 08:22:10:10 »
Tack för alla tips. Skall även testa med pool klor ikväll och se ifall det biter på smutsen. Har testat igår med uni-clean cocos och det fungerade bäst hittills. Vad tror ni om en sån här? http://www.karcher.se/se/Produkter/Hem__traedgard/SteamCleaner/17021500.htm  eller är det bara leksaker?

Utloggad Viper

SV: extremt starkt tvättmedel eller avfettning
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2011, 20:50:13:13 »
Köpte flytande klor idag. Testade att blanda ut det med 50% vatten men smutsen sitter kvar fast lite börjar nog lossna. Fungerar flytande klor rent eller bättre med att blanda i vatten?

Utloggad Erica

SV: extremt starkt tvättmedel eller avfettning
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2011, 19:07:36:36 »
Det beror på vilken koncentration flytande klor som du köpte. Har du den koncentrerade industrivarianten verkar det vara lagom att spåda med 30-40 % vatten, men har du någon mindre koncentrerad sort kan du nog testa utan spädning i vart fall på de värsta fläckarna. Men låt kloret få sitta på en stund och tränga in innan du går på och skrubbar och sköljer.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag