Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
VaaaAAA ??Jag får lätt 32 ° varmt med enbart solfångare om jag vill. På en dag kan tempen gå upp med 5 °.Vattnet som kommer från fångarna är riktigt varmt.Man ska dock akta sig för att generalisera.Det är många faktorer som spelar in.Som jag sagt innan. Det är t ex skillnad på att bo i norr eller söder.
Tyvärr matsa... fattar inte vad du menar .... säger du inte samma sak som jag ??solfångare är bra för de som vill bada vid fint väder .
Hej,Jag har en pahlens den så så tyst så ingen hör den! Pumpen för 40 gånger mer ljud och tyvärr så har jag den brevid poolen! Blir att flytta allt nästa år! Och jag värmer ju som sagt va med VP jag har ca 29 grader med VP kan säkert nå högre men det räcker för oss, och ca 24-26 med bara sol och poolskydd (OBS! detta är vid soliga dagar!) Jag märker ingen säkning när vi badar utan snarare tvärtom om solen är framme typ vid 15.00 så fortsätter poolen att öka i värme fram till ca 20.00 trots att den står öppen! Nu har jag ett otroligt läge på min pool vilket gör att den har sol från morgon till kväll! Funderar dock på solvärme till nästa år som ett komplement! Synd bara att automatik är så dyrt. Är det någon som har räknat på investeringen om man redan har en VP hur läng tid tar det innan jag har sparat ihop investeringen för solvärmen genom att kunna använda VP mindre! Säg att det kostar 10.000:- med solmatta plus automatik, slangar etc, min VP kostar max 500:- per månad att driva (så som jag kör den) Pahlens säger att jag borde kunna få ner det till ca 300:- med en timer.Mvh Niklas
PEL/PEM-slang är oerhört hållbar. Jag har exempel på sådan slang som legat 30-35 år i solen och varit utsatt för extrem fukt, värme och kyla (bevattningändamål). Visserligen i ett växthus under glas men ändå. Den är fortfarande fullt intakt och det finns ingen anledning alls att byta. Inte alls spröd utan som ny. Fantastiskt egentligen. Om man en vacker dag eldar upp den så bildas bara koldioxid och vatten (so they say). PE står för PolyEten.
Citat från: aromata skrivet juli 21, 2006, 21:41:37:37 PEL/PEM-slang är oerhört hållbar. Jag har exempel på sådan slang som legat 30-35 år i solen och varit utsatt för extrem fukt, värme och kyla (bevattningändamål). Visserligen i ett växthus under glas men ändå. Den är fortfarande fullt intakt och det finns ingen anledning alls att byta. Inte alls spröd utan som ny. Fantastiskt egentligen. Om man en vacker dag eldar upp den så bildas bara koldioxid och vatten (so they say). PE står för PolyEten.Det är sådant material som Fafcos paneler är gjorda av./A