CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jordfelsbrytare till värmepump  (läst 12267 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad OZZY 4EVER

Jordfelsbrytare till värmepump
« skrivet: augusti 07, 2010, 11:36:55:55 »
Hej!

Har en liten fråga: Är det nån mer än jag som fått tipset från återfölrsäljare (...pool) om att koppla ur jordfelsbrytaren till värmepump (...Pump) om jordfelsbrytaren håller på och löser ut? <dontkn> Hoppas det bara är jag som fått det tipset.

MVH Peter

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Jordfelsbrytare till värmepump
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2010, 11:48:46:46 »
Om den håller på och löser ut så är det något fel någonstans. Då skall felet åtgärdas, inte jordfelsbrytaren kopplas bort. Poolutrustning SKALL vara kopplad via jordfelsbrytare. Det låter som om din återförsäljare försöker slingra sig ur något garantiansvar. Vad är problemet ? Löser den ut vid själva starten eller mitt under drift ? Du skriver lite dubbeltydigt - är det värmepumpen eller någon cirkulationspump eller liknande till den som löser ut jordfelsbrytaren ?

Tillägg: Jag antar att du talar om värmepump till poolen ? För centrala värmepumpar som värmer hela huset görs ibland undantag men av ett annat skäl: skulle man få en felaktig utlösning när man är bortrest kan huset frysa sönder.
« Senast ändrad: augusti 07, 2010, 12:14:44:44 av Erica »

Utloggad OZZY 4EVER

SV: Jordfelsbrytare till värmepump
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2010, 12:07:02:02 »
Slingra är bara förnamnet, jag har fått tagit ut egen elekriker för att överbevisa att det inte är vår elinstalation som är bristfällig mm. Nu har de hämtat pumpen efter 14 dar, men vägrar berätta vad som är fel på pumpen. Detta är en lång historia. Där jag handlade grejerna i Örebro har de mött upp på ett bra sätt, men huvudkontoret vill inte prata eller svara på mail från mig.

Utloggad OZZY 4EVER

SV: Jordfelsbrytare till värmepump
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2010, 12:11:20:20 »
Glömde svara på en fråga: Den löser ut vid själva starten, alltså när pumpen börjar jobba. Vi har då kopplat bort skydsjorden, då startade pumpen och vi mätte upp 220V i shassit. Detta vägrar återförsäljaren tro på

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Jordfelsbrytare till värmepump
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2010, 12:17:23:23 »
Din garanti partner är återförsäljaren...inte huvudkontoret.
'
Om han/hon/dom nu varit bra så fortsätt att jobba med dem istället.

Utloggad Erica

SV: Jordfelsbrytare till värmepump
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2010, 12:23:07:07 »
Det senare är ett naturlig följd av att något leder över ström till jord. Kopplar du bort jorden blir det mycket riktigt 220 V i chassit. Om du kunnat MÄTA upp det med normala instrument så kan det inte vara någon kortvarig liten strömstöt heller :(  Om man har problem med att strömstötar, t.ex. vid start av stora motorer, så finns annars särskilt stötströmssäkra jordfelsbrytare att köpa.


Utloggad OZZY 4EVER

SV: Jordfelsbrytare till värmepump
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2010, 12:28:27:27 »
Så sant, det låg en konternuerlig spänning på 220, mao som du säger så leder nåt ut ström i skalet. Det konstiga i kråksången var att när vi vände stickproppen, (pumpen är enfas) så mätte vi upp ca 280v?

Utloggad OZZY 4EVER

SV: Jordfelsbrytare till värmepump
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2010, 12:39:06:06 »
klart jag ska jobba med lokala återförsäljaren. Men min fråga är om nån annan har fått samma svar från någon teknisksupport? eller är det bara jag? Tänkte på att det är inte bra om man lämnar sån vägledning till någon som väljer att följa rådet, vilket kan leda till att nån kommer till skada. Som sagt var så håller de fortfarande på att man ska koppla ur jordfelsbrytare.

Citat från tekniska supporten: Det är som med gamla borrmaskiner och det klarar inte en jordfelsbrytare..........

Utloggad Linkan222

SV: Jordfelsbrytare till värmepump
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2010, 15:01:52:52 »
Det borde inte ens ha hjälpt att plockat bort din jfb om du kan mäta upp 240v i ojordat chassi. Jordar du som det är tänkt går det ju ut 240 i ditt skyddsjordade hölje och säkringen hade gått i stället. Enda skillnaden hade varit att pumpen gått någon tiondels sekund extra eftersom jfb:n är snabbare...

Surt när så dyra grejer ska strula och åf inte vill hjälpa till. Hoppas det löser sig.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Jordfelsbrytare till värmepump
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2010, 10:12:05:05 »
Citera
Så sant, det låg en konternuerlig spänning på 220, mao som du säger så leder nåt ut ström i skalet. Det konstiga i kråksången var att när vi vände stickproppen, (pumpen är enfas) så mätte vi upp ca 280v?

Låter inte friskt, 280V, säker på att det inte var 380, då kan ngt vara fel i din anläggning, två faser i ett uttag istället för fas och nolla.....

Hur som helst du har ju haft en elektriker där så det verkar inte sannolikt, men kanske värt att mäta i uttaget för säkerhets skull.

Jobba på med ÅF och så hoppas vi det löser sig :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag