Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Ju högre flöde genom mattorna desto högre effekt ger de, detta beror på att skillnaden mellan solens värme att vattnets värme blir större, alltså temperaturskillnaden mellan solfångarytan och vattnet blir större, större tempskillnad ger större övergång av energi genom solfångarmaterialet, och effekten ökar alltså även om utgående vatten känns kallare.
Citat från: Rickard skrivet juni 23, 2010, 08:03:32:32 Ju högre flöde genom mattorna desto högre effekt ger de, detta beror på att skillnaden mellan solens värme att vattnets värme blir större, alltså temperaturskillnaden mellan solfångarytan och vattnet blir större, större tempskillnad ger större övergång av energi genom solfångarmaterialet, och effekten ökar alltså även om utgående vatten känns kallare.Hmm, är du säker på det? Min fysikkunskap på området har tyvärr försvunnit i glömska så jag kan inte hänvisa till nån formel. Men med ditt resonemang skulle exemeplvis polarområdena värmas upp snabbare av en viss solstrålning jämfört med ett tropiskt område, förutsatt att marken ser likadan ut. Jag vet faktiskt inte...Mitt resonemang om effektiviteten var att ju högre temp i mattorna desto mer strålar tillbaka som förluststrålningsvärme till luften innan det hunnit tillbaka till polen.Tja, det blev ju rätt teoretiskt det här