Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Murad pool utan dränering  (läst 25313 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stroker

Murad pool utan dränering
« skrivet: juni 06, 2010, 07:58:41:41 »
Då jag överallt i forumet läser hur viktigt det är med dränering så undrar jag vad som händer om man nu inte gör det.
När jag byggde min pool 2001 visste jag inget om pooler. Detta eminenta forumet visste jag inte fanns och de byggråd jag fick innehöll inte dränering. Jag bor i Arlöv och 300 meter från Öresund på utfylld mark. Ca 1,50 ner i marken finns sjöbotten och grundvatten. Jag grävde mig dit ner , lade 200 makadam, armering och gjöt en botten. Murade upp väggarna med btg hålsten (och missade naturligtvis det här med L-stödet oxå :))
Enligt konstens alla regler förstår jag då att detta är alldeles förkastligt. Vad händer- eller har hänt?. Ja inget så vitt jag kan se efter dessa 9 år. Vad har jag då missat?? Har poolen höjt sig och "flyter" på grundvattnet? Jag ser att antingen det eller så har det spikade tryckta golvet "sänkt sig någon centimeter men allt är byggt på plintar på tre sidor av poolen och den sista sitter fast mer bärlina i husgrunden. Den sidan upplever jag inte sänkt sig så jag antog att plintarna satt sig under årenslopp då det är en ansenlig tyngd vilande på dom med krafdtigt plank samt stort poolhus.
Har isolerat innsidan på poolen med 50mm frigolit och tycker inte att temperaturen sänks drastiskt nattetid. Vad har jag missat <hmm>
« Senast ändrad: juni 06, 2010, 08:05:35:35 av Stroker »
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Poolgiganten

Utloggad Drogen

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2010, 09:34:28:28 »
Jag tror inte du har missat något. Det kan säkert funka att bygga på det sättet. Men det finns massor med exempel där det inte har gått så bra. Stommar som har lyft, sprickor, läckage m.m. Bygger man själv så är det ingen annan än en själv som drabbas. En entreprenör väljer oftast att inte ligga så nära marginalerna, utan bygger med hängslen och livrem. Privatpersoner följer oftast proffsens metoder, även om det kanske inte alltid är nödvändigt.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Murad pool utan dränering
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2010, 09:43:17:17 »
 <hmm>Är frågan om polen har höjt sig eller om plintarna har satt sig <dontkn>

Utloggad Stroker

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2010, 09:56:55:55 »
Hade jag visst vad jag vet idag hade jag naturligtvis dränerat då detta inte varit någon speciell merkostnad i det hela men vad jag avsåg med frågan eller inlägget var att få synpunkter på vad som händer om man nu inte dränerar. Jag om någon borde ju drabbats med den närhet till grundvattnet jag har så kanske frågan om dränering är "överreklamerad". Nu skriver ju du Drogen att "Men det finns massor med exempel där det inte har gått så bra. Stommar som har lyft, sprickor, läckage m.m. och det var just från sådana som räkat ut för problem med gjuten och murad pool som jag ville ha vidimerat problemet.

Min erfarenhet av livet i allmänhet är att vi gärna tar till oss "sanningar" som inte alltid är sanna utan bara något som tillräckligt många "tror "på.
I övrigt tror jag att det är plintarna som sjunkit då poolen annars verkar ha lyft hela huset med :)
« Senast ändrad: juni 06, 2010, 10:04:19:19 av Stroker »
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad aromata

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2010, 17:37:29:29 »
Jag har i princip gjort som du fast vi gjöt bara en sula, inte hel botten eftersom vi skulle ha sand i botten, och murade upp med betonghålsten. Ritning från Folkpool fast vi använde andra leverantörer. Ingen dränering. Längs projektets gång ångrade vi oss, på rekommendation, och gjöt ett golv.

Vi byggde 1995 och allt står kvar i samma skick som då. En vattenfylld pool utgör ett bra mottryck mot vatten och jord. Det är kanske inte så dramatiskt egentligen ...

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Murad pool utan dränering
« Svar #5 skrivet: juni 06, 2010, 17:46:41:41 »
Hur många kan det vara som får sättningsproblem mm pga av saknad dränering...  en av hundra kanske?  Antar att risken är avsevärt större med en PP pool.

Men har man grundvatten stående utan dränering så har 100 utav 100 rejäla värmeförluster.

Utloggad Stroker

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #6 skrivet: juni 06, 2010, 21:42:24:24 »
Intressant om rejäla värmeförluster. Jag blir normalt av med en grad under natten om det inte är en riktigt varm natt  vill säga. Har nu idag 27 grader med solvärme i Arlöv Skåne.

Som sagt. Jag misstänker att "man" ofta tar fasta på  "alla" andras uppfattning om rätt och fel och många gånger är det hörsägen som efter ett tag blir sanning med allt vad detta innebär.
Anledningen att jag överhuvudtaget tar upp ämnet är att vid senaste tidens läsningar om råd till poolbyggare så är dränering en självklarhet.

Detta forumet skiljer sig naturligtvis inte från något annat forum, på internet eller i fikarummet avseende vad som är rätt och fel sant och falskt.

Tycker att ett råd att vara kritisk är på sin plats då vi alla har gått i eller går i fällan att det som sägs är sant. Jg tänker då osökt på våra dagstidningar. De gånger jag själv figurerat däri har det, trots att jag alltid på senare tid begärt att få korrekturläsa innan tryck, ändå artikeln eller reportaget innehållit rena sakfel  Inte en gång av de cirka 10 gångerna har det varit riktigt sant och rätt-så att allt som trycks ska tas med en nypa salt är för mig självklart  och likaså är de med råd från ack så välsinnade, välmenande kamrater både IRL som på nätet.

När jag var 20-25 bast var jag en hejare på att meka HD tex. Jag skruvade och byggde så de stod härliga till.Jag var en mästare helt enkelt *djup suck*  Idag  30 år senare och nästan lika många HD:s ( ah näe de va till o ta i hehe)vet jag att jag vet väldigt lite av allt som finns att veta eller som mitt "goa" ordspråk av William Cowper på garageväggen som säger - " Kunskapen är stolt över att den lärt så mycket. Visdomen är ödmjuk över att den inte vet mer. .... och denna kunskap hoppas jag ska få mig att ta det det lilla lugna . ::)Bara att suga på den karameller och kanske  bara vidarebefordra sånt man vet är sant och beprövat och inte ta "kompisens morsas nya killes lillebror" som sa att si o så va de som en sanning så där rakt av  :-X och vidarebefordra till intet ont anande kunskapstörstande forumvänner.

Sådana här forum är oumbärliga vill jag ändå säga och jag är glad att de finns..men de där med dränering.. o värmeförluster.. hehe de vet jag inte riktigt.. men att det finns saker i de att fundera på är sant och rätt. Jag hade ju trots allt dränerat om det var idag..hmmmmm tror jag*
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Murad pool utan dränering
« Svar #7 skrivet: juni 06, 2010, 22:44:58:58 »
Värmeförluster bygger på simpel termodynamik.

Men kanske det är så att du inte har vatten  runt poolen just nu.

Eller så mäter du bara temp vid ytan, du få nedkylning skiktat där du har vatten på utsidan.

Vidare så kanske ingen direkt har påstått att du ska ha 5cm is och pingviner dansande runt poolen pga dålig dränering ;)

ps jag håller 30gr med dränerad oisolerad pool utan tillskottsvärme denna helg.


Utloggad BJohan

SV: Murad pool utan dränering
« Svar #8 skrivet: juni 06, 2010, 23:34:53:53 »
Intressant diskussion. Jag har nyligen byggt en PP-Pool med tanken att låta grundvattnet vara högt. På sommaren ligger det på några dm över poolbotten. På våren en meter över poolbotten. Jag har visserligen lagt dräneringsledningar under grundplattan, dragna till en pumpgrop så att jag kan sänka grundvattnet tillfälligt. Om jag skulle behöva tömma poolen vill jag ju inte att den flyter upp. Anledningen till att jag inte vill dränera kontinuerligt är att jag inte har någonstans att göra av vattnet. Dikena har dålig avrinning och kan helt enkelt inte svälja vattnet. Jag var tvungen att välja. Pool i högt grundvatten eller ingen pool.

När jag frågade varför man måste dränera sa de flesta: Öh.. klart man måste dränera. Så gör man alltid.  O0

Vad händer om jag inte dränerar? Öh.. jag vet inte, <hmm> men dränera ska man alltid göra.

Några få ansåg att man faktiskt inte behövde dränera. Det fanns ett exempel på en pool i strandlinjen där man inte dränerat och det fungerar bra. Uppvärmningskostnaderna var heller inte avskräckande högre än en dränerad pool. Jag pratade med ytterligare några poolexperter och blev avrådd att bygga liner-pool. Anledningen skulle vara att linern kan fladdra om den får vattentryck från båda håll. För mig återstod glasfiberpool eller PP-pool. Jag valde PP-pool.

Nu återstår att se vad jag får för uppvärmningskostnad. Jag har inte isolerat under eller runt poolen eftersom jag inte ville ha den extra lyftkraften som isolering ger under vatten. Jag ska värma poolen med frånluftsvärmepump på 6,5 kW via en värmeväxlare. Förhoppningsvis blir det inte allt för dyrt att värma poolen.
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Murad pool utan dränering
« Svar #9 skrivet: juni 07, 2010, 00:23:46:46 »
Det här med vattnets värmeledningsförmåga jämfört med luft kan ni ju testa själva.

Det är kanske inte bara hur ni snabbtinar räkorna.... under rinnande kallvatten vs i rumstemp.

Men ni kan åxå simulera era poler.

Ta en 3-5 lilts kastrull och koka upp vatten.

Gör sedan 3 tester (vattenuppkok mellan varje test):

1. Stall kastrullen på ett undelägg med locket på, ta tempen på vattnet var 5e minut.

2. Samma sak men ställ kastrullen i diskhon med rinnande kallt vatten så att ytan på vattnet når upp relativt sätt lika högt som grundvattnet gör.

3, Som (2) men rör om i vattnet var 2,5minut. (Öppna locket minimalt)

Detta kan ge en jämförande uppfattning om hur mycket energi som plockas bort av grundvattnet och rinner ut i avloppet om man jämför med en torrskodd pool.

Att jag valde 2 olika i vattenbad var att den 2an motsvarar en pool med stängd pump medans 3an motsvarar effekten om pumpen går.

Vill ni vara riktigt avancerade så testar ni även olika höjder på "grundvattnet".

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan