Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det låter ju onekligen lite konstigt om ett värde skulle skena iväg helt av sig självt. En pH-justering borde inte i sig knuffa upp alkaliniteten om inget annat ämne kommit i. Mätfel ?
Eller kanske man skall slänga Aquacheck och gå tillbaks till att om det är klart och smakar OK s är allt bra....
Har egen brunn med hårt vatten och hög alkanitet. Detta ger att vi alltid har legat och guppat mellan 115-130 i Alkanitet med pH runt 7,2.Eftersom badsäsongen är sen så ska jag försöka mig på en resa för att få ordning på alkaniteten och kanske kunna hamna på 100-110.Efter upptoppningen av vattnet denna säsong så låg värdena på 7,4/150Med pH minus och en liter saltsyra ligger jag nu på 6,6/128 och jag kommer forsätta med försurningen.Någonstans finns ju en gräns när det börjar bli skadligt för poolen hur lågt jag kan gå i pH (det råder naturligtvis badförbud just nu) temporärt innan det finns risk för några skador??Jag ska låta allt stabilisera sig under natten men skulle sedan vilja göra ett sista ryck och försöka få ner alkaniteten till 110.Sedan blir det väl 10kg pH höjare för att få upp pH (utan att hölja alkaniteten)Tänker jag rätt???Bör jag även se till att hålla klornivån på miniminivå under denna resa?