CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Laga solvärmematta?  (läst 7863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kramisen

Laga solvärmematta?
« skrivet: maj 02, 2010, 17:45:16:16 »
Hej
Tyvärr måste det ha varit lite för mycket vatten i våra solvärmemattor under denna kalla vinter och självklart finns det 2 hål på 2 av mattorna - går detta att laga på något sätt eller det är bara att köpa nya?
Det tråkiga är att vi aldrig använt dem då vi hade läckage i systemet förra sensommaren.
Solmattorna är från jf-fritid - det känns som det inte finns något att göra men jag har fortfarande lite hopp att någon av er finuerliga medlemmar har något tips

Poolgiganten

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: Laga solvärmematta?
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2010, 15:23:22:22 »
Hej har själv solfångare av märke Fafco och reparerat dom efter vinterfrysning i kanaler med sikaflex finns att köpa på vanliga bygghandlare i din närhet lycka till eller hör av dig
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Laga solvärmematta?
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2010, 16:16:35:35 »
hej
Har folkpools solpaner varav jag lagat 1 st med "Sikaflex" fungerar perfekt efter detta O0
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Kramisen

SV: Laga solvärmematta?
« Svar #3 skrivet: maj 03, 2010, 19:21:07:07 »
SUPERTACK!!!!  <sol>
Googlade lite och insåg att det fanns en uppsjö sikaflex - ni har inte något nummer eller så?

//Lotti

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Laga solvärmematta?
« Svar #4 skrivet: maj 03, 2010, 19:53:14:14 »
SUPERTACK!!!!  <sol>
Googlade lite och insåg att det fanns en uppsjö sikaflex - ni har inte något nummer eller så?

//Lotti
Detta ät skrivet av lindqvist i en tidigare tråd.

sika har en produkt som jag lagat min solfångare med som heter sika flex -11FC finns på dom flesta väletablerade bygghandlare men se till att den är riktigt varm om du har en vanlig handspruta för den är ganska seg att arbeta med annars har jag hört det finns lagningskitt hos poolsäljarna men det vet jag ej nått om
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad William

SV: Laga solvärmematta?
« Svar #5 skrivet: maj 04, 2010, 17:16:30:30 »
Förrförra året fick jag några sprickor i två av mina tre paneler. Frågade då en kille på Folkpool om det gick att laga men han sa nej.

Brydde mig inte för det var sent på säsongen. Men förra våren när jag skulle köpa två nya talade jag med dirren för företaget och han var mycket bra att ha och göra med, för jag fick köpa två nya för inköpspriset.
Sen frågade han vilken klantskalle som sagt till mig att dom inte gick att laga, men jag visste ju inte namnet.
Normalt "svetsar" vi småsprickor sa han.
(satt igång cirkulationen idag +8° i vattnet)
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Freli

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höllviken
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Laga solvärmematta?
« Svar #6 skrivet: maj 04, 2010, 19:33:38:38 »
Intressant läsning. Hade världens fontän på garagetaket förra helgen vid årets första test av solfångaren. Visade sig att det var en spricka i en gammal lagning som förra ägaren gjort. Ringde lokala poolfirman som sa att det inte går och laga utan att det bara är att köpa nytt. Har varit på K-rauta och införskaffat ett par olika silikon lim/fog som jag öst på. Om det inte fungerar så ska jag testa Sikaflex

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5574
  • Total likes: 493
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Laga solvärmematta?
« Svar #7 skrivet: maj 05, 2010, 07:39:31:31 »
Om det är ett litet hål i själva mattan kan man borra ett hål och sedan dra igenom en bult med stora planbrickor på var sida om mattan, dra igen muttern ordentligt - sen blir det tätt.
Men det beror också på hur mattan är konstruerad om man kan använda detta sätt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Laga solvärmematta?
« Svar #8 skrivet: maj 06, 2010, 11:28:12:12 »
hej
jag testade först med Silicon, men siliconet får aldrig något bra fäste på pvc plasten.
Sikaflex fäster kanonbra och skulle det vara problem så finns det en speciell primer att köpa som gör att sikaflexen fäster bättre men det behövdes inte i mitt fall eftersom jag la på rikligt.
Har nu fungerat felfritt i 2 säsonger.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag