CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?  (läst 75522 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #20 skrivet: december 19, 2009, 13:34:40:40 »
Ja det finns en liten risk för det om man inte gör rent rören med jämna mellanrum.
Jag har flera kunder som har sina spabad till offentligt bruk, och en av miljö och hälsas viktigaste punkter när de gör sina kontroller (alla fall i Borås med omnejd) är att kolla hur ofta man rengör rören just för legionellans skull.

// Jonas

Poolgiganten

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #21 skrivet: december 19, 2009, 21:42:36:36 »
Har man ingen kemisk rening, såsom klor eller liknande?

Utloggad minst 30grader!

SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #22 skrivet: december 21, 2009, 07:18:36:36 »
Har man ingen kemisk rening, såsom klor eller liknande?

Jo det måste man ha..
Klor eller liknande har man för att döda bakterier / alger m.m.

Rengöringsmedel så som rörrengöring har du far att ta bort avlagringar som blir i rören, ungefär som du måste ta en trasa för att göra rent vattenlinjen ibland.

//Jonas

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #23 skrivet: december 22, 2009, 19:05:23:23 »
Kan tro att borås med omnejd är lite unika, då man i de flesta kommuner i sverige tar prover på hetotrofa, pseudomonas (stavning är förmodligen fel..), thm, toc, cod. Har själv aldrig hört talas om att man har tagit legionella prover på annat än tappvattensystem och kanske evaporativa kondensortorn. Har man tillräckligt med klor i ett system så är oxidationskraften i klor så pass potent att provtagning kan tyckas onödig. Då alla kommuner gå på riktlinjer enligt socialstyrelsen bestämmelser av offentliga bad, så ska verksamhetsutövaren ta bakteriologiska prover av vattnet en gång i månaden. Om förhöjda värden syns på pseudomonas ex. så ska man bomma verksamheten, vidta nödvändiga åtgärder och sen ta om proverna. Pseudomonas är den jävligaste >:D basilusken som man kan få i ett system, då den gärna bäddar in sig i den microfilm som kan bildas i rör med felaktig kemisk rening, och för hög badbelastning. Kloret har då problem med att oxidera bort basiluskerna, då de är skyddade av microfilmen. Jag brukar rekomendera klorhalter runt 30.0 i minst 24 timmar, med cirkulation igång. Tvagning av alla ytor runt bassängen, spat etc + dusch med klorin (3% natrium hypp). Tömma systemet och rengöra bassängen på samma sätt. Sen brukar det fungera bra.  <sol>

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #24 skrivet: december 22, 2009, 21:24:24:24 »
Antagligen är de väl unika i Borås med omnejd då .. men det har varit väldigt noga med att man utför rörrengöring på spabaden.
 

Bakterie prover är det inte lika noga med på spabaden eftersom man byter vattnet ofta.
Nu pratar jag inte badhus utan anläggningar som använder konsument spabad till event, konferens, gym & liknande där de inte har lika stor belastning


Ett spabad för privatbruk & klorhalt på 30 skulle jag inte rekomendera. vilken ph halt rekomenderar du ?  Materialen är inte anpassade för de,  lika så konsument testutrustningen går sällan över 10.



 

Utloggad Zip_file

  • Poolens bästa vän...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • det man inte kan göra själv får man lära sig
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #25 skrivet: december 22, 2009, 23:06:24:24 »
Vad som räknas som offentligt bad är lite luddigt om man läser socialstyrelsens bestämmelser. Men ex. på offentliga bad är brf, hotell, spa, gym, rehab. Det flesta med andra ord.
Det finns inga vettiga produkter att mäta så höga klorhalter med. Jag mäter fotometriskt med min utrustning, upp till 2.0. Men om man räknar så kan man utan problem få i rätt mängd klor i systemet, och kontrollera med att späda ut badvattnet med kranvatten till rätt konc. för att sedan mäta av och multiplicera med hur mycket du blaskat ut provet.
Vet ej vilka matrial du använder, men visst är klor nedbrytande mot de flesta matrial, i ännu högre grad vid så höga koncentrationer som 30.0. Pumpar är speciellt känsliga, beroende på sort. Då kan kan man stänga av cirkulationen efter ett par omsättningar och tappa ur huset och spola rent.
Ph är inte så knussligt med vid en chockklorering, men vid ett lägre ph så slipper man ju ha så mycket klor i för att få effekt. ex 7.1-7.4 helst inte över 7.8 

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #26 skrivet: december 23, 2009, 07:52:39:39 »
Har pluggat socialstyrelsens bestämmelser noggrant och de är ju mycket tolknigsfrågor.

Måste vara viktigt att inte ha för lågt ph för då blir ju kloret väldigt aggressivt om man går upp till 30.
Klart det går räkna om. men återigen så tycker alla fall jag inte att privat personer ska pilla med sådant då det kan gå illa om det blir fel, lika så plocka i sär pumpar & liknande i ett spabad, i utrustning anpassat för offentligt bruk är det iofs lättare men det har ju sällan gemeneman där hemma.

Allt med vatten & liknande är väldigt intressant och man kan fördjupa sig väldigt mycket.
Roligt att du pms som också är duktig är med & skriver och ifrågasätter om du tycker det verkar knasigt.

Men min kontenta av diskussionen är ändå att en privatperson med jämna mellanrum ( när de byter vatten eller minst 2ggr per år) ska köra med pipeclean, för det blir av erfarenhet beläggning i rören.
Anledningen till att de inte ska köra med extremt hög klorhalt är framförallt om det skulle missfärga eller skada karet på något sätt så gäller inga garantier.


Jonas

(pms skicka gärna ett pm & säg var & vart du jobbar vi kanske kan samarbeta eller byta erfarenheter)

Utloggad annna

SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #27 skrivet: januari 03, 2010, 13:36:12:12 »
vi kör med toys r us saltvattenklorinator

och ett harald nyborg sand filter

funkar bra tycker vi  . Har inte bytt vatten på 5 månader

klart och fint vatten hela tiden , och så sköter det ju sig själv

Utloggad Chrissofsweden

SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #28 skrivet: januari 03, 2010, 15:43:12:12 »
Jag har samma fråga i en annan tråd men tror ni kan ge mig ett snabbare svar.

Jag ska gräva ner en polytentunna för 4-6 personer (1800liter) och undrar hur jag enklast kan hålla vattnet rent.

Viktiga faktorer:
- Saknar rinnande vatten (fyller upp med vatten från en källa intill)
- Tillgång till ett elverk för ev. 230v filterrening (Max 2kw)

Dock kan jag ju bara köra elverket då och då av rätt så logiska skäl.

Min förhoppning var om man kunde använda klor och köra filtrering någon timme då och då.

Jag är nöjd om jag slipper byta vatten mer än 1 ggr/månad.  Kommer väl inte bada jätteaktivt men en del :)

Tack på förhand
Christian

Utloggad Nilking

SV: Hur renar ni era Spabad och hur ofta byter ni vatten?
« Svar #29 skrivet: januari 19, 2010, 16:36:45:45 »
Tjing, har kollat upp det där med CYA, cyanidsyra.
Det finns i all klor tydligen då det ingår i tillverkningsprocessen. Jag undrar om det var det som gjorde att det luktade surt..
Jag har haft i 1 kg klor i mitt bad på 1500l under ca 2.5 månad, undrar inte om det är lite väl mycket. Nåväl, idag bytte jag vatten eftersom det höll sig runt nollan.
Sen har jag haft lite för alkaliskt vatten vilket jag INTE kommer ha med det nya vattnet, köpte en digital PHmätare på Classe Olsson..

Kan inflika lite om badtunnefrågan ovan. De jag känner som har tunna,  tömmer den mellan varje bad. Kanske inte är ett option. Det finns ju renare till tunnor att köpa, men det antar jag att det bara funkar sålänge det är plusgrader ute..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag